Interwencja w sytuacjach kryzysowych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Interwencja w sytuacjach kryzysowych
Kod modułu: 12-PE-DZ-N1-1010ISK
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł interwencji w sytuacjach kryzysowych umożliwia zapoznanie się przez studentów z zagadnieniami interwencji w rożnych sytuacjach życiowych, począwszy od trudności adaptacyjnych w środowisku życia, po sytuacje generujące wysoki poziom stresu i traumatyczne, uniemożliwiające racjonalne sposoby reakcji i działania społeczne. Celem zajęć jest poszukiwanie adekwatnych do sytuacji strategii zaradczych, pomocowych w celu umożliwiania jednostce pełnego rozwoju osobistego i zawodowego oraz współuczestnictwa z życiu społecznym.
Wymagania wstępne:
znajomość treści z zakresu przedmiotów ogólnopedagogicznych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów z zakresu profilaktyki i wsparcia społecznego dla grup najbardziej potrzebujących pomocy w środowisku – w mikro-, jaki i makrogrupach (zarówno w rodzinach, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, jak i w środowisku otwartym); charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, przestrzega zasady etyki zawodowej [_K_1]
K_K03 [4/5] K_K04 [4/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji [_K_2]
K_K01 [4/5]
ma praktyczne umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb człowieka oraz diagnozy środowiska społecznego i instytucjonalnego; planowania i realizacji działań w środowisku , komunikacji interpersonalnej, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego; [_U_1]
K_U03 [4/5]
potrafi inicjować, opracowywać i zorganizować, korzystając z różnych źródeł i pracując zarówno indywidualnie, jak i w grupie bogate w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość człowieka w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych; potrafi projektować programy pomocowe; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogiczno-społecznych oraz interwencyjnych; ma praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej; ma teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu różnorodnych technik i odmian metody grupowej i środowiskowej [_U_2]
K_U10 [4/5] K_U13 [4/5]
posiada ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży oraz wspierania środowiska społecznego i wychowawczego rodziny, także filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw wychowania i kształcenia człowieka; ma podstawową wiedzę o mechanizmach i rodzajach wsparcia społecznego opiece międzyludzkiej; ma podstawową wiedzę o rodzajach pomocy i doradztwa zawodowego, edukacyjnego i życiowego; ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach społecznych i interwencyjnych, wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego, celów doradztwa zawodowego i edukacyjnego, a także instytucji i organizacji świadczących pomoc i wsparcie rozwoju indywidualnego [_W_1]
K_W03 [4/5] K_W06 [4/5] K_W07 [4/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie oraz sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi oddziałuje na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie, jak również praktyczne usprawnianie ich umiejętności społecznych; ma podstawową wiedzę na temat procesu wspierania człowieka w trudnych życiowo sytuacjach rozwojowych i społecznych, również w sytuacjach trudnych i traumatycznych, a także zagrożenia marginalizacją i wykluczeniem społecznym; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, ideologicznych, prawnych, organizacyjnych i pedagogicznych systemów wsparcia rodziny, a także różnych środowisk dysfunkcyjnych, osób niepełnosprawnych oraz o nieharmonijnym rozwoju; zna najważniejsze funkcjonujące obecnie w Polsce instytucje wspierające rozwój człowieka w sytuacjach trudnych; zna aktualne rozwiązania prawne, organizacyjne pomocy społecznej w Polsce i udzielanego wsparcia wszystkim jednostkom go potrzebującym [_W_2]
K_W05 [4/5] K_W14 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
test wiedzy [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _U_2 _W_1 _W_2
praca pisemna, wykonanie dziagnozy i opracowanie formy [_w_2]
Sprawdzenie czy student potrafi opracować optymalne dla danej grupy potrzebujących strategie zaradności
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
9
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów; praca z tekstem
16 test wiedzy [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
przedstawienie przez studentów efektów grupowej pracy oraz analiza tekstów i analiza przypadków z dyskusją
9
zebranie materiału i zebranie materiału, przygotowanie w grupach materiałów- do dyskusji
16 praca pisemna, wykonanie dziagnozy i opracowanie formy [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)