Psychologia Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2022

Nazwa modułu: Psychologia
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-Ps
Kod programu: W1-S1FP19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
W ramach modułu realizowane są treści z zakresu psychologii niezbędne do uzyskania ogólnego przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012.) Wykaz treści, realizowanych w ramach modułu: 1. Psychologiczne koncepcje człowieka a interpretacja zachowań ucznia i sytuacji w szkole. Kontekst psychologiczny projektowania procesów edukacyjnych. 2.Podstawowe pojęcia psychologii (procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór o przetwarzanie informacji, mowa, myślenie, rozumowanie, uczenie się i pamięć; uwaga, emocje, motywacja, zdolności i uzdolnienia). 3. Modele rozwoju, czynniki rozwoju, fazy rozwoju. 4. Różnice indywidualne (inteligencja, temperament, styl poznawczy). 5. Osobowość. 6. Podstawowe zagadnienia z psychologii społecznej (postawy, stereotypy i uprzedzenia; pojęcie i uwarunkowania zachowań społecznych; empatia, zachowania asertywne i uległe; reguły współdziałania). 7. Pojęcie stresu psychologicznego i procesów zaradczych. 8. Wypalenie zawodowe nauczyciela – przyczyny, mechanizmy, zapobieganie. 9. Zagadnienie normy i patologii, zdrowia (psychicznego) i jego zaburzeń. Zaburzenia rozwojowe. Całościowe zaburzenia rozwoju. 10. Zaburzenia emocjonalne, lękowe, zaburzenia nastroju i odżywiania. 11. Problematyka uzależnień (w tym „współczesne” uzależnienia). 12. Niepełnosprawność fizyczna i intelektualna oraz jej konsekwencje psychologiczne. 13. Zasady konstruowania klasowych i szkolnych programów promujących zdrowie i programów profilaktycznych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i przetwarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W1 [Ps_01]
KN_W01 [3/5]
Zna i rozumie proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fizyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiałości i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorastania, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W2 [Ps_02]
KN_W02 [3/5]
Zna i rozumie proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody usprawniania komunikacji z uczniem oraz między uczniami. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.W4 [Ps_03]
KN_W02 [4/5]
Potrafi obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U2 [Ps_04]
KN_U01 [4/5] KN_U03 [3/5] KN_U13 [5/5]
Potrafi skutecznie i świadomie komunikować się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U3 [Ps_05]
KN_U02 [2/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [5/5] KN_U09 [3/5] KN_U10 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [3/5] KN_U15 [4/5]
Potrafi porozumieć się w sytuacji konfliktowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U4 [Ps_06]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5]
Potrafi rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U5 [Ps_07]
KN_U03 [3/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [3/5] KN_U12 [3/5] KN_U14 [3/5]
Potrafi identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U6 [Ps_08]
KN_U02 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [3/5] KN_U08 [3/5] KN_U10 [2/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [3/5]
Potrafi stosować strategie radzenia sobie z trudnościami Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U7 [Ps_09]
KN_U16 [5/5]
Potrafi zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autorefleksji i informacji zwrotnej od innych osób. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.U8 [Ps_10]
KN_U18 [4/5]
Jest gotów do autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.K1 [Ps_11]
KN_K01 [4/5] KN_K06 [5/5]
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B1.K2 [Ps_12]
KN_K03 [4/5] KN_K05 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [Ps_w_01]
Kolokwium zaliczeniowe sprawdzające wiedzę merytoryczną studenta z zakresu podstawowej wiedzy psychologicznej.
Ps_01 Ps_03 Ps_04 Ps_05 Ps_06 Ps_07 Ps_08 Ps_12
Prezentacja eksperymentu [Ps_w_02]
Student podczas zajęć przedstawia wybrany eksperyment z zakresu psychologii procesów poznawczych (m in. uwagi, pamięci, uczenia się) lub psychologii społecznej. Przygotowanie odbywa się samodzielnie w domu, natomiast prezentacja eksperymentu odbywa się na zajęciach. Do każdego eksperymentu studenci sporządzają raport z przebiegu.
Ps_01 Ps_10 Ps_11
Krótkie zadania sprawdzające [Ps_w_03]
Bieżąca wiedza weryfikowana jest na każdych zajęciach podczas dyskusji sprawdzających przygotowanie studentów do zajęć
Ps_01 Ps_02 Ps_03 Ps_05 Ps_06 Ps_07 Ps_08 Ps_09
Egzamin (test sumatywny) [Ps_w_04]
Test egzaminacyjny (sumatywny) z zadaniami wielokrotnego wyboru i otwartymi
Ps_01 Ps_02 Ps_03 Ps_04 Ps_05 Ps_06 Ps_07 Ps_08 Ps_09 Ps_12
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [Ps_fs_01]
Przekaz treści programowych odbywa się z wykorzystaniem: - metody problemowej (heureza), - metody aktywizującej (gra dydaktyczna, burza mózgów, drzewo decyzyjne), - metody eksponującej (fragmenty filmu). Metoda praktyczna(eksperyment). Metoda podająca (prezentacja projektu). Metoda problemowa.
30
Przygotowanie do prowadzenia eksperymentu z zakresu psychologii procesów poznawczych lub psychologii społecznej. Student przygotowuje się do zajęć w oparciu o zadaną wcześniej literaturę przedmiotu.
30 kolokwium [Ps_w_01] Prezentacja eksperymentu [Ps_w_02] Krótkie zadania sprawdzające [Ps_w_03]
wykład [Ps_fs_02]
Wykład informacyjny, aktywizujący, objaśniający, wyjaśniający, z użyciem prezentacji oraz materiału filmowego.
15
Student pogłębia wiedzę psychologiczną (zbiera literaturę przedmiotu, jak również poświęca czas na lekturę samodzielną). Student powtarza i ugruntowuje materiał przedstawiony na zajęciach, w tym przygotowuje się do egzaminu.
15 Egzamin (test sumatywny) [Ps_w_04]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)