Psychologia społeczna i kognitywna Kierunek studiów: Creative management in new media
Kod programu: W8-S2CM20.2022

Nazwa modułu: Psychologia społeczna i kognitywna
Kod modułu: W8-ZN-S2-PP
Kod programu: W8-S2CM20.2022
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: angielski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem zajęć w ramach modułu Psychologia społeczna i kognitywna jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z tych obszarów psychologii w zakresie umożliwiającym zrozumienie procesów zarządzania współczesnymi organizacjami oraz problematyką poznawania przez człowieka otoczenia i wyjaśniania ludzkich zachowań. Wiodącymi zagadnieniami omawianymi na zajęciach będą podstawowe mechanizmy zachowań ludzi w zbiorowościach społecznych takich, jak zespoły, organizacje czy społeczeństwo. Tematami kolejnych zajęć będą: wyjaśnienie istoty nauki, jaką jest psychologia społeczna oraz psychologia kognitywna, zachowania ludzi w wymiarze indywidualnymi i grupowym oraz ich determinanty, poznania społecznego, zjawisko konformizmu, efekt próżniactwa społecznego i inne negatywne efekty pracy grupowej, stereotypy i uprzedzenia, wpływ społeczny (w tym manipulacja, władza i przywództwo), inteligencja społeczna i inne kompetencje społeczne. Uczestnictwo w zajęciach umożliwi trening podstawowych umiejętności z obszaru komunikacji interpersonalnej oraz rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem ludzi w otoczeniu społecznym. Istotnym obszarem prowadzonych zajęć będzie nawiązanie do kontekstu organizacji oraz zarządzania nimi.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu nauk społecznych.
Literatura podstawowa:
E. Aronson, T. D. Wilson, R. M. Akert, : Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2012. R. Cialdini: Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1994 E. Aronson, J. Aronson: Człowiek - istota społeczna, tłum. M. Guzowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. E. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura: Psychologia poznawcza, PWN, Warszawa 2006 P. Zimbardo: Psychologia i życie. PWN, Warszawa 2005 T. Maruszewski: Psychologia poznawcza, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa 1996.
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student definiuje podstawowe pojęcia takie, jak: poznanie społeczne, dysonans społeczny, komunikacja interpersonalna, atrakcyjność interpersonalna, konformizm, normatywny wpływ społeczny, informacyjny wpływ społeczny, wpływ autorytetu, uprzedzenie, stereotyp, dyskryminacja, zachowanie prospołeczne, atrybucja, syndrom myślenia grupowego, władza, przywództwo i inne objęte zakresem tematycznym zajęć. [PP_1]
K_W10 [5/5]
Student wyjaśnia znaczenie psychologii społecznej i poznawczej jako nauki w interpretowaniu określonych zjawisk w życiu gospodarczym i w Internecie. [PP_2]
K_W11 [4/5]
Student klasyfikuje zjawiska psychologiczne oraz potrafi ocenić ich pozytywny i negatywny wymiar. [PP_3]
K_U09 [4/5]
Student identyfikuje przyczyny zachowań ludzi w grupie, proponuje rozwiązania problemów w obszarze psychologii społecznej i poznawczej. [PP_4]
K_U12 [5/5]
Student doskonali umiejętność pracy w grupie. [PP_5]
K_K09 [4/5]
Student utożsamia się z ideą uczenia się przez całe życie. [PP_6]
K_K12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Sprawdzian [PP_w_1]
Weryfikacja znajomości podstawowych pojęć oraz sposobów rozwiązywania konkretnych problemów, umiejętności pracy w grupie, znajomości technik twórczego myślenia oraz umiejętności prezentowania wypracowanych rozwiązań.
PP_1 PP_2
Ocena ciągła [PP_w_2]
Weryfikacja umiejętności pracy w grupie nad wybranym problemem oraz prezentacji jego rozwiązania.
PP_3 PP_4 PP_5 PP_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PP_fs_1]
Zajęcia będą prowadzone w formie interaktywnego wykładu, w ramach którego wprowadzone zostaną elementy dyskusji, studium przypadku, gry oraz techniki twórczego myślenia.
15
Analiza literatury przedmiotu, analiza treści wykładu, poszukiwanie przykładów w praktyce, samodzielna realizacja wskazanych partii materiału z uwzględnieniem literatury przedmiotu.
30 Sprawdzian [PP_w_1]
ćwiczenia [PP_fs_2]
Metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia, prezentacje multimedialne) i metoda problemowa (metoda aktywizująca lub gra sytuacyjna i dydaktyczna) lub metoda zadaniowa oraz analiza materiału źródłowego.
15
Samodzielna realizacja wskazanych w sylabusie partii materiału i analiza wybranych przez wykładowcę przykładów, powtórzenie i ugruntowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych w trakcie zajęć.
30 Ocena ciągła [PP_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)