Podstawy psychologii dla nauczycieli Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Podstawy psychologii dla nauczycieli
Kod modułu: W4-MT-S1-22-PPsNau
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
W ramach modułu realizowane są podstawowe treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologicznego do pracy w zawodzie nauczyciela (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r.) Celem merytorycznym zajęć jest wprowadzenie studentów w podstawową problematykę oraz terminologię psychologiczną, zapoznanie z głównymi koncepcjami, dziedzinami i pojęciami psychologii, ukazanie jej znaczenia dla rozumienia funkcjonowania człowieka. Praktycznym celem zajęć jest dostarczenie wiedzy psychologicznej, która stanowić będzie bazę dla kształtowania umiejętności kluczowych dla wspierania wszechstronnego i prawidłowego rozwoju ucznia, dla rozpoznawania i rozwoju własnych zasobów, a także zdobycia umiejętności planowania i organizacji efektywnej pracy profilaktyczno-wychowawczej.
Wymagania wstępne:
brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, proces mowy, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi. Rozumie wartość integralnego rozwoju człowieka. [PPsNau_1]
KN_W01 [2/5]
Absolwent zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa i adolescencji: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny; rozwój procesów poznawczych (myślenia, mowy, spostrzegania, uwagi, pamięci); rozwój społeczno-emocjonalny i moralny; zmiany fizyczne i psychiczne. [PPsNau_2]
KN_W02 [5/5] KN_W03 [2/5] KN_W13 [4/5]
Absolwent zna teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarunkowania, sytuację interpersonalną, zagadnienia empatii, zachowań asertywnych, agresywnych i uległych, postaw, stereotypów, uprzedzeń, stresu i radzenia sobie z nim. [PPsNau_3]
KN_W02 [2/5] KN_W13 [5/5] KN_W14 [5/5]
Absolwent posiada podstawową wiedzę psychologiczną na temat procesu uczenia się: zna modele uczenia się – koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia, metody i techniki uczenia się, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania. [PPsNau_4]
KN_W03 [5/5]
Absolwent potrafi obserwować procesy rozwojowe uczniów; obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania; identyfikować potrzeby ucznia w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. [PPsNau_5]
KN_U02 [3/5] KN_U03 [4/5] KN_U06 [3/5]
Absolwent potrafi radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami. Potrafi te umiejętności wykorzystać w pomocy uczniom w radzeniu sobie ze stresem i trudnościami. [PPsNau_6]
KN_U01 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U09 [3/5]
Absolwent jest gotów do ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej [PPsNau_7]
KN_K01 [4/5] KN_K03 [3/5] KN_K04 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1]
Ocenie podlega poziom merytoryczny i udział w dyskusji podczas ćwiczeń, bieżąca gotowość do podejmowania zadań indywidualnych i grupowych w oparciu o zadania zlecone do samodzielnego przygotowania. Oceniana będzie umiejętność wykorzystania wiedzy psychologicznej do rozwiązywania problemów pojawiających się w praktyce wychowawczej i edukacyjnej.
PPsNau_3 PPsNau_6
Kolokwium [PS_w_2]
Sprawdzian pisemny składający się z pytań testowych (ukierunkowanych na weryfikację zdobytej wiedzy psychologicznej) i problemowych (sprawdzających stopień zrozumienia zagadnień poruszanych w trakcie wykładów i ćwiczeń).
PPsNau_1 PPsNau_2 PPsNau_4 PPsNau_5 PPsNau_7
Projekt profilaktyczno-wychowawczy – praca grupowa [PS_w_3]
Projekt przygotowany w małych grupach, adresowany alternatywnie do uczniów, rodziców lub nauczycieli. Zawiera krótkie wprowadzenie teoretyczne, szczegółowy scenariusz zajęć wraz z niezbędnymi materiałami. Projekt jest prezentowany na zajęciach, gdzie odbiorcami są pozostali studenci.
PPsNau_3 PPsNau_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [PS_fs_1]
Wykład z wykorzystaniem prezentacji audiowizualnych
15
Analiza treści prezentowanych na wykładzie i ich pogłębianie w ramach samodzielnego studiowania literatury, przygotowanie się do egzaminu.
30 Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] Kolokwium [PS_w_2]
konwersatorium [PS_fs_2]
Dyskusja moderowana, praca w grupach, samodzielne rozwiązywanie zadań, analiza studiów przypadków.
15
Indywidualne merytoryczne przygotowanie do ćwiczeń, rozwiązywanie zadań.
30 Zadania zlecane do wykonania w trakcie ćwiczeń [PS_w_1] Kolokwium [PS_w_2] Projekt profilaktyczno-wychowawczy – praca grupowa [PS_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)