Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I Kierunek studiów: Matematyka
Kod programu: W4-S1MT19.2022

Nazwa modułu: Praktyka nauczycielska z matematyki w SP I
Kod modułu: W4-MT-S1-20-PNMa1
Kod programu: W4-S1MT19.2022
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Celem śródrocznej praktyki dydaktycznej prowadzonej w szkole podstawowej jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno – wychowawczą nauczyciela na II etapie edukacyjnym (klasy IV - VIII szkoły podstawowej) oraz konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu matematyki, dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. W trakcie praktyki następuje kształtowanie podstawowych kompetencji dydaktycznych poprzez: - zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka dydaktyczna, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, różnych pracowników - uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie aktywności uczniów oraz wszelkich czynności podejmowanych przez nauczyciela szkoły w toku prowadzonych przez niego lekcji (zajęć); - współdziałanie z nauczycielem i prowadzącym zajęcia w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji matematyki; - pełnienie roli nauczyciela, w szczególności planowanie lekcji matematyki na II etapie edukacyjnym, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych, organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane scenariusze oraz omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów (słuchaczy); - odpowiednie reagowanie na uwagi dotyczące przygotowania oraz prowadzenia lekcji.
Wymagania wstępne:
Przygotowanie do pracy w szkole poddstawowej, tutoring
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna i rozumie zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę, sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły; rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole [PNMa1_1]
KN_W06 [2/5] KN_U01 [2/5]
potrafi wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej [PNMa1_2]
KN_W03 [3/5] KN_W07 [3/5] KN_W14 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_U10 [3/5]
potrafi zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć [PNMa1_3]
KN_W14 [3/5] KN_I_U07 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K03 [3/5]
potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk [PNMa1_4]
KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W15 [3/5] KN_U02 [3/5] KN_U13 [3/5]
jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych [PNMa1_5]
KN_W03 [3/5] KN_W08 [3/5] KN_U01 [3/5] KN_U03 [3/5] KN_I_K02 [3/5] KN_K07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
aktywność na zajęciach [PNMa1_w_1]
weryfikacja umiejętności konfrontowania nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i dydaktyki matematyki (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną, współdziałania (z prowadzącym zajęcia, nauczycielem szkoły ćwiczeń oraz pozostałymi studentami) w toku przygotowywania lekcji, obserwowania lekcji pozostałych studentów oraz formułowania trafnych uwag i propozycji zastosowania innych rozwiązań
PNMa1_1 PNMa1_2 PNMa1_3 PNMa1_4 PNMa1_5
prace pisemne [PNMa1_w_2]
weryfikacja umiejętności obserwowania - notatka hospitacyjna oraz planowania i przygotowywania lekcji matematyki – scenariusz (konspekt) lekcji
PNMa1_2 PNMa1_4 PNMa1_5
samodzielne prowadzenie lekcji matematyki [PNMa1_w_3]
weryfikacja umiejętności samodzielnego prowadzenia lekcji matematyki (II etap edukacyjny), dostrzegania i poprawnego omawiania istotnych jej momentów oraz odpowiedniego reagowanie na uwagi dotyczące prowadzenia lekcji
PNMa1_2 PNMa1_3 PNMa1_4 PNMa1_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PNMa1_fs_1]
obserwacja lekcji prowadzonych przez nauczyciela oraz studentów, analiza lekcji w toku dyskusji, samodzielne prowadzenie przez studentów lekcji matematyki
60
opracowywanie notatki hospitacyjnej, przygotowanie lekcji własnych – scenariusz (konspekt), przygotowanie się do samodzielnego prowadzenia lekcji matematyki
15 aktywność na zajęciach [PNMa1_w_1] prace pisemne [PNMa1_w_2] samodzielne prowadzenie lekcji matematyki [PNMa1_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)