Psychologia, semestr 2. Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2022

Nazwa modułu: Psychologia, semestr 2.
Kod modułu: 0245-FGS2-N-PSY-2
Kod programu: W1-S2FG19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu pojęć psychologii, procesu rozwoju ucznia w okresie wczesnej dorosłości, teorii spostrzegania społecznego i komunikacji, procesu uczenia się w tym wieku oraz zagadnienia autorefleksji i samorozwoju. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu psychologia- wykład, ćwiczenia dla właściwego semestru
Wymagania wstępne:
zgodnie z sylabusem
Literatura podstawowa:
zgodnie z sylabusem
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; [0245-FGS2-N-PSY_1]
FGN_W01 [2/5] FGN_W02 [3/5]
potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; [0245-FGS2-N-PSY_10]
FGN_U07 [4/5]
potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; [0245-FGS2-N-PSY_11]
FGN_U02 [4/5]
radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami [0245-FGS2-N-PSY_12]
FGN_U02 [4/5]
zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób [0245-FGS2-N-PSY_13]
FGN_U11 [4/5] FGN_U18 [4/5]
jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym [0245-FGS2-N-PSY_14]
FGN_K05 [4/5]
jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych [0245-FGS2-N-PSY_15]
FGN_K01 [4/5]
. zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie wczesnej dorosłości i dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; [0245-FGS2-N-PSY_2]
FGN_W01 [3/5] FGN_W02 [3/5]
zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych [0245-FGS2-N-PSY_3]
FGN_W12 [3/5] FGN_W13 [3/5]
zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami [0245-FGS2-N-PSY_4]
FGN_W06 [3/5]
zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe [0245-FGS2-N-PSY_5]
FGN_W14 [3/5]
potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów [0245-FGS2-N-PSY_6]
FGN_U01 [3/5]
potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; [0245-FGS2-N-PSY_7]
FGN_U02 [3/5]
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; [0245-FGS2-N-PSY_8]
FGN_U02 [3/5]
potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej; [0245-FGS2-N-PSY_9]
FGN_U02 [3/5] FGN_U07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [0245-FGS2-N-PSY-Z]
Studenci sprawdzani są pod kątem posiadania wiedzy dotyczącej obszaru nauk społecznych (psychologii) oraz pod kątem bezpośredniego zastosowania nabytej wiedzy w praktyce.
0245-FGS2-N-PSY_1 0245-FGS2-N-PSY_10 0245-FGS2-N-PSY_11 0245-FGS2-N-PSY_12 0245-FGS2-N-PSY_13 0245-FGS2-N-PSY_14 0245-FGS2-N-PSY_15 0245-FGS2-N-PSY_2 0245-FGS2-N-PSY_3 0245-FGS2-N-PSY_4 0245-FGS2-N-PSY_5 0245-FGS2-N-PSY_6 0245-FGS2-N-PSY_7 0245-FGS2-N-PSY_8 0245-FGS2-N-PSY_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [02-FGS2-N-PSY-W]
prezentacja wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych z elementami pracy interaktywnej.
15
Zapoznanie się z tematyką ćwiczeń z wykorzystaniem istniejących pakietów metod: podręczników, skryptów, stron internetowych itp. Przygotowanie się do zaliczenia w zależności od przyjętej formy, określonej szczegółowo w sylabusie realizowanego modułu.
0 egzamin [0245-FGS2-N-PSY-Z]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)