Podstawy przedsiębiorczości w ekonomii i biznesie Kierunek studiów: Inżynieria biomedyczna
Kod programu: W4-S1IB19.2023

Nazwa modułu: Podstawy przedsiębiorczości w ekonomii i biznesie
Kod modułu: 08-IB-S1-17-7-PPEB
Kod programu: W4-S1IB19.2023
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu "Podstawy przedsiębiorczości i ekonomii w biznesie" jest przedstawienie podstaw przedsiębiorczości i ekonomii, sposobów zakładania własnych przedsiębiorstw, prowadzenia działalności gospodarczej, umiejętności dostrzegania aspektów ekonomicznych, szczególnie problematyki dotyczącej zdrowia, choroby, prewencji, profilaktyki, niepełnosprawności, rehabilitacji, itp., szacowania kosztów i funkcjonowania służby zdrowia w różnych systemach ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych. Wymaga dostrzeżenia roli lekarza, jako dostawcy usług medycznych, systemu wynagradzania lekarzy i efektów alokacyjnych, a także ekonomii w podstawowej opiece zdrowotnej, w sektorze szpitalnym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Definiuje wiedzę terminologię: z przedsiębiorczości, ekonomii, teorii przedsiębiorczości i ekonomii, przebiegu procesów gospodarczych, funkcjonowania różnych podmiotów na rynku. [K_1]
W18 [5/5]
Rozpoznaje zagadnienia związane z przedsiębiorczością i ekonomiką w odniesieniu do zdrowia indywidualnego, do służby zdrowia, opieki zdrowotnej, szpitalnej, modelu kapitału ludzkiego (Grossmana), modelu ubezpieczeń zdrowotnych, społecznych i prywatnych. [K_2]
W18 [5/5]
Wyodrębnia informacje z literatury, Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) oraz innych źródeł w odniesieniu do przedsiębiorczości i ekonomii w biznesie, w tym w służbie zdrowia, przedsięwzięciach medycznych, ochronie, profilaktyce i prewencji zdrowia, zarządzania finansami przychodni, szpitali i lekarzy, a także w przemyśle farmaceutycznym. [K_3]
W19 [5/5]
Definiuje najważniejsze problemy gospodarczo-ekonomiczne w skali mikro i makro ekonomicznej w odniesieniu do ochrony zdrowia i leczenia. [K_4]
W23 [4/5]
Uzasadnia badania empiryczne czynników dotyczących „produkcji” zdrowia: środowiskowych, ekonomicznych, medycznych, organizacyjnych, przedsiębiorczych wpływających na zdrowie populacji, „popyt” na zdrowie i na usługi zdrowotne, wyniki wyceny, m. in. jakości życia, kosztów leczenia, etc. [K_5]
U23 [5/5]
Wykonuje prace w zespole w celu próby wspólnego rozwiązywania problemów ekonomicznych w służbie zdrowia oraz pomiarów korzyści i kosztów programów medycznych. [K_6]
U20 [3/5]
Rozpoznaje modele systemów ochrony zdrowia (model brytyjski, kanadyjski, niemiecki, amerykański, model singapurski, polski), syndrom Syzyfa w ochronie zdrowia, w kontekście innych przedsięwzięć biznesowych, przedstawia biznes plan, CV, projekt własnej firmy, przychodni, przedsiębiorstwa. [K_7]
U18 [3/5]
Formułuje wyzwania stojące przed przedsiębiorczością i stosowaniem teorii ekonomicznych w kontekście technologii informatycznych i społeczeństwa informacyjnego. [K_8]
K05 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [k_fs_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie K_1 K_2 K_3 K_4 K_5 K_6 K_7 K_8
ćwiczenia [k_fs_2] 30 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie K_1 K_2 K_3 K_4 K_5 K_6 K_7 K_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)