Dydaktyka fizyki II Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Dydaktyka fizyki II
Kod modułu: W4-MT-S1-22-DFiz2
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Celem modułu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka, psychologia, metodyka, pedagogika a przede wszystkim fizyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciel na drugim stopniu edukacyjnym. Zapoznanie studentów z rolą i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki. Przygotowanie dydaktyczne i metodyczne warsztatu doświadczalnego i uzupełnianie go na bieżąco w czasie praktyki. Podstawą przedmiotu jest przygotowanie przyszłych nauczycieli fizyki do poprawnego wykonywania doświadczeń dydaktycznych na lekcjach, zapoznanie ich z typowymi zestawami demonstracyjnymi różnych zjawisk fizycznych oraz sposobem ich wykorzystania podczas lekcji, a także projektowanie i wykonywanie eksperymentów przy niewystarczającym wyposażeniu szkoły. Dydaktyka fizyki II obejmuje drugą część niezbędnych do tego zagadnień i problemów.
Wymagania wstępne:
Podstawy dydaktyki, podstawy fizyki, dydaktyka fizyki I.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DFiz2_1]
KN_W02 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [3/5]
student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów [DFiz2_2]
KN_W02 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U06 [4/5]
student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DFiz2_3]
KN_F_W07 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_I_K02 [3/5]
student jest gotów do popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DFiz2_4]
KN_W14 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U07 [4/5]
student jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [DFiz2_5]
KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U10 [4/5]
student zna proste sposoby demonstracji zjawisk fizycznych, dobiera ilustracje doświadczalne do rozważanego poziomu nauczania, dostosowuje eksperyment do celu, któremu ma służyć podczas lekcji (wprowadzający, weryfikacyjny, ilustracyjny, modelowy), student dysponuje doświadczalnym warsztatem dydaktycznym przyszłego nauczyciela, potrafi przeprowadzić zaplanowane doświadczenie przy niewystarczającym wyposażeniu szkoły [DFiz2_6]
KN_F_W03 [5/5] KN_F_W04 [5/5] KN_F_W07 [5/5] KN_W06 [3/5] KN_W15 [4/5] KN_F_U08 [5/5] KN_U02 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K01 [2/5]
student potrafi przeprowadzić doświadczenia przewidziane w podstawie programowej, potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosować niezbędną metodologię opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych [DFiz2_7]
KN_W09 [3/5] KN_W14 [4/5] KN_F_U02 [4/5] KN_U04 [4/5]
student potrafi zorganizować pracę doświadczalną uczniów [DFiz2_8]
KN_W06 [3/5] KN_W12 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U09 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność na zajęciach [DFiz2_w_01]
weryfikacja - na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego zajęcia - znajomości treści zajęć oraz umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki z rzeczywistością pedagogiczną
DFiz2_1 DFiz2_2 DFiz2_3 DFiz2_4 DFiz2_5 DFiz2_6 DFiz2_7 DFiz2_8
Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki [DFiz2_w_2]
Weryfikacja umiejętności planowania, przygotowywania i prezentowania doświadczeń fizycznych w taki sposób, w jaki byłyby wykonywane na lekcjach, posługiwania się przyrządami dydaktycznymi oraz wykorzystania w nauczaniu materiałów codziennego użytku.
DFiz2_1 DFiz2_2 DFiz2_3 DFiz2_6 DFiz2_7 DFiz2_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [DFiz2_fs_01]
Praktyczne aspekty warsztatu nauczyciela, laboratorium w trakcie którego studenci wykonują i prezentują pozostałym członkom grupy doświadczenia fizyczne ilustrujące dane zjawiska fizyczne poruszane podczas danej lekcji, kształtują umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu
15
samodzielne planowanie, przygotowanie i przedstawienie doświadczeń ilustrujących dane zjawiska fizyczne, palowanie lekcji i przygotowanie scenariuszy lekcji
15 Aktywność na zajęciach [DFiz2_w_01] Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki [DFiz2_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)