Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP II Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2022

Nazwa modułu: Dydaktyka języka i literatury polskiej w zakresie SP II
Kod modułu: 02-FP-PN-S1-DJL.2
Kod programu: W1-S1FP19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł stanowi kontynuację modułu 1. z semestru 3. (dydaktyka języka i literatury polskiej1.). Z zagadnień szczegółowych szczególnie istotne w kontynuacji na poziomie szkoły podstawowej będą zagadnienia: wiedza o błędach popełnianych przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja), problemy kontroli i poprawy prac uczniowskich; dydaktyka ortografii i interpunkcji; czytanie ze zrozumieniem oraz testowanie sprawności czytania (test na czytanie ze zrozumieniem); typy i rodzaje ćwiczeń; formy wypowiedzi charakterystyczne na danym etapie nauczania (zaproszenie, przepis, ogłoszenie, opis, opowiadanie, dialog w opowiadaniu, podstawy rozprawki). Kształcenie literackie - rola tekstów dla dzieci, budowanie czytelniczych fascynacji dziecka, rozmowa o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury. Projektowanie lekcji i innych działań dydaktycznych pozwoli na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy (przygotowanie do praktyki ciągłej w szkole podstawowej).
Wymagania wstępne:
Warunkiem uczestniczenia w zajęciach jest zaliczenie dydaktyki języka i literatury polskiej 1.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma uporządkowaną wiedzę o organizowaniu procesu dydaktycznego z literatury i kultury polskiej oraz z nauki o języku i kształcenia sprawności językowej oraz ortograficznej w szkole podstawowej, umie rozwijać w uczniach szkoły podstawowej nawyk systematycznego kształcenia sprawności językowych i korzystania ze słowników, na podstawie liryki i epiki rozwija ćwiczenia zmierzające do budowania odbioru tekstu literackiego na drugim etapie nauki. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W2, A1.W3, A1.W4, D1.W12, D1.U10. [DJL.2_01]
K_W02 [2/5] K_W03 [2/5] K_W04 [2/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [3/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [3/5] KN_W10 [4/5] KN_W13 [3/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [5/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U15 [4/5]
Dysponuje uporządkowaną wiedzą o komponentach sprawności językowej i kompetencji ortograficznej uczniów, zna i rozumie zasady polskiej ortografii ich implikacje dydaktyczne oraz rodzaj ćwiczeń ortograficznych oraz jej determinantach Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W8, A1.W9, D1.W10, A1.K13. [DJL.2_02]
K_W08 [4/5] K_W09 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W15 [4/5]
Umie dostosować oddziaływania do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się, by rozwijać zainteresowania literackie uczniów oraz ich język z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych, regionalnych i specyficznych potrzeb dzieci w szkole podstawowej; potrafi motywować uczniów do poznawania języka ojczystego jako narzędzia porozumiewania się oraz do poznawania utworów literackich. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.W7, D1.W15, D1.U08, A1.K10. [DJL.2_03]
K_K03 [3/5] K_K10 [5/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W12 [3/5] KN_W15 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U13 [4/5]
Zna przyczyny błędów językowych uczniów, kryteria klasyfikacji błędów, sposoby ich oznaczania i poprawiania oraz formy profilaktyki; umie je rozpoznawać u uczniów szkoły podstawowej, objaśniać ich mechanizmy i przyczyny, projektować działania profilaktyczne; dysponuje podstawową wiedzą o sposobach diagnozowania umiejętności językowych i literackich uczniów w szkole podstawowej, potrafi je oceniać (także prace pisemne). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W19, A1.U4, A1.U11, A1.K7, D1.W12, D1.W14, D1.U8, D1.U10, D1.U11. [DJL.2_04]
K_W19 [4/5] K_U04 [3/5] K_U11 [4/5] K_K05 [2/5] K_K07 [3/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W10 [4/5] KN_W11 [4/5] KN_W13 [4/5] KN_W14 [4/5] KN_W15 [3/5] KN_U06 [4/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U15 [3/5]
Potrafi – korzystając z sugestii opiekuna – dobierać metody i formy kształcenia literackiego i językowego oraz środki dydaktyczne (zależnie od celów edukacyjnych kształcenia w szkole podstawowej oraz predyspozycji zespołów uczniowskich) do pracy z tekstami źródłowymi (literackimi i nieliterackimi), wskazując uczniowi drogę do ich odbioru, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne, kształtując świadomość odbioru tekstów kultury na poziomie szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U4, A1.K3, D1.W13, D1.U5, D1.U7, D1.U8, D1.K3. [DJL.2_05]
K_U04 [3/5] K_K03 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [3/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [3/5] KN_W14 [5/5] KN_W15 [4/5] KN_U02 [3/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [5/5] KN_U10 [4/5] KN_U11 [4/5] KN_U12 [4/5] KN_U13 [4/5] KN_U18 [4/5] KN_K02 [3/5] KN_K06 [4/5]
Zna podstawowe opracowania z zakresu dydaktyki literatury, kultury, języka i ortografii (publikacje zwarte, czasopisma) i prace popularnonaukowe przydatne w kształceniu polonistycznym w szkole; umie poszukiwać źródeł informacji dydaktycznych i korzystać z nich w celu rozwijania świadomości polonistycznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W10, A1.U13, D1.W14, D1.U7, D1.K2. [DJL.2_06]
K_W10 [4/5] K_U13 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W11 [3/5] KN_W13 [4/5] KN_U02 [4/5] KN_U04 [4/5] KN_U06 [4/5] KN_U07 [4/5] KN_U08 [4/5] KN_U09 [4/5] KN_U12 [3/5] KN_U18 [3/5] KN_K03 [3/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i dydaktyczne niezbędne w polonistycznym dyskursie edukacyjnym – umie nawiązać i podtrzymywać kontakt z uczniem z rożnych środowisk oraz z jego opiekunami i środowiskiem pozaszkolnym, wyzwalać jego aktywność językową, tworzyć dobrą atmosferę pracy na lekcjach języka polskiego i w czasie zajęć pozalekcyjnych; przestrzega zasad skutecznego porozumiewania się (kooperacji) w dialogu edukacyjnym w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U14, D1.U6, D1.W13, A1.K9, D1.K2. [DJL.2_07]
K_U14 [4/5] K_K09 [4/5] KN_W02 [4/5] KN_W03 [4/5] KN_W04 [4/5] KN_W05 [4/5] KN_W06 [4/5] KN_W07 [4/5] KN_W09 [4/5] KN_W12 [4/5] KN_W14 [3/5] KN_W15 [4/5] KN_U05 [4/5] KN_K03 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia literacko-kulturowego i językowego uczniów szkoły podstawowej; zna, rozumie i umie zaplanować ćwiczenia związane z fazami procesu czytania ze zrozumieniem; analizować i układać testy czytania ze zrozumieniem dla szkoły podstawowej; umie wstępnie opracować narzędzie do diagnozowania umiejętności polonistycznych uczniów szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.U12, A1.U13, D1.W11, D1.U9, D1.K9. [DJL.2_08]
K_U02 [2/5] K_U09 [2/5] K_U12 [3/5] K_U13 [4/5] KN_W07 [3/5] KN_U10 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5]
Kieruje się zasadą etyki słowa i stosowności zachowań językowych na lekcji i w środowisku szkolnym; rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy dydaktycznej, językoznawczej i literaturoznawczej w celu wzorowego prowadzenia procesu dydaktycznego w zakresie języka polskiego; jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.K01, A1.K13, D1.K8, D1.K9. [DJL.2_09]
K_K01 [2/5] K_K09 [2/5] K_K13 [4/5] KN_K01 [4/5] KN_K02 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Projekt [DJL.2_w_01]
Przygotowanie testu na czytanie ze zrozumieniem na II poziomie edukacji.
DJL.2_01 DJL.2_02 DJL.2_03 DJL.2_04 DJL.2_05 DJL.2_06 DJL.2_07
projekt [DJL.2_w_02]
Przygotowanie zestawu ćwiczeń językowych lub ortograficznych z przeznaczeniem do kształcenia określonej sprawności uczniów.
DJL.2_01 DJL.2_02 DJL.2_03 DJL.2_04 DJL.2_06 DJL.2_07
projekt [DJL.2_w_03]
Poprawienie zestawu prac uczniowskich z określeniem typologii błędów i wzorcowej kompozycji pracy oraz przygotowaniem działań profilaktycznych.
DJL.2_01 DJL.2_02 DJL.2_03 DJL.2_04 DJL.2_06 DJL.2_07
prezentacja [DJL.2_w_04]
Przygotowanie fragmentu lekcji na podstawie własnego konspektu (z zastosowaniem działań innowacyjnych).
DJL.2_03 DJL.2_04 DJL.2_05 DJL.2_06 DJL.2_07 DJL.2_08 DJL.2_09
Test - egzamin [DJL.2_w_05]
Test podsumowujący umiejętność wykorzystania metodologii dydaktycznych, językoznawczych i literaturoznawczych podczas lekcji języka polskiego.
DJL.2_01 DJL.2_02 DJL.2_03 DJL.2_04 DJL.2_05 DJL.2_06 DJL.2_07 DJL.2_08 DJL.2_09
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [DJL.2_fs_01]
metody podające (m.in.: pogadanka, wyjaśnienie, praca ze źródłem drukowanym), metody poszukujące (m.in.: dyskusja dydaktyczna, metoda problemowa), metody praktyczne (w tym: metoda projektu), metody aktywizujące (metoda sytuacyjna, metoda symulacyjna), metoda badawcza (jawna obserwacja nieuczestnicząca kontrolowana).
30
samodzielna lektura tekstów wskazanych na zajęciach jako obowiązkowe; przygotowanie konspektu lekcji literackiej i językowej; przygotowanie do prowadzenia lekcji na podstawie konspektu; wyszukiwanie materiałów i pomocy dydaktycznych potrzebnych na zajęciach oraz podczas samodzielnie prowadzonej lekcji; przygotowanie testu na czytanie ze zrozumieniem
90 Projekt [DJL.2_w_01] projekt [DJL.2_w_02] projekt [DJL.2_w_03] prezentacja [DJL.2_w_04]
wykład [DJL.2_fs_02]
metoda podająca (wykład aktywizujący), metody eksponujące
15
aktywne uczestnictwo, konsultacje elektroniczne, lektura wskazanych tekstów
15 Test - egzamin [DJL.2_w_05]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)