Praktyka nauczycielska z fizyki w SP, tutoring II
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: | Praktyka nauczycielska z fizyki w SP, tutoring II |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-22-PS2 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem praktyki nauczycielskiej w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (szkoła podstawowa) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu fizyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez: - dalsze zapoznawanie się ze specyfiką szkół, w których odbywana jest praktyka nauczycielska, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć); - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji pokazowej z fizyki, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy). W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela fizyki i budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne, wspieranie rozwoju kompetencji studenta, - budowanie profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków. |
Wymagania wstępne: | Podstawy dydaktyki, podstawy fizyki, Praktyka nauczycielska z fizyki w SP I |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PS2_01] |
KN_W06 [3/5] |
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PS2_02] |
KN_W03 [4/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PS2_03] |
KN_F_W01 [4/5] |
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PS2_04] |
KN_W04 [4/5] |
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PS2_05] |
KN_W03 [4/5] |
Potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie pokazowe podczas lekcji fizyki, wykorzystać eksperyment tak aby osiągnąć założone cele (wprowadzenie tematu, powtórkę materiału, zaciekawienie) [PS2_06] |
KN_F_W01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność na zajęciach [PS2_w_01] | weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu fizyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną |
PS2_02 |
Prace pisemne [PS2_w_02] | weryfikacja umiejętności obserwowania i planowania lekcji fizyki (III etap edukacyjny) |
PS2_01 |
Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki [PS2_w_03] | weryfikacja umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji fizyki (III etap edukacyjny), dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów oraz odpowiedniego reagowanie na uwagi dotyczące prowadzenia lekcji |
PS2_03 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PS2_fs_01] | obserwacja lekcji prowadzonej przez nauczyciela lub studentów, samodzielne prowadzenie przez studenta lekcji pokazowej z fizyki, analiza lekcji w toku dyskusji |
30 | przygotowanie lekcji pokazowej z fizyki – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji |
30 |
Aktywność na zajęciach [PS2_w_01] |
tutoring [PS2_fs_02] | Spotkania indywidualne |
1 | integrowanie wiedzy z chemii oraz dydaktyki fizyki z praktyką |
20 |
Prace pisemne [PS2_w_02] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |