Badania ewaluacyjne w pracy socjalnej Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-N2SP19.2022

Nazwa modułu: Badania ewaluacyjne w pracy socjalnej
Kod modułu: W3-SP-S2-BEPS
Kod programu: W3-N2SP19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem modułu jest nabycie wiedzy o badaniach ewaluacyjnych, sposobach i metodach ich planowania oraz realizacji, a także wiedzy w zakresie metod badań społecznych wykorzystywanych w badaniach ewaluacyjnych oraz przygotowywania procedur ewaluacyjnych dla różnych projektów i programów. Student uzyskuje wiedzę i umiejętności w zakresie konstruowania projektów ewaluacyjnych, opracowywania i stosowania procedur ewaluacyjnych oraz wykorzystywania technik i metod badań społecznych do badań ewaluacyjnych.
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość technik analizy i interpretacji danych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawową terminologię używaną w badaniach ewaluacyjnych, a także odnoszącą się do wykorzystywanych w ich obszarze teorii oraz metod i technik badawczych [PS2_BEPS_1]
PS2_W01 [3/5] PS2_W02 [2/5]
Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę o przygotowaniu, projektowaniu i prowadzeniu badań ewaluacyjnych, potrafi dobierać adekwatne metody i techniki badań społecznych, a także zanalizować, zinterpretować i zaprezentować wyniki badań, pozwalające na dokonanie rzetelnej oceny ewaluowanych programów i projektów socjalnych [PS2_BEPS_2]
PS2_W11 [4/5] PS2_W12 [4/5] PS2_U01 [4/5] PS2_U03 [3/5] PS2_U05 [2/5] PS2_U07 [4/5] PS2_K02 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe zasady etyczne prowadzenia badań ewaluacyjnych w pracy socjalnej [PS2_BEPS_3]
PS2_W14 [3/5] PS2_W16 [2/5] PS2_U08 [3/5] PS2_K06 [2/5] PS2_K08 [4/5]
Potrafi gromadzić, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, wykorzystywać je na potrzeby badań ewaluacyjnych oraz wykorzystać wiedzę z zakresu pracy socjalnej i nauk społecznych do ich interpretacji [PS2_BEPS_4]
PS2_W02 [3/5] PS2_U01 [3/5] PS2_U03 [3/5] PS2_U04 [4/5]
Potrafi opracować i zaprezentować prace pisemne w postaci projektów badań ewaluacyjnych, przygotowane indywidualnie lub w zespole oraz krytycznie oceniać i analizować własne działania [PS2_BEPS_5]
PS2_U02 [3/5] PS2_U03 [2/5] PS2_U05 [2/5] PS2_U12 [1/5] PS2_U18 [1/5] PS2_U19 [3/5] PS2_K01 [3/5] PS2_K03 [4/5]
Potrafi przewidywać, analizować i ocenić efekty planowanych działań poddanych ewaluacji, w poczuciu odpowiedzialności wobec ludzi, na rzecz których stara się działać i z którymi współpracuje [PS2_BEPS_6]
PS2_U05 [3/5] PS2_U06 [3/5] PS2_U15 [2/5] PS2_K04 [2/5] PS2_K08 [3/5] PS2_K09 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Egzamin [PS2_BEPS_w_1]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana jest przez osobę prowadzącą np.: - egzamin ustny / pisemny, - zadanie problemowe, - projekt (indywidualny, zespołowy), - praca w formie pisemnej, gdzie konieczne jest wykazanie się określoną wiedzą i umiejętnościami (esej, recenzja itp.) - wymagania są określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie. * egzamin pisemny lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
PS2_BEPS_1 PS2_BEPS_2 PS2_BEPS_3 PS2_BEPS_4 PS2_BEPS_5 PS2_BEPS_6
Sprawdzian [PS2_BEPS_w_2]
- weryfikacja wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na podstawie treści programowych modułu, literatury zamieszczonej w sylabusie oraz pracy własnej studenta; - forma weryfikacji wybierana jest przez osobę prowadzącą np.: - kolokwium ustne/pisemne, - test otwarty / wyboru, sprawdzian*, - praca wymagająca określonych umiejętności i wiedzy np.: recenzja, case study, projekt (indywidualny, zespołowy), - zadania problemowe, - sprawozdanie, - portfolio, - prezentacja z dyskusją, - prowadzenie / udział w dyskusji itp. - wymagania są określone i podane do wiadomości na początku semestru w sylabusie. * kolokwium, sprawdzian lub test nie powinien stanowić jedynej formy weryfikacji
PS2_BEPS_1 PS2_BEPS_2 PS2_BEPS_4 PS2_BEPS_5 PS2_BEPS_6
Ocena ciągła [PS2_BEPS_w_3]
Bieżąca ocena indywidualnej pracy studenta, będąca średnią z ocen z aktywności realizowanych w trakcie zajęć, zgodna z opisem sposobu weryfikacji zawartej w sylabusie.
PS2_BEPS_1 PS2_BEPS_2 PS2_BEPS_4 PS2_BEPS_5 PS2_BEPS_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS2_BEPS_fs_1]
Wykład obejmujący teoretyczne i metodologiczne podstawy badań ewaluacyjnych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych.
14
Lektura wybranych tekstów poszerzających wiedzę, opracowanie planu ewaluacji wybranego projektu lub programu.
46 Egzamin [PS2_BEPS_w_1]
ćwiczenia [PS2_BEPS_fs_2]
omówienie wybranych przykładów projektów i ich ewaluacji, dyskusja, warsztaty grupowe, wystąpienia indywidualne i grupowe
12
przygotowanie do zajęć przez samodzielną lekturę wskazanych tekstów, współpraca zespołowa oraz przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego przykładu ewaluowanego programu
48 Sprawdzian [PS2_BEPS_w_2] Ocena ciągła [PS2_BEPS_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)