Metodyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (warsztaty), semestr 2. Kierunek studiów: Filologia germańska
Kod programu: W1-S2FG19.2022

Nazwa modułu: Metodyka nauczania języka niemieckiego w szkole ponadpodstawowej (warsztaty), semestr 2.
Kod modułu: 0245-FGS2-N-MNJN-2
Kod programu: W1-S2FG19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: niemiecki
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Moduł ma celu jest przekazanie pogłębionej wiedzy, zdobycie szczegółowych umiejętności oraz rozszerzenie kompetencji społecznych w zakresie miejsca i specyfiki kształcenia kompetencji językowej, problematyki kształcenia dorosłych, podmiotowości uczących się w procesie kształcenia - style poznawcze i strategie uczenia się, specyfiki zróżnicowania w kształceniu kompetencji komunikacyjnej w zależności od poziomów biegłości językowej wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym językowej - leksykalnej, gramatycznej, fonetycznej, realioznawczej – kognitywnej, interkulturowej, zasad rozwoju sprawności językowych uczących się, w tym rozumienia tekstu słuchanego, czytanego, typowych dla kręgów tematycznych i sytuacji komunikacyjnych tych grup wiekowych, mówienie, pisanie oraz problematykę kontroli i oceny efektów pracy uczniów dorosłych. Szczegółowe treści kształcenia zostały sformułowane w sylabusie przedmiotu.
Wymagania wstępne:
zgodnie z sylabusem
Literatura podstawowa:
zgodnie z sylabusem
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi poddać ewaluacji realizowany przez siebie proces dydaktyczny i wyciągnąć stosowne wnioski mające na celu jego udoskonalenie [0245-FGS2-N-DYD_10]
FGN_U04 [3/5]
Doskonali kompetencje merytoryczne i językowe poprzez udział w praktykach zawodowych, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka oraz zna zasady etyczne obowiązujące w zawodzie nauczyciela i ich przestrzega [0245-FGS2-N-DYD_8]
FGN_K03 [3/5]
Umie efektywnie i skutecznie pracować w grupie, pełniąc w niej różne funkcje oraz na forum [0245-FGS2-N-DYD_9]
FGN_K05 [3/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; [0245-FGS2-N-MNJN_1]
FGN_W08 [3/5] FGN_W09 [4/5] FGN_U16 [5/5]
zna i rozumie egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach nauczanego przedmiotu; [0245-FGS2-N-MNJN_2]
FGN_W09 [4/5]
zna i rozumie warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; [0245-FGS2-N-MNJN_3]
FGN_W08 [4/5]
umie dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [0245-FGS2-N-MNJN_4]
FGN_U15 [4/5]
potrafi skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów; [0245-FGS2-N-MNJN_5]
FGN_U11 [4/5]
jest gotów do zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej [0245-FGS2-N-MNJN_6]
FGN_U13 [4/5] FGN_K07 [4/5]
jest gotów do promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [0245-FGS2-N-MNJN_7]
FGN_U14 [4/5] FGN_K01 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [0245-FGS2-N-MNJN-E]
zgodnie z sylabusem
0245-FGS2-N-DYD_10 0245-FGS2-N-DYD_8 0245-FGS2-N-DYD_9 0245-FGS2-N-MNJN_1 0245-FGS2-N-MNJN_2 0245-FGS2-N-MNJN_3 0245-FGS2-N-MNJN_4 0245-FGS2-N-MNJN_5 0245-FGS2-N-MNJN_6 0245-FGS2-N-MNJN_7
Zaliczenie [0245-FGS2-N-MNJN-Z]
zgodnie z sylabusem
0245-FGS2-N-DYD_10 0245-FGS2-N-DYD_8 0245-FGS2-N-DYD_9 0245-FGS2-N-MNJN_1 0245-FGS2-N-MNJN_2 0245-FGS2-N-MNJN_3 0245-FGS2-N-MNJN_4 0245-FGS2-N-MNJN_5 0245-FGS2-N-MNJN_6 0245-FGS2-N-MNJN_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [0245-FGS2-N-MNJN-C]
dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, metoda projektów
30
lektura literatury specjalistycznej przygotowanie prezentacji, referatów
30 Zaliczenie [0245-FGS2-N-MNJN-Z]
wykład [0245-FGS2-N-MNJN-W]
metoda podająca oraz problemowa z wykorzystaniem środków audiowizualnych
15
lektura literatury specjalistycznej
15 Egzamin [0245-FGS2-N-MNJN-E]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)