Podstawy psychologii dla nauczycieli
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: | Podstawy psychologii dla nauczycieli |
---|---|
Kod modułu: | W4-MT-S1-22-PPsNau |
Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
Semestr: | semestr letni 2022/2023 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | W ramach modułu realizowane są podstawowe treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologicznego do pracy w zawodzie nauczyciela (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.) Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawową problematykę oraz terminologię psychologiczną, zapoznanie z głównymi koncepcjami, dziedzinami i pojęciami psychologii, ukazanie jej znaczenia dla rozumienia funkcjonowania człowieka. Praktycznym celem zajęć jest dostarczenie wiedzy psychologicznej, która stanowić będzie bazę dla kształtowania umiejętności kluczowych dla wspierania wszechstronnego i prawidłowego rozwoju ucznia, dla rozpoznawania i rozwoju własnych zasobów, a także zdobycia umiejętności planowania i organizacji efektywnej pracy profilaktyczno-wychowawczej. |
Wymagania wstępne: | brak |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi. Rozumie wartość integralnego rozwoju człowieka. [PPsNau_1] |
KN_W01 [2/5] |
Absolwent zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne. [PPsNau_2] |
KN_W02 [5/5] |
Absolwent zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim. [PPsNau_3] |
KN_W02 [2/5] |
Absolwent posiada podstawową wiedzę psychologiczną na temat procesu uczenia się: zna modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania. [PPsNau_4] |
KN_W03 [5/5] |
Absolwent potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów; obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. [PPsNau_5] |
KN_U02 [3/5] |
Absolwent potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami. Potrafi te umiejętności wykorzystać w pomocy uczniom w radzeniu sobie ze stresem i trudnościami. [PPsNau_6] |
KN_U01 [4/5] |
Absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej [PPsNau_7] |
KN_K01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] | Ocenie podlega poziom merytoryczny i udział w dyskusji podczas ćwiczeń, bieżąca gotowość do podejmowania zadań indywidualnych i grupowych w oparciu o zadania zlecone do samodzielnego przygotowania. Oceniana będzie umiejętność wykorzystania wiedzy psychologicznej do rozwiązywania problemów pojawiających się w praktyce wychowawczej i edukacyjnej. |
PPsNau_3 |
Kolokwium [PS_w_2] | Sprawdzian pisemny składający się z pytań testowych (ukierunkowanych na weryfikację zdobytej wiedzy psychologicznej) i problemowych (sprawdzających stopień zrozumienia zagadnień poruszanych w trakcie wykładów i ćwiczeń). |
PPsNau_1 |
Projekt profilaktyczno-wychowawczy – praca grupowa [PS_w_3] | Projekt przygotowany w małych grupach, adresowany alternatywnie do uczniów, rodziców lub nauczycieli. Zawiera krótkie wprowadzenie teoretyczne, szczegółowy scenariusz zajęć wraz z niezbędnymi materiałami. Projekt jest prezentowany na zajęciach, gdzie odbiorcami są pozostali studenci. |
PPsNau_3 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
wykład [PS_fs_1] | Wykład z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnych |
15 | Analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury, przygotowanie się do egzaminu. |
30 |
Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] |
konwersatorium [PS_fs_2] | Dyskusja moderowana, praca w grupach, samodzielne rozwiązywanie zadań, analiza studiów przypadków. |
15 | Indywidualne merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń, rozwiązywanie zadań. |
30 |
Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |