Pedagogika, semestr 2. Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2022

Nazwa modułu: Pedagogika, semestr 2.
Kod modułu: 0245-FGS2-N-PED-2
Kod programu: W1-S2FG19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł ma na celu doskonalenie w zakresie przygotowanie do przyszłej pracy w zawodzie nauczyciela, pedagoga, wprowadzając w specyfikę systemu oświaty, roli i koncepcji pracy nauczyciela, zasad pracy opiekuńczo-wychowawczej, wychowania w kontekście rozwoju, problematyki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz doradztwo zawodowe. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu pedagogika- wykład, ćwiczenia dla właściwego semestru.
Wymagania wstępne:
zgodnie z sylabusem
Literatura podstawowa:
zgodnie z sylabusem
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie system oświaty: organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły, pojęcie ukrytego programu szkoły, alternatywne formy edukacji, zagadnienie prawa wewnątrzszkolnego, podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, tematykę oceny jakości działalności szkoły lub placówki systemu oświaty; [0245-FGS2-N-PED_1]
FGN_W01 [4/5] FGN_W04 [5/5] FGN_W08 [4/5] FGN_W09 [3/5] FGN_K06 [4/5]
potrafi rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów [0245-FGS2-N-PED_10]
FGN_U04 [3/5] FGN_K04 [4/5]
potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów [0245-FGS2-N-PED_11]
FGN_W07 [5/5] FGN_U06 [4/5]
potrafi nawiązywać współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym [0245-FGS2-N-PED_12]
FGN_U01 [4/5]
potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie [0245-FGS2-N-PED_13]
FGN_W10 [5/5] FGN_U01 [4/5] FGN_U08 [4/5]
potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju [0245-FGS2-N-PED_14]
FGN_U08 [3/5]
jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; [0245-FGS2-N-PED_15]
FGN_K01 [4/5]
jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; [0245-FGS2-N-PED_16]
FGN_K07 [4/5]
jest gotów profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej [0245-FGS2-N-PED_17]
FGN_K03 [4/5]
współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. [0245-FGS2-N-PED_18]
FGN_K07 [4/5]
zna i rozumie rolę nauczyciela i koncepcje pracy nauczyciela: etykę zawodową nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, tematykę oceny jakości pracy nauczyciela, zasady projektowania ścieżki własnego rozwoju zawodowego, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela oraz choroby związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [0245-FGS2-N-PED_2]
FGN_W03 [4/5]
zna i rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; [0245-FGS2-N-PED_3]
FGN_W01 [3/5]
zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami, funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, rozwiązywanie konfliktów w klasie lub grupie wychowawczej, animowanie życia społeczno-kulturalnego klasy, wspieranie samorządności i autonomii uczniów, rozwijanie u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencji komunikacyjnych i umiejętności społecznych niezbędnych do nawiązywania poprawnych relacji; pojęcia integracji i inkluzji; sytuację dziecka z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną w szkole ogólnodostępnej, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie, problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz szkolną sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym; problematykę dziecka w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej; zagrożenia młodzieży: zjawiska agresji i przemocy, w tym agresji elektronicznej, oraz uzależnień, w tym od środków psychoaktywnych i komputera, a także zagadnienia związane z grupami nieformalnymi, podkulturami młodzieżowymi i sektami; [0245-FGS2-N-PED_4]
FGN_W08 [3/5] FGN_W11 [4/5]
zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; [0245-FGS2-N-PED_5]
FGN_W05 [4/5]
. zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się; przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice; [0245-FGS2-N-PED_6]
FGN_W05 [4/5]
zna i rozumie doradztwo zawodowe: wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie. [0245-FGS2-N-PED_7]
FGN_W01 [4/5]
potrafi zaprojektować ścieżkę własnego rozwoju zawodowego [0245-FGS2-N-PED_8]
FGN_U01 [3/5]
potrafi formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; [0245-FGS2-N-PED_9]
FGN_U09 [4/5] FGN_U17 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [0245-FGS2-N-PED-E]
(brak informacji)
0245-FGS2-N-PED_1 0245-FGS2-N-PED_10 0245-FGS2-N-PED_11 0245-FGS2-N-PED_12 0245-FGS2-N-PED_13 0245-FGS2-N-PED_14 0245-FGS2-N-PED_15 0245-FGS2-N-PED_16 0245-FGS2-N-PED_17 0245-FGS2-N-PED_18 0245-FGS2-N-PED_2 0245-FGS2-N-PED_3 0245-FGS2-N-PED_4 0245-FGS2-N-PED_5 0245-FGS2-N-PED_6 0245-FGS2-N-PED_7 0245-FGS2-N-PED_8 0245-FGS2-N-PED_9
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [0245-FGS2-N-PED-W]
Wykład z użyciem technik multimedialnych
15
(brak informacji)
15 egzamin [0245-FGS2-N-PED-E]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)