Doskonalenie warsztatu zawodowego w pracy socjalnej - praktyka bezpośrednia
Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-N2SP19.2022

Nazwa modułu: | Doskonalenie warsztatu zawodowego w pracy socjalnej - praktyka bezpośrednia |
---|---|
Kod modułu: | W3-SP-S2-DWPB |
Kod programu: | W3-N2SP19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Moduł jest ukierunkowany na efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zasadniczego obszaru aktywności zawodowej pracownika socjalnego. Jego celem jest pogłębianie praktycznych umiejętności ważnych dla profesji pracownika socjalnego w praktyce bezpośredniej (praca z indywidualnym przypadkiem i z rodziną). Obejmuje zagadnienia z obszaru metod, modeli i zasad pracy socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem działań nawiązujących do tzw. "nowoczesnej pracy socjalnej" (praca na zasobach, podejście skoncentrowane na rozwiązaniach, dialog motywujący). Zawiera ponadto elementy wiedzy o komunikacji w procesie pomocowym oraz porusza kluczowe aspekty etyki zawodu. Szczególną wagę przywiązuje się do warsztatowych metod prowadzenia zajęć oraz do prezentacji własnego zdania przed audytorium. Stwarza to przyszłym pracownikom socjalnym warunki do samodzielnego kształcenia i rozwoju umiejętności charakterystycznych dla warsztatu specjalisty. |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie modułu: Współczesne teorie pracy socjalnej |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna terminologię oraz narzędzia diagnostyczne używane w pracy socjalnej [PS2_DWPB_1] |
PS2_W02 [4/5] |
zna tradycyjne i innowacyjne metody, modele i procedury wykonywania zadań pracownika socjalnego w procesie pomocy z zachowaniem norm społecznych i zasad etycznych zawodu pracownika socjalnego, szczególnie w pracy z jednostką i rodziną [PS2_DWPB_2] |
PS2_W05 [3/5] |
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pracy socjalnej oraz opracować narzędzia diagnostyczne, a także posługiwać się nimi w celu dokonania diagnozy problemów społecznych oraz prognozowania sytuacji ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji jednostek i rodzin [PS2_DWPB_3] |
PS2_W13 [5/5] |
z przekonaniem o potrzebie podejmowania działań pomocowych, potrafi animować, inspirować i wspierać do samodzielności osoby w trudnej sytuacji oraz dokonywać analizy przydatności metod i procedur stosowanych w ramach pracy bezpośredniej [PS2_DWPB_4] |
PS2_W08 [4/5] |
samodzielnie zdobywa wiedzę, dokonuje analizy własnych działań, potrafi wskazać obszary wymagające uzupełnienia i podejmuje się ich doskonalenia [PS2_DWPB_5] |
PS2_U12 [3/5] |
potrafi przygotować wystąpienie ustne, wykazuje gotowość do współpracy zespołowej, rozumie jej istotę i dynamikę oraz posiada umiejętności w zakresie skutecznej komunikacji interpersonalnej [PS2_DWPB_6] |
PS2_W15 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Sprawdzian [PS2_DWPB_w_1] | - weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta;
- forma weryfikacji wybierana jest przez osobę prowadzącą np.:
- kolokwium ustne/pisemne,
- test otwarty / wyboru, sprawdzian*,
- praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, zespołowy),
- zadania problemowe,
- sprawozdanie,
- portfolio,
- prezentacja z dyskusją,
- prowadzenie / udział w dyskusji itp.
- wymagania są określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie.
* kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji |
PS2_DWPB_1 |
Ocena ciągła [PS2_DWPB_w_2] | Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią z ocen z aktywności realizowanych w trakcie zajęć, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie. |
PS2_DWPB_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [PS2_DWPB_fs_1] | Omówienie wybranych tekstów źródłowych, dyskusja, warsztaty zespołowe doskonalące umiejętności praktyczne w pracy z indywidualnym przypadkiem i rodziną, z wykorzystaniem nowych metod pracy socjalnej. |
20 | Przygotowanie do zajęć przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, poszukiwanie materiałów do studiów przypadków, wykonywanie zadań domowych, refleksja nad poruszanymi zagadnieniami, aktywny i twórczy udział w warsztatach. |
100 |
Sprawdzian [PS2_DWPB_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |