Pedagogika, semestr 2.
Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2022

Nazwa modułu: | Pedagogika, semestr 2. |
---|---|
Kod modułu: | 0245-FGS2-N-PED-2 |
Kod programu: | W1-S2FG19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł ma na celu doskonalenie w zakresie przygotowanie do przyszłej pracy w zawodzie nauczyciela, pedagoga, wprowadzając w specyfikę systemu oświaty, roli i koncepcji pracy nauczyciela, zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej, wychowania w kontekście rozwoju, problematyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz doradztwo zawodowe. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu pedagogika- wykład, ćwiczenia dla właściwego semestru. |
Wymagania wstępne: | zgodnie z sylabusem |
Literatura podstawowa: | zgodnie z sylabusem |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty; [0245-FGS2-N-PED_1] |
FGN_W01 [4/5] |
potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów [0245-FGS2-N-PED_10] |
FGN_U04 [3/5] |
potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów [0245-FGS2-N-PED_11] |
FGN_W07 [5/5] |
potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym [0245-FGS2-N-PED_12] |
FGN_U01 [4/5] |
potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie [0245-FGS2-N-PED_13] |
FGN_W10 [5/5] |
potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju [0245-FGS2-N-PED_14] |
FGN_U08 [3/5] |
jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; [0245-FGS2-N-PED_15] |
FGN_K01 [4/5] |
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; [0245-FGS2-N-PED_16] |
FGN_K07 [4/5] |
jest gotów profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej [0245-FGS2-N-PED_17] |
FGN_K03 [4/5] |
współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. [0245-FGS2-N-PED_18] |
FGN_K07 [4/5] |
zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [0245-FGS2-N-PED_2] |
FGN_W03 [4/5] |
zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; [0245-FGS2-N-PED_3] |
FGN_W01 [3/5] |
zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami; [0245-FGS2-N-PED_4] |
FGN_W08 [3/5] |
zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; [0245-FGS2-N-PED_5] |
FGN_W05 [4/5] |
. zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice; [0245-FGS2-N-PED_6] |
FGN_W05 [4/5] |
zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie. [0245-FGS2-N-PED_7] |
FGN_W01 [4/5] |
potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego [0245-FGS2-N-PED_8] |
FGN_U01 [3/5] |
potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [0245-FGS2-N-PED_9] |
FGN_U09 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
egzamin [0245-FGS2-N-PED-E] | (brak informacji) |
0245-FGS2-N-PED_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [0245-FGS2-N-PED-W] | Wykład z użyciem technik multimedialnych |
15 | (brak informacji) |
15 |
egzamin [0245-FGS2-N-PED-E] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |