Podstawy dydaktyki I Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Podstawy dydaktyki I
Kod modułu: W4-MT-S1-22-PDyd1
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Dydaktyka jako nauka interdyscyplinarna stawia w centrum swoich zainteresowań szeroko pojęty proces nauczania - uczenia się i możliwości jego kształtowania przez człowieka. przebiegu, regułach, którym podlega oraz na sposobach. Celem przedmiotu jest wstępne zapoznanie studentów z jego uwarunkowaniami – począwszy od czynników mogących zainicjować ów proces, poprzez determinanty jego przebiegu aż po rezultaty tak, aby ułatwić im zrozumienie stosownych mechanizmów i wdrożyć do samodzielnego wybierania modelu lekcji, projektowania jej struktury, dobierania metod nauczania i środków dydaktycznych do nauczanych treści, organizowania pracy uczniów oraz projektowania działań służących integracji klasy szkolnej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna usytuowanie dydaktyki w zakresie pedagogiki, a także przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki oraz relację dydaktyki ogólnej do dydaktyk szczegółowych [PDyd1_1]
KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_I_K02 [4/5]
Student rozumie zagadnienie klasy szkolnej jako środowiska edukacyjnego: style kierowania klasą, problem ładu i dyscypliny, procesy społeczne w klasie, integrację klasy szkolnej, tworzenie środowiska sprzyjającego postępom w nauce oraz sposób nauczania w klasie zróżnicowanej pod względem poznawczym, kulturowym, statusu społecznego lub materialnego [PDyd1_2]
KN_W01 [3/5] KN_W03 [3/5] KN_W12 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U12 [3/5] KN_K05 [3/5]
Student zna współczesne koncepcje nauczania i cele kształcenia – źródła, sposoby ich formułowania oraz ich rodzaje; zasady dydaktyki, metody nauczania, treści nauczania i organizację procesu kształcenia oraz pracy uczniów [PDyd1_3]
KN_W02 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [3/5]
Student zna zagadnienie lekcji jako jednostki dydaktycznej oraz jej budowę, modele lekcji i sztukę prowadzenia lekcji, a także style i techniki pracy z uczniami; interakcje w klasie; środki dydaktyczne [PDyd1_4]
KN_W02 [3/5] KN_W04 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PDyd1_w_1]
weryfikacja znajomości treści wykładu w oparciu o realizację wyznaczonych przez prowadzącego zajęcia zadań oraz odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym
PDyd1_1 PDyd1_2 PDyd1_3 PDyd1_4
zadania do samodzielnego wykonania [PDyd1_w_2]
weryfikacja na podstawie zadań formułowanych przez prowadzącego znajomości i rozumienia omawianych treści
PDyd1_1 PDyd1_2 PDyd1_3 PDyd1_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PDyd1_fs_1]
wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu
30
samodzielne studiowanie wykładów i literatury wskazanej w sylabusie, wykonanie zadań zleconych przez prowadzącego
15 kolokwium [PDyd1_w_1] zadania do samodzielnego wykonania [PDyd1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)