Praktyki zawodowe: psychologiczno-pedagogiczne Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2022

Nazwa modułu: Praktyki zawodowe: psychologiczno-pedagogiczne
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-PPP
Kod programu: W1-S1FP19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Praktykę psychologiczno-pedagogiczną studenci odbywają w wybranych szkołach (zespołach szkół), w których uczniowie mają zapewnioną opiekę zarówno pedagoga, jak i psychologa. Zaliczenie praktyki psychologiczno-pedagogicznej jest jednym z warunków uzyskania uprawnień zarówno do wykonywania zawodu nauczyciela (w tym nauczyciela świetlicy szkolnej), jak i asystenta nauczyciela. W ramach praktyk psychologiczno-pedagogicznych Studenci przede wszystkim hospitują wskazane zajęcia (m.in. zajęcia w świetlicy szkolnej, godziny wychowawcze, edukacyjne zajęcia pozalekcyjne, zajęcia prowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego), zapoznają się z dokumentacją prowadzoną przez psychologa i pedagoga szkolnego, zapoznają się ze wskazanymi aktami prawnymi, pod kierunkiem nauczyciela prowadzącego przygotowują materiały pomocnicze na zajęcia z uczniami.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.W1 [PPP_01]
KN_W08 [4/5] KN_W09 [4/5]
Zna i rozumie organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.W2 [PPP_02]
KN_W06 [5/5]
Zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.W3 [PPP_03]
KN_W11 [5/5]
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U1 [PPP_04]
KN_U01 [4/5] KN_U03 [5/5] KN_U09 [4/5] KN_U18 [3/5]
Potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U2 [PPP_05]
KN_U01 [3/5] KN_U03 [4/5] KN_U06 [4/5]
Potrafi wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U3 [PPP_06]
KN_U01 [4/5] KN_U03 [3/5] KN_U06 [3/5]
Potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U4 [PPP_07]
KN_U01 [4/5] KN_U03 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U17 [5/5]
Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U5 [PPP_08]
KN_U03 [4/5] KN_U05 [3/5] KN_U13 [4/5]
Potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.U6 [PPP_09]
KN_U01 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_U12 [3/5]
Jest gotów do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: B3.K1 [PPP_10]
KN_K01 [2/5] KN_K07 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Zaliczenie [PPP_w_01]
W czasie trwania praktyk każdy student prowadzi systematycznie dzienniczek praktyk (według podanego wzoru), w którym zapisuje terminy wszystkich zajęć i ich rodzaj. Po omówieniu z nauczycielem hospitowanych zajęć student sporządza krótką notatkę o ich przebiegu. Obecność studenta na wymienionych w dzienniczku zajęciach potwierdzają prowadzący je nauczyciele. Obecność studenta na praktyce potwierdza swym podpisem i pieczątką dyrektor szkoły. Ocena końcowa zostaje ustalona na podstawie przedstawionej przez studenta dokumentacji: dzienniczka praktyk (liczba zrealizowanych godzin, hospitowane zajęcia, uwagi o zajęciach) oraz rozmowy ze studentem na temat hospitowanych zajęć.
PPP_01 PPP_02 PPP_03 PPP_04 PPP_05 PPP_06 PPP_07 PPP_08 PPP_09 PPP_10
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
praktyka [PPP_fs_01]
metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana), metoda zajęć praktycznych, metody podające (w tym: rozmowa pohospitacyjna, praca ze źródłem drukowanym)
30
wypełnienie dzienniczka praktyki, usystematyzowanie zdobytej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej
0 Zaliczenie [PPP_w_01]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)