Psychologia rozwojowa i wychowawcza
Kierunek studiów: Teologia
Kod programu: W7-SMTI19.2022
| Nazwa modułu: | Psychologia rozwojowa i wychowawcza |
|---|---|
| Kod modułu: | W7-TS-PRiW |
| Kod programu: | W7-SMTI19.2022 |
| Semestr: | semestr letni 2023/2024 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Psychologia rozwojowa i wychowawcza pozwala studentowi zapoznać się z dynamiką rozwoju człowieka od poczęcia do naturalnej śmierci. Treści obejmują proces wychowywania oraz osobistego rozwoju człowieka. Całość założeń programowych koresponduje z teologią – chrześcijańską pedagogią wiary. |
| Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Zna i rozumie: pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego [TPRiW_01] |
TMA_W16 [3/5] |
Zna i rozumie: proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społecznoemocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia [TPRiW_02] |
KN_W02 [2/5] |
Zna i rozumie: teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych [TPRiW_03] |
KN_W12 [2/5] |
Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami [TPRiW_04] |
KN_W06 [2/5] |
Zna i rozumie: zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe [TPRiW_05] |
KN_W03 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Określony w sylabusie modułu [PRiW_w_1] | Weryfikacja zgodnie z zasadami określonymi w sylabusie. |
TPRiW_01 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [PRiW_r_1] | wykład wprowadzający w problematykę psychologii rozwojowej i psychologii wychowawczej |
15 | praca z podręcznikiem i wskazanymi opracowaniami monograficznymi dotyczącymi omawianych zagadnień |
10 |
Określony w sylabusie modułu [PRiW_w_1] |
| ćwiczenia [PRiW_r_2] | odgrywanie ról, ćwiczenia z wykorzystaniem scenek dialogowanych, pozwalających uczestnikom rozwinąć umiejętności prowadzenia rozmowy wychowawczej |
15 | praca z opracowaniami o różnych nieprawidłowościach oraz zaburzeniach rozwojowych, a także z tekstami na temat narzędzi komunikacji w sytuacji wychowawczej, będących podstawą do odgrywania ról i scenek dialogowanych podczas ćwiczeń praktycznych |
10 |
Określony w sylabusie modułu [PRiW_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||