Dydaktyka fizyki I Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Dydaktyka fizyki I
Kod modułu: W4-MT-S1-22-DFiz1
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka, psychologia, metodyka, pedagogika a przede wszystkim fizyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciel na drugim stopniu edukacyjnym. Zapoznanie studentów z rolą i miejscem eksperymentów w nauczaniu fizyki. Przygotowanie dydaktyczne i metodyczne warsztatu doświadczalnego i uzupełnianie go na bieżąco w czasie praktyki. Podstawą przedmiotu jest przygotowanie przyszłych nauczycieli fizyki do poprawnego wykonywania doświadczeń dydaktycznych na lekcjach, zapoznanie ich z typowymi zestawami demonstracyjnymi różnych zjawisk fizycznych oraz sposobem ich wykorzystania podczas lekcji, a także projektowanie i wykonywanie eksperymentów przy niewystarczającym wyposażeniu szkoły. Dydaktyka fizyki I obejmuje pierwszą część niezbędnych do tego zagadnień i problemów.
Wymagania wstępne:
Podstawy dydaktyki, podstawy fizyki
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych [DFiz1_1]
KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5]
Student potrafi przeprowadzić doświadczenia przewidziane w podstawie programowej, potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosować niezbędną metodologię opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych [DFiz1_10]
KN_F_W07 [5/5] KN_W09 [3/5] KN_W14 [4/5] KN_F_U01 [5/5] KN_F_U02 [5/5] KN_U04 [4/5]
Student potrafi zorganizować pracę doświadczalną uczniów [DFiz1_11]
KN_W06 [3/5] KN_W12 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U09 [4/5]
Student zna i rozumie podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć [DFiz1_2]
KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_U02 [3/5]
student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [DFiz1_3]
KN_W02 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [3/5]
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DFiz1_4]
KN_W02 [2/5] KN_W14 [2/5] KN_W15 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5]
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi [DFiz1_5]
KN_W04 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [2/5]
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DFiz1_6]
KN_W04 [3/5] KN_W08 [2/5] KN_U02 [4/5]
student potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [DFiz1_7]
KN_W04 [3/5] KN_W14 [4/5] KN_U01 [3/5]
student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DFiz1_8]
KN_W02 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_U10 [3/5] KN_K01 [2/5]
Student zna proste sposoby demonstracji zjawisk fizycznych, dobiera ilustracje doświadczalne do rozważanego poziomu nauczania, dostosowuje eksperyment do celu, któremu ma służyć podczas lekcji (wprowadzający, weryfikacyjny, ilustracyjny, modelowy) dysponuje doświadczalnym warsztatem dydaktycznym przyszłego nauczyciela, potrafi przeprowadzić zaplanowane doświadczenie przy niewystarczającym wyposażeniu szkoły [DFiz1_9]
KN_F_W03 [5/5] KN_F_W04 [5/5] KN_F_W07 [5/5] KN_W06 [3/5] KN_W15 [4/5] KN_F_U08 [5/5] KN_U02 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność na zajęciach [DFiz1_w_01]
weryfikacja - na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego zajęcia - znajomości treści zajęć oraz umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki fizyki z rzeczywistością pedagogiczną
DFiz1_1 DFiz1_11 DFiz1_2 DFiz1_3 DFiz1_4 DFiz1_5 DFiz1_6 DFiz1_7 DFiz1_8 DFiz1_9
Prace pisemne [DFiz1_w_02]
weryfikacja umiejętności planowania lekcji fizyki w zależności od jej typu i modelu (szkoła podstawowa) oraz stosowania metod nauczania w realizacji konkretnych celów lekcji
DFiz1_1 DFiz1_11 DFiz1_2 DFiz1_3 DFiz1_4 DFiz1_5 DFiz1_6 DFiz1_7 DFiz1_8 DFiz1_9
Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki (Przyg. i przeprow. doświadczeń pokazowych) [DFiz1_w_03]
Weryfikacja umiejętności planowania, przygotowywania i prezentowania doświadczeń fizycznych w taki sposób, w jaki byłyby wykonywane na lekcjach, posługiwania się przyrządami dydaktycznymi oraz wykorzystania w nauczaniu materiałów codziennego użytku.
DFiz1_10 DFiz1_11 DFiz1_3 DFiz1_4 DFiz1_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
warsztat [DFiz1_fs_01]
Interaktywne warsztaty uwzględniające wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych, dyskusję, eksperyment pokazowy
15
samodzielne studiowanie wykładów i literatury wskazanej w sylabusie, dyskusja w grupie nad realizacją eksperymentu ilustrującego dane zagadnienie, praca wspólna - projektowanie i wykonywanie prostych eksperymentów pokazowych
15 Aktywność na zajęciach [DFiz1_w_01]
laboratorium [DFiz1_fs_02]
Praktyczne aspekty warsztatu nauczyciela, laboratorium w trakcie którego studenci wykonują i prezentują pozostałym członkom grupy doświadczenia fizyczne ilustrujące dane zjawiska fizyczne poruszane podczas danej lekcji, kształtują umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu; doświadczenia wykonywane są w taki sposób, w jaki byłyby wykonywane na lekcji. Skupienie uwagi na przedstawieniu przebiegu doświadczenia
30
samodzielne planowanie i przygotowanie doświadczeń ilustrujących dane zjawiska fizyczne, palowanie lekcji i przygotowanie scenariuszy (konspektów) lekcji
30 Prace pisemne [DFiz1_w_02] Samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji fizyki (Przyg. i przeprow. doświadczeń pokazowych) [DFiz1_w_03]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)