Historia Kościoła na Śląsku
Kierunek studiów: Teologia
Kod programu: W7-SMTI19.2022
| Nazwa modułu: | Historia Kościoła na Śląsku |
|---|---|
| Kod modułu: | W7-TS-HKnS |
| Kod programu: | W7-SMTI19.2022 |
| Semestr: | semestr letni 2023/2024 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 2 |
| Opis: | Moduł ma pomóc Studentom w poznaniu początków, rozwoju i aktualnego stanu chrześcijaństwa na Śląsku w kontekście przemian społecznych i religijnych w tej części Europy oraz w zdobyciu umiejętności rozpoznawania postaw Ślązaków w odniesieniu do wyznawanej religii - od średniowiecza do czasów najnowszych. Studenci rozpoznają, definiują i porządkują wiedzę na temat początków chrześcijaństwa na Śląsku; powstania administracji kościelnej i jej podziałów w tysiącletniej historii; duchowieństwa diecezjalnego i zakonnego, jego wykształcenia, działalności stricte duszpasterskiej i poza jej ramami (na przykład politycznej) oraz aktywności charytatywnej; wpływu na podniesienie wiedzy i moralności wiernych. Studenci analizują wpływ Kościoła na rozwój śląskiej architektury sakralnej, ruchu pielgrzymkowego i dziedzictwa kulturowego; zapoznają się z Kulturkampfem i martyrologią Kościoła na Śląsku – zwłaszcza w odniesieniu do start poniesionych ze strony dwudziestowiecznych totalitaryzmów: nazistowskiego i komunistycznego; poznają rozwój ekumenizmu i znaczenie drogi synodalnej. |
| Wymagania wstępne: | Brak. |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student ma podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu poznania historycznego podłoża dążenia do tworzenia artefaktów w dziejach ludzkości, rozwoju stylistycznego form oraz trwania i zmian tematów ikonograficznych, zróżnicowania oceny i wartościowania w obrębie różnych formacji kulturowych [THKnS_01] |
TMA_W18 [5/5] |
Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do zrozumienie procesów kształtowania się i rozwoju stylów sztuki, relacji między uwarunkowaniami historycznymi, społecznymi i religijnymi do rozwiązywania złożonych problemów, w tym światopoglądowych [THKnS_02] |
TMA_U03 [2/5] |
Student uczestniczy w życiu społeczno-kulturowym i potrafi krytycznie odnieść się do jego zjawisk [THKnS_03] |
TMA_K07 [5/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| Określony w sylabusie modułu [HKnS_w_1] | Weryfikacja zgodnie z zasadami opisanymi w sylabusie. |
THKnS_01 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [SPP1_fs_1] | Wykład wprowadzający do poznania i zrozumienia roli Kościoła na Śląsku w rozwoju religijno-społecznym wielu nacji. |
30 | Samodzielne przyswojenie wiedzy pozyskanej w czasie prezentacji tematów wykładów i lektury opracowań poszerzających tematykę związaną z dziejami Kościoła na Śląsku.
Analiza tekstów źródłowych odnośnie do problematyki związanej z dziejami Kościoła na Śląsku. |
20 |
Określony w sylabusie modułu [HKnS_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||