Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2022

Nazwa modułu: Praktyki dydaktyczne śródroczne w SP
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-PDS
Kod programu: W1-S1FP19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Przedmiot praktycznie przygotowuje do zawodu nauczyciela w szkole podstawowej. Student odbywa 30 godzin zajęć z prowadzącym zajęcia. W ich ramach poznaje teoretyczne podstawy zawodu nauczyciela, budowę lekcji, cele lekcji, metody i formy pracy. W ramach zajęć odbywają się też obserwacje lekcji w szkole podstawowej. Jednocześnie odbywa drugą część zajęć - 20 godzin praktyki śródrocznej samodzielnie, konsultując z nauczycielem akademickim napotkane problemy dydaktyczne i dyskutując je z pozostałymi studentami w grupie. Praktyka polega na obserwacji lekcji języka polskiego.
Wymagania wstępne:
Zaliczenie przedmiotów: pedagogika, psychologia, pozadydaktyczne wymiary działań edukacyjnych, praktyki psychologiczno-pedagogiczne, rozpoczęte zajęcia z podstaw dydaktyki, rozpoczęte zajęcia z dydaktyki języka i literatury polskiej I, rozpoczęte zajęcia z emisji głosu
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie podstawową wiedzę w zakresie psychologii, pedagogiki i dydaktyki (rozumie istotę rozwoju, wychowania i uczenia), a także potrafi posługiwać się nią w celu obserwacji, diagnozowania i analizowania sytuacji pedagogicznych oraz dobierania strategii realizowania działań polonistycznych (praktycznych) na drugim etapie edukacyjnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W2, A1.W3, A1.W4, A1.W15, B3.W1 [PDS_01]
K_W01 [2/5] K_W02 [4/5] K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] K_W15 [3/5] KN_W08 [2/5] KN_W09 [4/5]
Zna podstawowe dokumenty dydaktyczne (podstawę programową, programy, podręczniki) realizowane na drugim poziomie nauczania, potrafi je analizować i oceniać dla właściwego kształcenia polonistycznego na drugim etapie edukacyjnym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W9, A1.W4, B3.W2, B3.U2, D2.W3 [PDS_02]
K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] K_W09 [2/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_U01 [2/5] KN_U03 [4/5] KN_U06 [4/5]
Zna i rozumie wiedzę i umiejętności z zakresu literatury i nauki o języku, a jednocześnie ma uporządkowaną wiedzę na temat: relacji nauczyciel-uczeń; indywidualizacji pracy pedagogicznej i dydaktycznej uwzględniającej potrzeby i możliwości uczniów; problemów wychowawczych i diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia polonistycznego uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W3, A1.W4, A1.U3, A1.U4, B2.U6, B3.U1, B3.U2 [PDS_03]
K_W01 [4/5] K_W03 [4/5] K_W04 [4/5] K_U03 [3/5] K_U04 [2/5] KN_U01 [3/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U14 [4/5] KN_U18 [4/5]
Przygotowując konspekt lekcji, potrafi ocenić przydatność literaturoznawczych i językoznawczych metodologii badania tekstu oraz metod nauczania. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U2, A1.U3, B3.U5, D1.U7 [PDS_04]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] KN_U02 [4/5] KN_U03 [3/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [3/5] KN_U09 [3/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [3/5] KN_U18 [4/5]
Potrafi kierować procesami kształcenia i wychowania uczniów na drugim etapie edukacyjnym, wspierać ich rozwój intelektualny, językowy i osobowościowy, posiada umiejętność pracy z grupą (zespołem wychowawczym, klasowym), potrafi pracować w zespole, ma podstawowe umiejętności organizacyjne. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U10, A1.K7, B2.W4, D1.K5, D1.K6, D2.U2 [PDS_05]
K_U10 [4/5] K_K07 [4/5] KN_W04 [3/5] KN_W06 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [4/5] KN_K03 [4/5] KN_K07 [3/5]
