Katechetyka 1
Kierunek studiów: Teologia
Kod programu: W7-NMTI19.2.2019
| Nazwa modułu: | Katechetyka 1 |
|---|---|
| Kod modułu: | 11-TN-19-PPK1 |
| Kod programu: | W7-NMTI19.2.2019 |
| Semestr: | semestr letni 2021/2022 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł Katechetyka 1 ma przygotować studentów do prowadzenia katechezy parafialnej oraz szkolnego nauczania religii na I i II etapie edukacyjnym. Student powinien zapoznać się z problematyką katechezy dziecka wieku przedszkolnego oraz katechezy dzieci w młodszym i średnim wieku szkolnym. Student powinien poznać dokumenty katechetyczne Kościoła oraz obowiązujące programy katechetyczne dla nauczycieli religii. Poprzez wielopłaszczyznową realizację zagadnień z zakresu katechetyki, powinien zdobyć umiejętność tworzenia konspektów dla poszczególnych grup katechetycznych oraz właściwego stosowania metod nauczania i środków dydaktycznych. |
| Wymagania wstępne: | Zalecane: realizacja efektów kształcenia modułu przygotowania pedagogicznego. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student ma pogłębioną wiedzę dotyczącą miejsca przedmiotu „Religia” oraz rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na etapie edukacyjnym przedszkola oraz w szkole podstawowej. [PPK1_01] |
TMA_W08 [2/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat konwencjonalnych i niekonwencjonalnych metod nauczania, w tym metod aktywizujących i metody projektów. Zna i rozumie proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz prace badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu “Religia”. [PPK1_02] |
TMA_W12 [2/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat metodyki realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu “Religia”. Zna i rozumie rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich role i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [PPK1_03] |
KN_W05 [5/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat organizacji pracy w klasie szkolnej i w grupach. Zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla przedmiotu “Religia” lub rodzaju zajęć: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową. [PPK1_04] |
KN_W06 [5/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat sposobów organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczania religii lub prowadzonych zajęć. Zna i rozumie potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów. [PPK1_05] |
KN_W12 [4/5] |
Student ma pogłębioną wiedzę na temat diagnozy wstępnej grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście nauczania przedmiotu “Religia” lub prowadzonych zajęć oraz sposobów wspomagania rozwoju poznawczego uczniów. Zna i rozumie potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności. [PPK1_06] |
KN_W03 [5/5] |
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału. [PPK1_07] |
KN_U01 [5/5] |
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów. [PPK1_08] |
KN_U03 [5/5] |
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy. [PPK1_09] |
KN_U06 [5/5] |
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujace uczniów i uwzględniajace ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne. [PPK1_10] |
KN_U07 [5/5] |
Student potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów. [PPK1_11] |
KN_U10 [5/5] |
Student potrafi przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia. [PPK1_12] |
KN_U03 [5/5] |
Student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów. [PPK1_13] |
KN_K02 [5/5] |
Student jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania nawyku samodzielnego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [PPK1_14] |
KN_K04 [4/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| kolokwium pisemne [PPK1_w_1] | weryfikacja wiedzy w oparciu o treść wykładów oraz wskazaną w sylabusie literaturę |
PPK1_01 |
| praca pisemna [PPK1_w_2] | krytyczna analiza scenariuszy lekcji religii przygotowanych dla poszczególnych grup adresatów oraz innych prac pisemnych |
PPK1_05 |
| wystąpienie ustne [PPK1_w_3] | wystąpienie ustne wykazujące umiejętność samodzielnego prowadzenia jednostki lekcyjnej lub spotkania grupy katechetycznej |
PPK1_06 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [PPK1_fns_1] | bezpośredni przekaz określonej wiedzy stanowiącej przedmiot katechetyki |
25 | praca ze wskazaną literaturą uzupełniającą dla samodzielnego przyswojenia wiedzy odnośnie zagadnień podstawowych oraz tekstów poszerzających wiedzę |
15 |
kolokwium pisemne [PPK1_w_1] |
| ćwiczenia [PPK1_fns_2] | przygotowanie i prezentacja scenariuszy lekcji religii oraz wskazanych zagadnień tematycznych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych i prezentacji multimedialnych
wielkość grupy: 10-20 studentów |
10 | przygotowanie do ćwiczeń poprzez samodzielną lekturę wskazanych tekstów oraz pisemne opracowanie scenariuszy lekcji religii oraz wskazanych zagadnień tematycznych |
10 |
praca pisemna [PPK1_w_2] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||