Język jako archiwum kulturowe Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2022

Nazwa modułu: Język jako archiwum kulturowe
Kod modułu: 02-FP-S1-JJAK
Kod programu: W1-S1FP19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Ukazanie związków języka i kultury w perspektywie diachronicznej i panchronicznej oraz porównawczej. Zaznajomienie z prawidłowościami powstawania oraz przekształceń nazw. Wyrobienie wiedzy na temat możliwości zapisywania informacji kulturowych w różnych jednostkach językowych. Zapoznanie z dostępnymi kompendiami zbierającymi dane możliwe do wykorzystania w badaniach lingwistyczno-kulturowych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada wiedzę o miejscu filologii narodowej pośród innych nauk humanistycznych, rozumie specyfikę przedmiotową i metodologiczną humanistyki; [JJAK_01]
K_W01 [2/5]
zna podstawową terminologię z zakresu nauki o języku; posiada wiedzę o działach i poddziałach językoznawstwa ogólnego i stosowanego; [JJAK_02]
K_W04 [1/5]
zna najważniejsze polskie czasopisma naukowe z dziedziny literaturoznawstwa oraz językoznawstwa; [JJAK_03]
K_W10 [1/5]
posiada wiedzę z dziedziny teorii kultury w zakresie pozwalającym ujmować teksty literackie i nieliterackie jako realizację określonego kodu kulturowego; [JJAK_04]
K_W12 [1/5]
posiada wiedzę o wpływie innych kultur na literaturę i język polski; rozumie związki i zależności między różnymi literaturami, kulturami i kodami komunikacyjnymi; [JJAK_05]
K_W13 [4/5]
ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie językoznawstwa; [JJAK_06]
K_W15 [2/5]
zna założenia i elementy metod opisu oraz interpretacji tekstów nieliterackich: strukturalistyczne, semantyki składnikowej, leksykalnej, stylistyki językoznawczej, tekstologii; [JJAK_07]
K_W17 [1/5]
ma świadomość zróżnicowania języka, zna specyfikę różnych obiegów literackich; [JJAK_08]
K_W19 [1/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację źródłową i naukową w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [JJAK_09]
K_U01 [2/5]
potrafi wykorzystać do celów analizy językowo-stylistycznej tekstu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię językoznawczą; [JJAK_10]
K_U03 [2/5]
pod opieką nauczyciela akademickiego interpretuje teksty krytycznoliterackie, literaturoznawcze i językoznawcze; [JJAK_11]
K_U06 [2/5]
umie przeprowadzić analizę współczesnego tekstu nieliterackiego na każdym jego poziomie; [JJAK_12]
K_U09 [4/5]
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i wyprowadzania wniosków badawczych z celowym wykorzystaniem literatury przedmiotu z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych; [JJAK_13]
K_U13 [2/5]
potrafi prowadzić merytoryczny dialog, rozważając tezy postawione przez komentowanego badacza lub nauczyciela akademickiego; [JJAK_14]
K_U14 [2/5]
potrafi przygotować na temat określony przez opiekuna naukowego prace semestralne oraz pracę dyplomową, które spełniają standardy wypowiedzi akademickiej (uwzględniają stan badań, zawierają literaturę przedmiotu, odnośniki, respektują reguły prawa autorskiego); [JJAK_15]
K_U16 [3/5]
potrafi pracować w ramach zespołu realizującego wyznaczone przez nauczyciela akademickiego zadanie; [JJAK_16]
K_K03 [1/5]
potrafi efektywnie zaplanować realizację zadania wyznaczonego przez nauczyciela akademickiego; [JJAK_17]
K_K04 [1/5]
przejawia szacunek dla warsztatu pracy polonisty, a szczególnie – zabytków języka i kultury; [JJAK_18]
K_K05 [2/5]
ma świadomość znaczenia języka i tradycji literackiej w wytwarzaniu kultury jako dobra narodowego, lokalnego, środowiskowego; [JJAK_19]
K_K07 [3/5]
rozumie doniosłość i kulturową wartość regionalnego zróżnicowania języka polskiego; [JJAK_20]
K_K09 [2/5]
potrafi podjąć dyskusję, ocenić wypowiedź i uargumentować swój sąd w ramach różnych interakcji społecznych; [JJAK_21]
K_K10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie [JJAK_w_01]
pisemna praca semestralna sprawdzająca znajomość przedstawianych na zajęciach zagadnień i umiejętność zastosowania ich w analizie materiałowej;
JJAK_01 JJAK_02 JJAK_03 JJAK_04 JJAK_05 JJAK_06 JJAK_07 JJAK_08 JJAK_09 JJAK_10 JJAK_11 JJAK_12 JJAK_13 JJAK_14 JJAK_15 JJAK_16 JJAK_17 JJAK_18 JJAK_19 JJAK_20 JJAK_21
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [JJAK_fs_01]
metoda podająca (pogadanka, objaśnienia i wyjaśnienia), metoda problemowa (metoda aktywizująca wraz grami sytuacyjną i dydaktyczną), metoda zadaniowa oraz metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe z analizą materiału językowego)
15
(brak informacji)
45 zaliczenie [JJAK_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)