Dydaktyka chemii I Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Dydaktyka chemii I
Kod modułu: W4-MT-S1-21-DCh1
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - chemia) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym. Dydaktyka chemii I obejmuje pierwszą część niezbędnych do tego zagadnień i problemów.
Wymagania wstępne:
Podstawy dydaktyki
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student zna i rozumie miejsce danego przedmiotu lub rodzaju zajęć w ramowych planach nauczania na poszczególnych etapach edukacyjnych [DCh1_1]
KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5]
student zna i rozumie podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć [DCh1_2]
KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_U02 [3/5]
student zna i rozumie integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [DCh1_3]
KN_W02 [2/5] KN_W04 [2/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [3/5]
student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu lub zajęć – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu lub rodzaju zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym [DCh1_4]
KN_W02 [2/5] KN_W14 [2/5] KN_W15 [2/5] KN_U02 [2/5] KN_U04 [2/5]
student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [DCh1_5]
KN_W04 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_W09 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [2/5]
student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DCh1_6]
KN_W04 [3/5] KN_W08 [2/5] KN_U02 [4/5]
student potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania [DCh1_7]
KN_W04 [3/5] KN_W14 [4/5] KN_U01 [3/5]
student jest gotów do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych [DCh1_8]
KN_W02 [2/5] KN_W03 [2/5] KN_U10 [3/5] KN_K01 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
aktywność na zajęciach [DCh1_w_1]
weryfikacja - na podstawie pytań zadawanych przez prowadzącego zajęcia - znajomości treści zajęć oraz umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki chemii z rzeczywistością pedagogiczną
DCh1_1 DCh1_2 DCh1_3 DCh1_4 DCh1_5 DCh1_6 DCh1_7 DCh1_8
prace pisemne [DCh1_w_2]
weryfikacja umiejętności planowania lekcji chemii w zależności od jej typu i modelu (szkoła podstawowa) oraz stosowania metod nauczania w realizacji konkretnych celów lekcji
DCh1_1 DCh1_3 DCh1_4 DCh1_5 DCh1_6 DCh1_7 DCh1_8
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DCh1_fs_1]
wykład prezentujący pojęcia i fakty z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu
30
samodzielne studiowanie wykładów i literatury wskazanej w sylabusie
10 aktywność na zajęciach [DCh1_w_1]
laboratorium [DCh1_fs_2]
omówione zostaną praktyczne aspekty warsztatu nauczyciela chemii
15
samodzielne/w grupie wykonywanie zadań ilustrujących treści wykładu
20 aktywność na zajęciach [DCh1_w_1] prace pisemne [DCh1_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)