Praktyka nauczycielska z matematyki w SP II Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Praktyka nauczycielska z matematyki w SP II
Kod modułu: W4-MT-S1-20-PNMa2
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej w szkole jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych przez: - dalsze zapoznawanie się ze specyfiką szkół, w których odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - aktywne współdziałanie z nauczycielem w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji (zajęć); - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji pokazowej z matematyki, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy).
Wymagania wstępne:
Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNMa2_1]
KN_W06 [3/5] KN_U01 [3/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNMa2_2]
KN_W03 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U10 [4/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNMa2_3]
KN_W14 [4/5] KN_I_U07 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K03 [4/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNMa2_4]
KN_W04 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U13 [4/5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNMa2_5]
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_I_K02 [3/5] KN_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
aktywność na zajęciach [PNMa2_w_1]
weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną
PNMa2_1 PNMa2_2 PNMa2_5
prace pisemne [PNMa2_w_2]
weryfikacja umiejętności obserwowania i planowania lekcji matematyki (II etap edukacyjny)
PNMa2_1 PNMa2_2 PNMa2_5
samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z matematyki [PNMa2_w_3]
weryfikacja umiejętności współdziałania z opiekunem praktyk, planowania, samodzielnego prowadzenia oraz omawiania lekcji pokazowej z matematyki (II etap edukacyjny)
PNMa2_1 PNMa2_2 PNMa2_3 PNMa2_4 PNMa2_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PNMa2_fs_1]
obserwacja lekcji prowadzonej przez nauczyciela lub studentów, samodzielne prowadzenie przez studenta lekcji pokazowej z matematyki, analiza lekcji w toku dyskusji
60
przygotowanie lekcji pokazowej z matematyki – opracowywanie scenariusza metodycznego lekcji
15 aktywność na zajęciach [PNMa2_w_1] prace pisemne [PNMa2_w_2] samodzielne opracowanie i prowadzenie lekcji pokazowej z matematyki [PNMa2_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)