Potrafi wiedzę i umiejętności z zakresu literatury i języka przełożyć na konkretne działania metodyczne, uwzględniając indywidualne potrzeby ucznia, a także wykorzystując dostępne materiały, środki, metody i formy pracy, środki multimedialne i technologię informacyjną w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U1, A1.U2, A1.U3, A1.U18, B2.U1, D1.W6, A1.U7, A1.U8, D1.U8, D1.U9 [PDS_06]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U07 [4/5] K_U08 [4/5] K_U18 [4/5] KN_W02 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W12 [3/5] KN_W15 [4/5] KN_U01 [3/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [3/5] KN_U07 [4/5] KN_U10 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U12 [3/5] KN_U13 [3/5] KN_U14 [4/5]
Potrafi właściwie diagnozować, kontrolować i oceniać wyniki kształcenia polonistycznego uczniów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U7, A1.U8, D1.U8, D1.U9 [PDS_07]
K_U07 [3/5] K_U08 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U13 [4/5]
W pracy w szkole stosuje się do przepisów prawa oświatowego, dba o bezpieczeństwo uczniów w każdej sytuacji dydaktycznej, wspiera ich rozwój, pracuje na rzecz jakości pracy polonistycznej i szkoły. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U6, D2.K1 [PDS_08]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U12 [3/5] KN_K07 [3/5]
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności merytorycznych, psychologiczno-pedagogicznych, dydaktycznych, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnej wiedzy i umiejętności, wyznacza kierunki swojego rozwoju i zdobywania dodatkowych kwalifikacji, potrafi uzupełnić swoją wiedzę i umiejętności; odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w planowaniu i realizowaniu powinności nauczyciela polonisty w zakresie merytorycznym, psychologiczno-pedagogicznym, dydaktycznym. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U18, A1.K1, A1.K6, A1.K9, B2.W2, B3.U5, B3.K1, D1.K6 [PDS_09]
K_U18 [4/5] K_K01 [3/5] K_K06 [3/5] K_K09 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W08 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U13 [3/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5] KN_K07 [4/5]
Odpowiedzialnie zachowuje się jako praktykant obserwujący lekcje: buduje swój autorytet w relacji z uczniami i innymi nauczycielami, zachowuje się w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami i normami etycznymi. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D2.U1, D2.U3 [PDS_10]
KN_U01 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [4/5] KN_U06 [3/5] KN_U09 [3/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5]
Odpowiedzialnie traktuje dziedzictwo kulturowe regionu i kraju, upowszechniając wiedzę o polskiej i regionalnej kulturze. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K2 [PDS_11]
KN_K03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Dzienniczek praktyk [PDS_w_01]
Weryfikacja studenckiego dzienniczka praktyk, w którym praktykant dokonuje wpisów dotyczących terminów, tematów i ewentualnych uwag do lekcji. Celem weryfikacji jest kontrola spójności merytorycznej działań praktykanta.
PDS_01 PDS_02 PDS_03 PDS_04 PDS_09
Scenariusze lekcji [PDS_w_02]
Weryfikacja konspektu lekcji. Celem sprawdzania jest kontrola merytoryczna i metodyczna przebiegu lekcji.
PDS_02 PDS_03 PDS_04 PDS_05 PDS_06
Obecność i aktywność na zajęciach [PDS_w_03]
Weryfikacja frekwencji i aktywności podczas zajęć zarówno prowadzonych na uczelni, jak i podczas hospitacji w szkołach.
PDS_01 PDS_07 PDS_08 PDS_10 PDS_11
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PDS_fs_01]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych; metody podające i poszukujące (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym).
50
Student przygotowuje się do praktyk w ramach pracy własnej; czas poświęca na napisanie konspektu i prowadzenie dzienniczka praktyk. W ramach pracy własnej czyta wyznaczoną literaturę.
0 Dzienniczek praktyk [PDS_w_01] Scenariusze lekcji [PDS_w_02] Obecność i aktywność na zajęciach [PDS_w_03]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)