Rachunek prawdopodobieństwa
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
| Nazwa modułu: | Rachunek prawdopodobieństwa |
|---|---|
| Kod modułu: | 03-MO1S-19-RPra |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
| Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 6 |
| Opis: | Moduł Rachunek prawdopodobieństwa ma na celu wykształcenie umiejętności swobodnego posługiwania się podstawowymi pojęciami i narzędziami rachunku prawdopodobieństwa w zakresie teorii zmiennych losowych i ich rozkładów. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
1.Pojęcie prawdopodobieństwa (definicja klasyczna, geometryczna, częstościowa, aksjomatyczna Kołmogorowa) przestrzeń zdarzeń, prawdopodobieństwo warunkowe i całkowite, wzór Bayesa, niezależność zdarzeń. Przewiduje się realizację następujących treści programowych:
2. Pojęcie zmiennej losowej, jej rozkład i parametry rozkładu (dystrybuanta, wartość średnia, wariancja, odchylenie standardowe, momenty).
3. Zmienne losowe dyskretne rozkłady: Bernoulliego, binomialny, geometryczny, Poissona.
4. Zmienne losowe ciągłe, rozkłady: jednostajny, wykładniczy, gamma, normalny, beta.
5. Rozkład zmiennych losowych wielowymiarowych.
6. Wielowymiarowa zmienna losowa: macierz kowariancji, współczynnik korelacji.
8. Niezależność zmiennych losowych: nierówność Kołmogorowa.
9. Rozkład funkcji zmiennych losowych: suma niezależnych zmiennych losowych.
10. Rodzaje zbieżności ciągów zmiennych losowych: słaba, stochastyczna, prawie na pewno.
11. Twierdzenia graniczne i prawa wielkich liczb: zastosowania do szacowania prawdopodobieństw. |
| Wymagania wstępne: | Analiza matematyczna I, Analiza matematyczna II |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna główne pojęcia i twierdzenia rachunku prawdopodobieństwa [RPra_1] |
K_W04 [2/5] |
potrafi konstruować odpowiednie do opisów modele probabilistyczne i definiować zmienne losowe [Rpra_2] |
K_U30 [5/5] |
umie wyznaczać dystrybuantę, gęstość w przypadku zmiennej losowej ciągłej i rozkład dyskretny w przypadku zmiennej typu dyskretnego [RPra_3] |
K_U33 [5/5] |
umie obliczać wartość oczekiwaną i wariancję zmiennych losowych [RPra_4] |
K_U33 [5/5] |
zna warunki na niezależność zmiennych losowych i potrafi ją weryfikować [RPra_5] |
K_W04 [5/5] |
potrafi wyznaczać rozkłady funkcji zmiennych losowych, w szczególności rozkład sumy niezależnych zmiennych losowych [RPra_6] |
K_U31 [5/5] |
zna i potrafi wykorzystać prawa wielkich liczb i centralne twierdzenie graniczne [RPra_7] |
K_W04 [2/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach i sprawdziany pisemne [RPra_w_1] | weryfikacja znajomości treści wykładów na podstawie pytań oraz systematyczne sprawdzanie postępów w nabywaniu zakładanych umiejętności poprzez rozwiązywanie polecanych zadań i sprawdziany pisemne w trakcie konwersatoriów |
RPra_1 |
| egzamin pisemny [RPra_w_2] | weryfikacja umiejętności na podstawie rozwiązań zadań oraz weryfikacja znajomości pojęć i twierdzeń na podstawie odpowiedzi na pytania o charakterze teoretycznym, przeprowadzanie w trakcie trwania zajęć 2 egzaminów cząstkowych |
RPra_1 |
| egzamin pisemny [RPra_w_3] | weryfikacja znajomości pojęć i twierdzeń w oparciu o analizę odpowiedzi na pytania egzaminacyjne o charakterze teoretycznym i praktycznym |
RPra_1 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| wykład [RPra_fs_1] | wykład prezentujący pojęcia i fakty (wraz z wprowadzeniem intuicji i przykładami) oraz konstrukcje z zakresu treści programowych wymienionych w opisie modułu |
30 | samodzielne studiowanie wykładów i zalecanej w sylabusie literatury pomocniczej |
30 |
aktywność na zajęciach i sprawdziany pisemne [RPra_w_1] |
| konwersatorium [RPra_fs_2] | konserwatorium, w trakcie którego studenci, z pomocą prowadzącego, rozwiązują zadania i problemy w celu ugruntowania wiedzy teoretycznej i nabycie umiejętności wymienionych w zestawie efektów kształcenia modułu |
30 | samodzielne rozwiązywanie polecanych zadań i problemów |
45 |
aktywność na zajęciach i sprawdziany pisemne [RPra_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||