Warsztaty psychologiczno–pedagogiczne w SP Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Warsztaty psychologiczno–pedagogiczne w SP
Kod modułu: W4-MT-S1-22-WPPed
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu pedagogiki niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.). Treści realizowane w ramach modułu obejmują: teoretyczne przygotowanie do realizacji warsztatów psychologiczno-pedagogicznych, dzięki któremu student pozna sposoby oddziaływań wychowawczych, sposoby konstruowania programów profilaktyczno-wychowawczych, warunki i zasady współpracy nauczyciela z opiekunami ucznia (rodzicami), zasady dobrej komunikacji z rodzicami, projektowanie spotkań (zajęć) zbiorowych i indywidualnych z rodzicami, współdziałanie wychowawcy z innymi instytucjami wspierającymi pracę szkoły (poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, ośrodek opieki społecznej itp.), zagadnienia pracy wychowawczej z klasą szkolną - analiza cech i procesów społecznych klasy, dyscyplinowanie i motywowanie, komunikacja z grupą uczących się, prowadzenie dokumentacji, projekty zajęć w ramach godzin wychowawczych, planowanie pozalekcyjnych i pozaszkolnych form pracy wychowawczej – wycieczki, zabawy, uroczystości klasowe i szkolne, rolę i zadania nauczyciela jako wychowawcy i opiekuna ucznia w szkole – analiza zakresów pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej, poznanie roli zawodowej nauczyciela wobec innych ról społecznych: rodzica, partnera, obywatela, rozpoznawanie potrzeb uczniów, próba dostrzegania przejawów zaburzeń zachowania wynikających z zaburzeń emocjonalnych, wahań nastrojów, przejawów agresji itp.; bieżącą pomoc w realizacji praktyki psychologiczno-pedagogicznej wynikającą z indywidualnych potrzeb studenta.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie bloku pedagogika – część 1
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
absolwent zna znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, (B.2.W1.) [BKN-PED-WAR _1]
KN_W04 [2/5] KN_W08 [2/5] KN_W09 [3/5]
absolwent stara się formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela; (B.2.U3) [BKN-PED-WAR_10]
KN_U06 [2/5] KN_U10 [3/5]
absolwent jest gotów do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy; (B.2.K1) [BKN-PED-WAR_11]
KN_K02 [2/5]
absolwent jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej; (B.2.K2) [BKN-PED-WAR_12]
KN_K01 [3/5] KN_K03 [2/5]
absolwent jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej; (B.2.K3) [BKN-PED-WAR_13]
KN_U18 [2/5]
absolwent jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy; (B.2.K4) [BKN-PED-WAR_14]
KN_K07 [2/5]
absolwent zna podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne, (B.2.W1.) [BKN-PED-WAR_2]
KN_W14 [4/5]
absolwent zna i rozumie rolę nauczyciela, nauczycielską pragmatykę zawodową – prawa i obowiązki nauczycieli, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy i za bezpieczeństwo oraz ochronę zdrowia uczniów, rolę początkującego nauczyciela w szkolnej rzeczywistości, uwarunkowania sukcesu w pracy nauczyciela; (B.2.W2.) [BKN-PED-WAR_3]
KN_W03 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W11 [3/5]
absolwent rozumie wychowanie w kontekście rozwoju: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania; istotę i funkcje wychowania oraz proces wychowania, jego strukturę, właściwości i dynamikę; absolwent zna i rozumie pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole – regulacje prawne, formy i zasady udzielania wsparcia w placówkach systemu oświaty, a także znaczenie współpracy rodziny ucznia i szkoły oraz szkoły ze środowiskiem pozaszkolnym; (B.2.W3.) [BKN-PED-WAR_4]
