Metodyka nauczania II
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Nazwa modułu: | Metodyka nauczania II |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S2-20-MSzk2 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Celem modułu jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno - metodyczną nauczyciela matematyki na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki z działaniami praktycznymi.
Kształtowanie odpowiednich kompetencji dydaktycznych i metodycznych studentów odbywa się poprzez:
- opracowanie pokazowej lekcji matematyki w formie scenariusza oraz prezentacji (tablica multimedialna);
- aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu pokazowej lekcji matematyki;
- prezentację przygotowanej przez studenta lekcji – omówienie doboru celów, metod, form pracy, środków dydaktycznych; organizacja oraz tok lekcji;
- omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy),
- obserwowanie aktywności studenta oraz wszelkich czynności podejmowanych przez niego w trakcie zajęć. |
Wymagania wstępne: | Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie podstawę programową z matematyki, cele kształcenia i treści nauczania na II etapie edukacyjnym, przedmiot w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia oraz strukturę wiedzy przedmiotu [MSzk2_1] |
KN_W14 [5/5] KN_W15 [5/5] KN_U07 [5/5] |
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów [MSzk2_2] |
KN_W12 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_K03 [4/5] |
zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla matematyki [MSzk2_3] |
KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_K01 [4/5] |
zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie matematyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [MSzk2_4] |
KN_W14 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_K01 [3/5] |
potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi; przeanalizować rozkład materiału; identyfikować powiązania treści przedmiotu z innymi treściami nauczania; dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [MSzk2_5] |
KN_W12 [5/5] KN_W14 [5/5] KN_W15 [5/5] KN_U02 [5/5] KN_U07 [5/5] |
dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne; rozpoznać typowe dla błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [MSzk2_6] |
KN_W06 [5/5] KN_W14 [5/5] KN_W15 [5/5] KN_I_U07 [5/5] KN_U07 [5/5] |
jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów; promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia; kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu; stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę [MSzk2_7] |
KN_W06 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [MSzk2_w_1] | weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną oraz obserwowania i właściwego omawiania innych propozycji pokazowej lekcji z matematyki |
MSzk2_1 MSzk2_2 MSzk2_3 MSzk2_4 MSzk2_5 MSzk2_6 MSzk2_7 |
prace pisemne [MSzk2_w_2] | weryfikacja umiejętności planowania pokazowej lekcji matematyki (II etap edukacyjny) – scenariusz (konspekt) lekcji |
MSzk2_1 MSzk2_2 MSzk2_3 MSzk2_4 MSzk2_5 MSzk2_6 MSzk2_7 |
samodzielne przygotowanie i prezentacja lekcji pokazowej z matematyki [MSzk2_w_3] | weryfikacja umiejętności aktywnego współdziałania, samodzielnego planowania, prezentowania pokazowej lekcji z matematyki (II etap edukacyjny) oraz dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów |
MSzk2_1 MSzk2_2 MSzk2_3 MSzk2_4 MSzk2_5 MSzk2_6 MSzk2_7 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
laboratorium [MSzk2_fs_1] | prezentacja studencka, analiza lekcji w toku dyskusji |
30 | przygotowanie lekcji pokazowej z matematyki – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji oraz prezentacji multimedialnej, przygotowanie się do zaprezentowania lekcji oraz do omówienia istotnych jej momentów |
10 | aktywność na zajęciach [MSzk2_w_1] prace pisemne [MSzk2_w_2] samodzielne przygotowanie i prezentacja lekcji pokazowej z matematyki [MSzk2_w_3] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |