Technologie rozszerzonej rzeczywistości Kierunek studiów: Creative management in new media
Kod programu: W8-S2CM20.2022

Nazwa modułu: Technologie rozszerzonej rzeczywistości
Kod modułu: W8-ZN-S2-TRR
Kod programu: W8-S2CM20.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach przedmiotu studenci poznają zastosowanie technologii rozszerzonej rzeczywistości oraz proces powstawania materiału audiowizualnego począwszy od konceptu, przez produkcje, a skończywszy na post-produkcji. Zapoznają się z poszczególnymi etapami pre-produkcji, produkcji i sposobami emisji obrazu. Studenci otrzymają wiedzę o tym, co jest istotne w danych etapach produkcyjnych, występujących problemach związanych z realizacją okresu zdjęciowego i kluczowych zadaniach w związku z produkcją obrazu z rozszerzona rzeczywistością. Studenci poznają elementy definiujące rozszerzoną rzeczywistością (AR), wirtualną rzeczywistością (VR) i mieszaną rzeczywistością (MR). Zapoznają się ze sprzętem i oprogramowaniem służącym do produkcji tego typu obrazu. Poznają typowe role pracowników tworzącego kontent VR, AR i MR. Studenci zaznajomią się z przykładowymi procesami, które pozwalają skuteczne analizować różnice pomiędzy rozszerzoną rzeczywistością, wirtualną rzeczywistością i mieszaną rzeczywistością. Poznają jak przebiega proces łączenia różnych modeli narracji obrazu, krzyżowania się tych technik w ramach nowych mediów oraz zacierania się granic pomiędzy narracją w grze wideo i filmie.
Wymagania wstępne:
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu kinematografii i audiowizualnych form nowych mediów wykorzystujących nowoczesne technologie.
Literatura podstawowa:
M. Wójcik: Rozszerzona rzeczywistość w usługach informacyjnych bibliotek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków 2018. M. Wójcik: Rozszerzona rzeczywistość - potencjał badawczy z perspektywy bibliologii i informatologii, Przegląd biblioteczny 2014 z. 4, PL ISSN 0033-202X D. Gałuszka: Unifikacja człowieka z maszyną - omówienie rozwoju wybranych interesów użytkownika.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student posiada wiedzę na temat technologii rozszerzonej rzeczywistości. [TRR_1]
K_W01 [5/5]
Student posiada wiedzę dotycząca sposobów zapisu obrazy AR, VR i MR. [TRR_2]
K_W02 [4/5]
Student potrafi rozpoznać formy audiowizualne wytworzone dzięki nowoczesnej technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR), wirtualnej rzeczywistości (VR) i mieszanej rzeczywistości (MR). [TRR_3]
K_U05 [5/5]
Student posada umiejętność kreowania wypowiedzi artystycznej z użyciem narzędzi tożsamych z rozszerzoną rzeczywistością. [TRR_4]
K_U03 [3/5]
Student posiada kompetencje w zakresie rozumienia audiowizualnego dzieła sztuki stworzonego przy udziale technologii rozszerzonej rzeczywistości i rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia się ze względu na dynamiczne procesy wpływające na zmiany w technologii rejestracji obrazu i dźwięku. [TRR_5]
K_K02 [4/5]
Student rozumie mechanizmy procesu twórczego w trakcie produkcji form audiowizualnych z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. [TRR_6]
K_K03 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [TRR_w_1]
Weryfikacja stopnia osiągania przez studentów założonych efektów kształcenia będzie realizowane przy zastosowania egzaminu pisemnego.
TRR_1 TRR_2
Ocena ciągła [TRR_w_2]
Ocena prac cząstkowych mających na celu nabycie przez studenta umiejętności i kompetencji związanych z technologiami rozszerzonej rzeczywistości.
TRR_3 TRR_4 TRR_5 TRR_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [TRR_fs_1]
Wykład teoretyczny, wykład aktywizujący, prezentacja multimedialna, dyskusja.
15
Analiza literatury przedmiotu, analiza treści wykładu, poszukiwanie przykładów w praktyce, samodzielna realizacja wskazanych partii materiału z uwzględnieniem literatury przedmiotu.
30 Sprawdzian [TRR_w_1]
ćwiczenia [TRR_fs_2]
Studia przypadków, które ukierunkowane są na poznanie technologii rozszerzonej rzeczywistości i zasad jej zastosowania. Ćwiczenia aktywizujące. Praca w grupach.
15
Samodzielne przygotowanie się do każdych zajęć, usystematyzowanie materiału przedstawionego na zajęciach, przygotowanie projektów - także grupowych. Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 Ocena ciągła [TRR_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)