KN_W01 [3/5] KN_W05 [4/5] KN_W09 [4/5]
absolwent zna i rozumie zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej nauczyciela: obowiązki nauczyciela jako wychowawcy klasy, metodykę pracy wychowawczej, program pracy wychowawczej, style kierowania klasą, ład i dyscyplinę, poszanowanie godności dziecka, ucznia lub wychowanka, różnicowanie, indywidualizację i personalizację pracy z uczniami (B.2.W4.) [BKN-PED-WAR_5]
KN_W06 [4/5]
absolwent zna i rozumie zasady funkcjonowanie klasy szkolnej jako grupy społecznej, procesy społeczne w klasie, stara się rozwiązywać konflikty w klasie lub grupie wychowawczej, animować życie społeczno-kulturalnego klasy, wspierać samorządność i autonomię uczniów, rozwijać u dzieci, uczniów lub wychowanków kompetencje komunikacyjne i umiejętności społeczne niezbędne do nawiązywania poprawnych relacji; (B.2.W4.) [BKN-PED-WAR_6]
KN_W12 [4/5]
absolwent potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie;(B.2.U6) [BKN-PED-WAR_7]
KN_U01 [2/5] KN_U03 [2/5] KN_U05 [2/5]
absolwent potrafi wybrać program nauczania zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosować go do potrzeb edukacyjnych uczniów; (B.2.U1) [BKN-PED-WAR_8]
KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5]
absolwent potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i pomóc mu w samodzielnym zaprojektowaniu własnej ścieżki rozwoju; (B.2.U7) [BKN-PED-WAR_9]
KN_U02 [2/5] KN_U05 [1/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Praca pisemna – projektowanie warsztatów - zajęć wychowawczych [BKN-PED-WAR_w_1]
Przygotowanie na podstawie dostępnej literatury zajęć obejmujących wybrane aspekty pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą adekwatnie do grupy wiekowej.
BKN-PED-WAR_10 BKN-PED-WAR_11 BKN-PED-WAR_12 BKN-PED-WAR_6 BKN-PED-WAR_7 BKN-PED-WAR_8 BKN-PED-WAR_9
Zajęcia symulacyjne – przeprowadzenie mini-lekcji zajęć wychowawczych [BKN-PED-WAR_w_2]
Przeprowadzenie w grupie studentów zaprogramowanych zajęć i ocena ich według ustalonych kryteriów ewaluacji.
BKN-PED-WAR_10 BKN-PED-WAR_11 BKN-PED-WAR_12 BKN-PED-WAR_14 BKN-PED-WAR_6 BKN-PED-WAR_7 BKN-PED-WAR_8 BKN-PED-WAR_9
Dyskusja moderowana [BKN-PED-WAR_w_3]
Student dokonuje krytycznej oceny podczas dyskusji organizowanych na warsztatach oraz dokonuje autorefleksji w fazie projektowania. Ocenie podlega poziom merytoryczny i formalny udziału w dyskusji podczas zajęć w grupie i konsultacji indywidualnych z nauczycielem.
BKN-PED-WAR _1 BKN-PED-WAR_13 BKN-PED-WAR_2 BKN-PED-WAR_3 BKN-PED-WAR_4 BKN-PED-WAR_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
warsztat [BKN-PED-WAR_fs_1]
Metody poszukujące: dyskusja, gry dydaktyczne i inne metody symulacyjne. Metody warsztatowo - ćwiczeniowe: analizowanie i projektowanie elementów programów wychowawczych, poszukiwanie, gromadzenie i analiza narzędzi pracy wychowawczej – wzory planów i programów działań pedagogicznych. Metody podające: analiza literatury przedmiotu. Metody eksponujące: ocena rozwiązań metodycznych, przykładów i projektów omawianych na zajęciach
30
Studia literatury przedmiotu, poszukiwanie informacji o zjawiskach omawianych na zajęciach w różnych źródłach, projektowanie planów i scenariuszy zajęć wychowawczych z uczniami, gromadzenie w postaci portfolio narzędzi pracy pedagogicznej
30 Praca pisemna – projektowanie warsztatów - zajęć wychowawczych [BKN-PED-WAR_w_1] Zajęcia symulacyjne – przeprowadzenie mini-lekcji zajęć wychowawczych [BKN-PED-WAR_w_2] Dyskusja moderowana [BKN-PED-WAR_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)