Composite materials in medicine
Field of study: Biomedical Engineering
Programme code: W4-S1IB19.2023

Module name: | Composite materials in medicine |
---|---|
Module code: | 08-IBIB-S1-17-6-MKM |
Programme code: | W4-S1IB19.2023 |
Semester: | summer semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 5 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł "Materiały kompozytowe w medycynie" pozwala studentowi/studentce na zdobycie standardowej wiedzy na temat materiałów kompozytowych stosowanych do celów medycznych. Dzięki temu student/studentka powinna wykazywać umiejętność dokonania klasyfikacji w tej grupie materiałowej, wskazania kryteriów ich doboru. Dodatkowo studenci powinni uświadamiać sobie interakcje zachodzące pomiędzy wprowadzonym materiałem a organizmem ludzkim, w szczególności w aspekcie możliwości zachodzenia procesów biodegradacji. Umiejętności te pozwolą na zrozumienie powiązania pomiędzy strukturą chemiczną, fazową i stanem powierzchni biomateriałów kompozytowych, a finalnymi właściwościami użytkowymi materiału. Student wie, że materiał kompozytowy jest utworzony z co najmniej dwóch składników, które w znaczący sposób różnią się właściwościami od materiałów wyjściowych. Student zaznajomi się z najnowszymi trendami badawczymi związanymi z wykorzystaniem materiałów kompozytowych w aplikacjach medycznych, uświadamiając sobie, że biomateriały najnowszych generacji projektowane są w celu pobudzenia organizmu do regeneracji. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student posiada wiedzę obejmującą informacje z zakresu budowy strukturalnej oraz właściwości fizykochemicznych i mechanicznych biomateriałów kompozytowych; umiejętnie wskazuje i stosuje kryterium biozgodności dla poszczególnych materiałów kompozytowych; rozróżnia materiały stosowane jako typowe osnowy struktur kompozytowych; zyskuje rozeznanie w bieżących trendach rozwoju chemii materiałów kompozytowych stosowanych w aplikacjach medycznych. [K_1] |
W04 [2/5] |
Umiejętność oceny właściwości i wynikających z nich aplikacji wskazanego materiału kompozytowego w medycynie [K_2] |
U03 [2/5] |
Rozwój świadomości konsekwencji wykorzystania biomateriałów kompozytowych w obszarze medycyny [K_3] |
K02 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
lecture [k_fs_1] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] |
exam |
K_1 |
laboratory classes [k_fs_2] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Demonstration-imitation [c06] Working with another teaching tool [d03] |
course work |
K_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |