Praktyka nauczycielska z fizyki w SP, tutoring I Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Praktyka nauczycielska z fizyki w SP, tutoring I
Kod modułu: W4-MT-S1-22-PS1
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno–wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII - VIII szkoły podstawowej) oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu fizyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie podstawowych kompetencji dydaktycznych poprzez: - zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych pracowników - uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - współdziałanie z nauczycielem i prowadzącym zajęcia w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji fizyki; - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji fizyki na II etapie edukacyjnym, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy); - odpowiednie reagowanie na uwagi dotyczące przygotowania oraz prowadzenia lekcji. W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela fizyki budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring): - diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela; - wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym; - indywidualne doradztwo metodyczne.
Wymagania wstępne:
Podstawy dydaktyki, podstawy fizyki, Praktyka nauczycielska z matematyki w SP
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PS1_01]
KN_W06 [2/5] KN_U01 [2/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PS1_02]
KN_W03 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U10 [3/5] KN_K07 [3/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PS1_03]
KN_F_W01 [4/5] KN_F_W03 [4/5] KN_F_W04 [4/5] KN_W14 [3/5] KN_F_U06 [4/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_Ch_K02 [4/5] KN_K01 [3/5] KN_K03 [3/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PS1_04]
KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U13 [3/5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PS1_05]
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_K07 [3/5]
Potrafi zaplanować i przeprowadzić doświadczenie pokazowe podczas lekcji fizyki, wykorzystać eksperyment tak aby osiągnąć założone cele (wprowadzenie tematu, powtórkę materiału, zaciekawienie) [PS1_06]
KN_F_W01 [4/5] KN_F_W03 [4/5] KN_F_W04 [4/5] KN_F_W07 [5/5] KN_F_U03 [4/5] KN_Ch_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność na zajęciach [PS1_w_01]
weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną, współdziałania (z prowadzącym zajęcia, nauczycielem szkoły ćwiczeń oraz pozostałymi studentami) w toku przygotowywania lekcji, obserwowania lekcji pozostałych studentów oraz formułowania trafnych uwag i propozycji zastosowania innych rozwiązań
PS1_02 PS1_04 PS1_05
Prace pisemne [PS1_w_02]
weryfikacja umiejętności obserwowania - notatka hospitacyjna oraz planowania i przygotowywania lekcji fizyki – scenariusz (konspekt) lekcji
PS1_01
Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki [PS1_w_03]
weryfikacja umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji fizyki (II etap edukacyjny), dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów oraz odpowiedniego reagowanie na uwagi dotyczące prowadzenia lekcji
PS1_03 PS1_06
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PS1_fs_01]
obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela oraz studentów, analiza lekcji w toku dyskusji, samodzielne prowadzenie przez studentów lekcji fizyki, analiza lekcji w toku dyskusji
30
opracowywanie notatki hospitacyjnej, przygotowanie lekcji własnych – scenariusz (konspekt), przygotowanie się do samodzielnego prowadzenia lekcji fizyki
30 Aktywność na zajęciach [PS1_w_01] Prace pisemne [PS1_w_02] Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki [PS1_w_03]
tutoring [PS1_fs_02]
Spotkania indywidualne
2
integrowanie wiedzy z fizyki oraz dydaktyki fizyki z praktyką
20 Prace pisemne [PS1_w_02] Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki [PS1_w_03]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)