Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-S2DK19.2022

Nazwa modułu: Społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów
Kod modułu: SKOM
Kod programu: W3-S2DK19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Zapoznanie studentów z naukowymi teoriami i koncepcjami oddziaływania mediów masowych oraz nowych mediów na społeczeństwo i kulturę. Uświadomienie skutków wpływu mediów na zachowania społeczne oraz na kulturę masową, zaznajomienie z różnymi przejawami tego wpływu, takimi jak mediatyzacja, tabloidyzacja, hipertrofia rozrywki czy konwergencja, które kształtują postawy, potrzeby i zachowania społeczno-kulturowe oraz wpływają na nawyki odbiorcze. Zaznajomienie z czynnikami wywołującymi zmiany w kulturze i społeczeństwie, a także w samych mediach i zawodach medialnych. Pokazanie pozytywnych oraz negatywnych skutków oddziaływania mediów.
Wymagania wstępne:
Brak wymagań wstępnych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Wykazuje gotowość do wszechstronnego uczestnictwa we współczesnym dyskursie medialnym oraz do samodzielnej i krytycznej oceny współkreowanej przez media rzeczywistości. Rozpoznaje zjawiska mediatyzacji, tabloidyzacji czy hipertrofii rozrywki. [K1]
K04 [4/5]
Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, analizowania, oceniania, selekcjonowania i przetwarzania informacji z różnych źródeł oraz formułowania na tej podstawie krytycznych sądów na temat zjawisk i procesów komunikacyjnych. [U1]
U01 [4/5]
Ma pogłębioną wiedzę na temat tendencji rozwojowych i uwarunkowań funkcjonowania współczesnych mediów masowych oraz nowych mediów i ich oddziaływania w różnych aspektach na funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego. [W1]
W02 [4/5]
Rozumie i posiada pogłębioną wiedzę na temat wpływu mediów na zachowania społeczne oraz ich rolę w procesie socjalizacji jednostki oraz w odniesieniu do komunikacyjnych wymiarów życia indywidualnego i zbiorowego. Rozumie i ma wiedzę na temat wpływu mediów na kulturę i zachowania kulturowe, zwłaszcza w obrębie kultury masowej. [W2]
W03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [W1]
Egzamin przeprowadzany w formie określonej przez osobę prowadzącą wykład w sylabusie.
W1 W2
Zaliczenie [W2]
Zaliczenie przeprowadzane w formie określonej przez osobę prowadzącą ćwiczenia w sylabusie.
K1 U1 W1 W2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [FZ1]
Metoda wykładowa z wizualizacją wybranych zagadnień przy użyciu narzędzi multimedialnych.
15
Praca własna studenta obejmuje: -studiowanie literatury przedmiotu, -przygotowanie do egzaminu.
35 Egzamin [W1]
ćwiczenia [FZ2]
Zajęcia prowadzone są z użyciem poniższych metod: - dyskusja moderowana przez prowadzącego ćwiczenia, - analizowanie i rozwiązywanie problemów związanych z oddziaływaniem mediów masowych.
15
Praca własna studenta obejmuje: - studiowanie literatury przedmiotu, - opracowywanie z wykorzystaniem literatury zagadnień problemowych zadanych przez prowadzącego, -prowadzenie analizy zawartości wybranych mediów według zaleceń prowadzącego.
45 Zaliczenie [W2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)