Kulturowa teoria literatury
Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S2FS19.2022

Nazwa modułu: | Kulturowa teoria literatury |
---|---|
Kod modułu: | W1-FS2-WK-KTL-03 |
Kod programu: | W1-S2FS19.2022 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 4 |
Opis: | Przedmiot ma na celu prezentację podstawowych założeń i kategorii badawczych tzw. kulturowej teorii literatury. Podczas zajęć omówiony zostanie status i miejsce badań na mapie literaturoznawstwa i szerzej – humanistyki, ze szczególnym uwzględnieniem ich związków z antropologią kulturową i socjologią kultury oraz interdyscyplinarnego i eklektycznego metodologicznie charakteru. Zaprezentowane ujęcie ma na celu rozpoznanie literatury jako rodzaju symbolicznej praktyki kulturowej (dyskursywnej) oraz przedstawienie podstawowych kategorii literaturoznawczych za pomocą instrumentarium badawczego teorii kulturowej. Do tych kluczowych kategorii należą: narracja, podmiot literacki, intencja, poetyka – w tym szczególnie geopoetyka, intertekstualność, intermedialność, genologia i konwencje produkcji tekstów literackich, twórczość mniejszości i kategoria tzw. małych literatur. Problematyka zajęć jest związana z literaturami zachodnio- i południowosłowiańskimi, których analiza z użyciem instrumentów badawczych kulturowej teorii literatury stanowi część zajęć. |
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna i rozumie historyczne i współczesne kierunki oraz metody badawcze w obrębie dyscyplin do których przyporządkowany jest kierunek: literaturoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-WK-KTL-03_1] |
K_W06 [3/5] |
zna i rozumie w pogłębionym stopniu metody analizy i interpretacji wytworów kultury, wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w obrębie Słowiańszczyzny zachodniej/południowej oraz dyscyplin do których przyporządkowany jest kierunek literaturoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-WK-KTL-03_2] |
K_W05 [3/5] |
potrafi merytorycznie wypowiadać się (ustnie lub pisemnie) na tematy dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej humanistyki i dyscyplin, do których przyporządkowany jest kierunek: literaturoznawstwo i językoznawstwo jako dyscyplina wiodąca, wykorzystując wiedzę o wytworach kultury i o wybranym obszarze południowo- /zachodniosłowiańskim. [W1-FS2-WK-KTL-03_3] |
K_U07 [3/5] |
potrafi zanalizować krytycznie, twórczo zinterpretować, ocenić i opracować wybrane zagadnienia badawcze dotyczące Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, dokonać ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej, w języku polskim lub obcym, dokonując syntezy posiadanej wiedzy zgodnie z metodologią literaturoznawstwa lub językoznawstwa jako dyscypliny wiodącej. [W1-FS2-WK-KTL-03_4] |
K_U02 [2/5] |
jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji z zakresu Słowiańszczyzny zachodniej/południowej oraz dyscyplin, do której przyporządkowany jest kierunek literaturoznawstwo jako dyscyplina wiodąca. [W1-FS2-WK-KTL-03_5] |
K_K01 [1/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-WK-KTL-03_w_1] | Ewaluacja stopnia przyswojenia wiedzy na podstawie pracy studenta na zajęciach i stopnia przygotowania do zajęć, aktywności studenta na zajęciach, znajomości lektur. |
W1-FS2-WK-KTL-03_1 |
Egzamin [W1-FS2-WK-KTL-03_w_2] | Egzamin pisemny lub ustny weryfikujący stopień opanowania wiedzy z zakresu treści programowych modułu oraz umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce. |
W1-FS2-WK-KTL-03_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
konwersatorium [W1-FS2-WK-KTL-03_fs1] | Zajęcia prowadzone są głównie w formie dyskusji, nacisk kładziony jest na aktywizację studentów i angażowanie ich w dyskusję, motywowanie do dzielenia się wiedzą.
Metody dydaktyczne:
-podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnianie, opis, prezentacja);
-problemowe (konwersatorium, dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych);
-nauczanie zespołowe |
30 | Bieżące przygotowanie do zajęć.
Lektura testów źródłowych.
Samodzielna realizacja wskazanych partii materiału.
Udział w konsultacjach. |
80 |
Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-WK-KTL-03_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |