Warsztaty z logiki
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Nazwa modułu: | Warsztaty z logiki |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-21-WzLog |
Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
Semestr: | semestr zimowy 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Warsztaty z logiki mają na celu rozwinięcie wiedzy z zakresu logiki matematycznej i podstaw matematyki oraz wykształcenie umiejętności sprawnego posługiwania się pojęciami z tego zakresu w praktyce matematycznej. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1. Elementy logiki zdaniowej. Język logiki zdań, tautologie klasycznej logiki zdań, reguły wnioskowania. Język logiki kwantyfikatorów. Formalizowanie treści matematycznych w języku pierwszego rzędu.
2. Zbiory i operacje na zbiorach. Definiowanie zbiorów oraz algebra zbiorów.
3. Równoliczność i moce zbiorów. Pojęcie równoliczności zbiorów, porównywanie mocy zbiorów.
4. Relacje równoważności.
5. Relacje porządku.
6. Techniki dowodowe. Dowód wprost, nie wprost, dowód przez kontrapozycję.
W powyższych treściach główny nacisk będzie położony na kształtowanie umiejętności dowodzenia prostych własności matematycznych, umiejętności formalnego formułowania problemów matematycznych oraz stawiania hipotez i znajdywania kontrprzykładów. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
dobrze rozumie teorię i znaczenie dowodu w matematyce, a także pojęcie istotności założeń [WzLog_1] |
K_W02 [5/5] |
zna podstawowe przykłady zarówno ilustrujące konkretne pojęcia matematyczne, jak i pozwalające obalić błędne hipotezy lub nieuprawnione rozumowania [WzLog_2] |
K_W05 [4/5] |
zna wybrane pojęcia i metody logiki matematycznej, teorii mnogości, i matematyki dyskretnej zawarte w podstawach innych dyscyplin matematyki [WzLog_3] |
K_W06 [3/5] |
potrafi w sposób zrozumiały, w mowie i piśmie, przedstawić poprawne rozumowania matematyczne, formułować twierdzenia i definicje [WzLog_4] |
K_U01 [4/5] |
posługuje się rachunkiem zdań i kwantyfikatorów; potrafi poprawnie używać kwantyfikatorów także w języku potocznym [WzLog_5] |
K_U02 [5/5] |
umie stosować system logiki klasycznej do formalizacji teorii matematycznych [WzLog_6] |
K_U04 [3/5] |
rozumie zagadnienia związane z różnymi rodzajami nieskończoności oraz porządków w zbiorach [WzLog_7] |
K_U06 [3/5] |
potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania [WzLog_8] |
K_K02 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
aktywność na zajęciach [WzLog_w_1] | weryfikacja znajomości treści na podstawie pytań, prezentacja zadań domowych, dyskusja w grupie |
WzLog_2 WzLog_3 WzLog_4 WzLog_5 WzLog_7 WzLog_8 |
prace pisemne [WzLog_w_2] | weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie analizy rozwiązań zadań pisemnych |
WzLog_1 WzLog_2 WzLog_4 WzLog_5 WzLog_6 WzLog_7 WzLog_8 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [WzLog_fs_1] | konwersatorium, w trakcie którego studenci rozwiązują z pomocą prowadzącego zadania kształtujące umiejętności wymienione w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie zadań domowych i studiowanie wskazanej literatury |
30 | aktywność na zajęciach [WzLog_w_1] prace pisemne [WzLog_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |