Psychologia, semestr 2.
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2022

Nazwa modułu: | Psychologia, semestr 2. |
---|---|
Kod modułu: | 0245-FGS2-N-PSY-2 |
Kod programu: | W1-S2FG19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Celem modułu jest przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych z zakresu pojęć psychologii, procesu rozwoju ucznia w okresie wczesnej dorosłości, teorii spostrzegania społecznego i komunikacji, procesu uczenia się w tym wieku oraz zagadnienia autorefleksji i samorozwoju. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu psychologia- wykład, ćwiczenia dla właściwego semestru |
Wymagania wstępne: | zgodnie z sylabusem |
Literatura podstawowa: | zgodnie z sylabusem |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego; [0245-FGS2-N-PSY_1] |
FGN_W01 [2/5] |
potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się; [0245-FGS2-N-PSY_10] |
FGN_U07 [4/5] |
potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań; [0245-FGS2-N-PSY_11] |
FGN_U02 [4/5] |
radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami [0245-FGS2-N-PSY_12] |
FGN_U02 [4/5] |
zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej
autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób [0245-FGS2-N-PSY_13] |
FGN_U11 [4/5] |
jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym [0245-FGS2-N-PSY_14] |
FGN_K05 [4/5] |
jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych [0245-FGS2-N-PSY_15] |
FGN_K01 [4/5] |
. zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie wczesnej dorosłości i dorosłości: rozwój
fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia; [0245-FGS2-N-PSY_2] |
FGN_W01 [3/5] |
zna i rozumie teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, postawy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytucjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, media i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych [0245-FGS2-N-PSY_3] |
FGN_W12 [3/5] |
zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami [0245-FGS2-N-PSY_4] |
FGN_W06 [3/5] |
zna i rozumie zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe [0245-FGS2-N-PSY_5] |
FGN_W14 [3/5] |
potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów [0245-FGS2-N-PSY_6] |
FGN_U01 [3/5] |
potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; [0245-FGS2-N-PSY_7] |
FGN_U02 [3/5] |
potrafi skutecznie i świadomie komunikować się; [0245-FGS2-N-PSY_8] |
FGN_U02 [3/5] |
potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej; [0245-FGS2-N-PSY_9] |
FGN_U02 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [0245-FGS2-N-PSY-Z] | Studenci sprawdzani są pod kątem posiadania wiedzy dotyczącej obszaru nauk społecznych (psychologii) oraz pod kątem bezpośredniego zastosowania nabytej wiedzy w praktyce. |
0245-FGS2-N-PSY_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [02-FGS2-N-PSY-W] | prezentacja wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych z elementami pracy interaktywnej. |
15 | Zapoznanie się z tematyką ćwiczeń z wykorzystaniem istniejących pakietów metod: podręczników, skryptów, stron internetowych itp.
Przygotowanie się do zaliczenia w zależności od przyjętej formy, określonej szczegółowo w sylabusie realizowanego modułu. |
0 |
egzamin [0245-FGS2-N-PSY-Z] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |