Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I
Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022
| Nazwa modułu: | Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-MT-S1-20-PNMa1 |
| Kod programu: | W4-S1MT19.2022 |
| Semestr: | semestr letni 2023/2024 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Opis: | Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym.
W trakcie praktyki następuje kształtowanie podstawowych kompetencji dydaktycznych poprzez:
- zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych pracowników - uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji;
- obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć);
- współdziałanie z nauczycielem i prowadzącym zajęcia w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji matematyki;
- pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji matematyki na II etapie edukacyjnym, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy);
- odpowiednie reagowanie na uwagi dotyczące przygotowania oraz prowadzenia lekcji. |
| Wymagania wstępne: | Przygotowanie do pracy w szkole poddstawowej, tutoring |
| Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNMa1_1] |
KN_W06 [2/5] |
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNMa1_2] |
KN_W03 [3/5] |
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNMa1_3] |
KN_W14 [3/5] |
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNMa1_4] |
KN_W04 [3/5] |
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNMa1_5] |
KN_W03 [3/5] |
| Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
|---|---|---|
| aktywność na zajęciach [PNMa1_w_1] | weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną, współdziałania (z prowadzącym zajęcia, nauczycielem szkoły ćwiczeń oraz pozostałymi studentami) w toku przygotowywania lekcji, obserwowania lekcji pozostałych studentów oraz formułowania trafnych uwag i propozycji zastosowania innych rozwiązań |
PNMa1_1 |
| prace pisemne [PNMa1_w_2] | weryfikacja umiejętności obserwowania - notatka hospitacyjna oraz planowania i przygotowywania lekcji matematyki – scenariusz (konspekt) lekcji |
PNMa1_2 |
| samodzielne prowadzenie lekcji matematyki [PNMa1_w_3] | weryfikacja umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji matematyki (II etap edukacyjny), dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów oraz odpowiedniego reagowanie na uwagi dotyczące prowadzenia lekcji |
PNMa1_2 |
| Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
| praktyka [PNMa1_fs_1] | obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela oraz studentów, analiza lekcji w toku dyskusji, samodzielne prowadzenie przez studentów lekcji matematyki |
60 | opracowywanie notatki hospitacyjnej, przygotowanie lekcji własnych – scenariusz (konspekt), przygotowanie się do samodzielnego prowadzenia lekcji matematyki |
15 |
aktywność na zajęciach [PNMa1_w_1] |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||