Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Nazwa modułu: | Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie oświaty |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-22-USPEdu |
Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
Semestr: | semestr zimowy 2023/2024 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 1 |
Opis: | Moduł obejmuje treści związane z uwarunkowaniami specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz charakterystyką specyficznych trudności w uczeniu się. Ponadto moduł zawiera treści dotyczące diagnozy funkcjonalnej opartej na obserwacji ucznia, jego problemów będących źródłem trudności w matematyce, opinii i orzeczeń dotyczących ucznia oraz zasad pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Podczas zajęć zostanie ukazane rola i znaczenie współpracy z nauczycielami, wychowawcami, środowiskiem domowym, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i specjalistycznymi w procesie wspierania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Wymagania wstępne: | Ukończenie modułu: Podstawy pedagogiki dla nauczycieli I |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna organizację i funkcjonowanie systemu oświaty, podstawowe zagadnienia prawa oświatowego, krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia oraz osób z niepełnosprawnościami, znaczenie pozycji szkoły jako instytucji edukacyjnej, funkcje i cele edukacji szkolnej, modele współczesnej szkoły z szczególnym uwzględnieniem rozwiązań dotyczących uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostosowania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb. [USPEdu_1] |
KN_W04 [5/5] KN_W07 [5/5] KN_W08 [5/5] KN_W09 [5/5] |
Absolwent rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania (zakres diagnozy funkcjonalnej, metody i narzędzia stosowane w diagnozie), konieczność dostosowywania procesu kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [USPEdu_2] |
KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] |
Absolwent zna zasady pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się oraz wczesne wykrywanie specyficznych trudności. Rozpoznaje przyczyny i przejawy trudności w uczeniu się, zapobieganie trudnościom w uczeniu się i ich wczesne wykrywanie, specyficzne trudności w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia oraz trudności w uczeniu się wynikające z dysfunkcji sfery percepcyjno-motorycznej oraz zaburzeń rozwoju zdolności, w tym językowych i arytmetycznych, i sposoby ich przezwyciężania; zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne w pedagogice. [USPEdu_3] |
KN_W06 [5/5] KN_W07 [5/5] KN_W14 [5/5] KN_U12 [5/5] |
Absolwent zna podstawę programową w kontekście programu nauczania oraz działania wychowawczo-profilaktyczne ) szczególnie w odniesieniu do dziecka ze specyficzne trudnościami i w uczeniu się – dysleksja, dysgrafia, dysortografia i dyskalkulia. [USPEdu_4] |
KN_W08 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_U01 [4/5] |
Absolwent potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie. [USPEdu_5] |
KN_W06 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U05 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Projekt zaliczeniowy [USPEdu_w_1] | Projekt zaliczeniowe zawierający praktyczne przygotowanie materiałów nauczyciela dla ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych |
USPEdu_1 USPEdu_2 USPEdu_3 USPEdu_4 USPEdu_5 |
Aktywność podczas zajęć – udział w wykładach konwersatoryjnych [USPEdu_w_2] | Aktywne uczestnictwo w wykładach konwersatoryjnych oraz przygotowanie materiałów do zajęć |
USPEdu_1 USPEdu_2 USPEdu_3 USPEdu_4 USPEdu_5 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [USPEdu_fz_1] | Wykłady prezentujące treści programowe wymienione w opisie modułu ilustrowane licznymi przykładami zaczerpniętymi z praktyki pedagogicznej |
15 | Studiowanie zalecanej literatury |
10 | Projekt zaliczeniowy [USPEdu_w_1] Aktywność podczas zajęć – udział w wykładach konwersatoryjnych [USPEdu_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |