Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring II
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Nazwa modułu: | Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring II |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-21-PNCh2 |
Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Opis: | Celem praktyki nauczycielskiej w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy VII - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu chemii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez:
- dalsze zapoznawanie się ze specyfiką szkół, w których odbywana jest praktyka nauczycielska, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć);
- aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć);
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji pokazowej z chemii, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).
W module tym przewiduje się również personalizację procesu kształcenia przyszłego nauczyciela chemii i budowaną w oparciu o indywidualną opiekę nad studentem (tutoring):
- diagnozowanie mocnych i słabych stron studenta jako przyszłego nauczyciela;
- wspomaganie studentów w planowaniu i realizacji zadań o charakterze samorozwojowym;
- indywidualne doradztwo metodyczne, wspieranie rozwoju kompetencji studenta,
- budowanie profesjonalnego osądu w oparciu o analizy indywidualnych przypadków. |
Wymagania wstępne: | Praktyka nauczycielska z chemii w SP, tutoring I |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNCh2_1] |
KN_W06 [3/5] KN_U01 [3/5] |
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNCh2_2] |
KN_W03 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U10 [4/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNCh2_3] |
KN_W14 [4/5] KN_Ch_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K03 [4/5] |
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNCh2_4] |
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U13 [4/5] |
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNCh2_5] |
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_Ch_K01 [3/5] KN_K07 [3/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [PNCh2_w_1] | weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu chemii, dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną |
PNCh2_1 PNCh2_2 PNCh2_5 |
prace pisemne [PNCh2_w_2] | weryfikacja umiejętności obserwowania i planowania lekcji chemii (II etap edukacyjny) |
PNCh2_1 PNCh2_2 PNCh2_5 |
samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z chemii [PNCh2_w_3] | weryfikacja umiejętności współdziałania z opiekunem praktyk, planowania, samodzielnego prowadzenia oraz omawiania lekcji pokazowej z chemii (II etap edukacyjny) |
PNCh2_1 PNCh2_2 PNCh2_3 PNCh2_4 PNCh2_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
praktyka [PNCh2_fs_1] | obserwacja lekcji prowadzonej przez nauczyciela lub studentów, samodzielne prowadzenie przez studenta lekcji pokazowej z chemii, analiza lekcji w toku dyskusji |
30 | przygotowanie lekcji pokazowej z chemii – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji |
15 | aktywność na zajęciach [PNCh2_w_1] prace pisemne [PNCh2_w_2] samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z chemii [PNCh2_w_3] |
tutoring [PNCh2_fs_2] | spotkania indywidualne |
1 | integrowanie wiedzy z chemii i dydaktyki chemii z praktyką |
10 | aktywność na zajęciach [PNCh2_w_1] prace pisemne [PNCh2_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |