Mathematical Methods in Physics
Kierunek studiów: Fizyka
Kod programu: W4-S2FZA22.2022

Nazwa modułu: | Mathematical Methods in Physics |
---|---|
Kod modułu: | W4-2F-22-15 |
Kod programu: | W4-S2FZA22.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | angielski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Wykład obejmuje spójne i jednolite przedstawienie elementów teorii z uzasadnieniami i wieloma przykładami pochodzącymi fizyki i techniki z następujących tematów:
1. Elementy teorii dystrybucji: podstawowe pojęcia, różniczkowanie dystrybucji, delta Diraca i dystrybucje z nią związane, wartość główna całki; działania na dystrybucjach; formuły Sochockiego, splot i transformacja Fouriera dystrybucji.
2. Funkcje Greena operatów różniczkowych: zagadnienia brzegowe, związek z zagadnieniem własnym; przykłady związane z fizyką i techniką (np. układy Sturma Liouville’a).
3. Elementy teorii przestrzeni Hilberta: podstawowe pojęcia i przykłady; rozwinięcia ortonormalne i bazy Schaudera ; operatory unitarne i samosprzężone; zagadnienia własne; subtelności formalizmu teorii kwantów.
4. Szeregi Fouriera i ich własności.
5. Transformacje całkowe; transformacje Fouriera i Laplace’a i ich własności.
6. Elementy analizy sygnałów.
Konwersatorium jest poświęcone rozwiązywaniu dodatkowych przykładów i wyjaśnianiu teorii w konkretnych sytuacjach fizycznych.
Studenci uczestniczą w wyprowadzeniu i dyskutowaniu niektórych wzorów i przykładów z wykładów, a także znaczenia ogólnego prezentowanych teorii i formalizmów w różnych dyscyplinach fizycznych;
W ramach pracy własnej student:
1. w oparciu o notatki z wykładów oraz literaturę uzupełniającą dąży do utrwalenia pozyskanej wiedzy;
2. doskonali umiejętności matematyczne niezbędne do rozwiązywania zadań i problemów z fizyki;
3. podejmuje próby rozwiązania zadań zaproponowanych przez prowadzącego konwersatorium;
Egzamin obowiązkowy |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych zagadnień analizy matematycznej i algebry (kursy matematyki na studiach I stopnia). |
Literatura podstawowa: | P. Blanchard, E. Brünning, Mathematical Methods in Physics, Birkhäuser (Springer) 2015
G. B. Arfken, H. J. Weber, Mathematical Methods for Physicists, Academic Press 2001 (or later editions)
E. N. Economou, Green’s Functions in Quantum Physics, Springer 2006
H-W. Steeb, Hilbert Spaces, Wavelets, Generalized Function and Modern Quantum Mechanics, Springer 1998
P. Sołtan, A Primer on Hilbert Space Operators (this book is also available in Polish)
W. Mlak, Hilbert Spaces and Operator Theory, PWN 1991 (this book is also available in Polish)
Ø. Ryan, Linear Algebra, Signal Processing and Wavelets – A Unified Approach, Springer 2019.
T. Olson, Applied Fourier Analysis, Springer 2017
A. Boggess, F. J . Narcowich, A first Course in Wavelets and Fourier Analysis, Wiley & Sons 2009A. Boggess, F. J . Narcowich, A first Course in Wavelets and Fourier Analysis, Wiley & Sons 2009 |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
rozumienie cywilizacyjnego znaczenia rachunku różniczkowego i całkowego i jego rola w fizyce; [2F_15_1] |
KF_W01 [4/5] |
student posiada dobrą intuicję teoretyczną i praktyczną związana z analizą matematyczną ; potrafi wykonać podstawowe obliczenia; [2F_15_2] |
KF_W02 [4/5] |
rozumie znaczenie i potrafi podać przykłady fizyczne zastosowania równań różniczkowych w fizyce i technice; [2F_15_3] |
KF_U01 [3/5] |
rozumie i potrafi wykonać proste rachunki dotyczące przestrzeni Hilberta; [2F_15_4] |
KF_W05 [3/5] |
rozumie potrzebę używania narzędzi teorii dystrybucji w różnych działach fizyki - potrafi obliczyć transformatę Fouriera, splot, pochodne, np. dla delty-Diraca. [2F_15_5] |
KF_W05 [3/5] |
zna pojęcie analizy Fouriera i jej zastosowania w różnych działach fizyki. [2F_15_6] |
KF_W05 [3/5] |
Student rozumie (na przykładach) potrzebę rozwijania formalizmu matematycznego w celu lepszego opisu i rozumienia świata fizycznego. [2F_15_7] |
KF_W01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
kolokwium [2F_15_w_1] | Opcjonalna metoda weryfikacji; termin kolokwium lub sprawdzianu pisemnego podany do wiadomości studentów dwa tygodnie wcześniej; zadania podobnego typu do zadań rozwiązywanych na konwersatorium |
2F_15_2 |
aktywność na zajęciach [2F_15_w_2] | rozwiązywanie zadań i dyskusja omawianych problemów (podstawa metoda) |
2F_15_1 |
egzamin pisemny lub ustny [2F_15_w_3] | warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium; zakres materiału – wszystkie zagadnienia omawiane na wykładach |
2F_15_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [2F_15_fs_1] | wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych |
30 | lektura uzupełniająca, praca z podręcznikiem |
40 |
egzamin pisemny lub ustny [2F_15_w_3] |
konwersatorium [2F_15_fs_2] | rozwiązywanie zadań przy tablicy |
30 | lektura uzupełniająca |
40 |
kolokwium [2F_15_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |