Teorie literaturoznawcze Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S2FS19.2022

Nazwa modułu: Teorie literaturoznawcze
Kod modułu: W1-FS2-TL-21-01
Kod programu: W1-S2FS19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł Teorie literaturoznawcze to konwersatorium poświęcone teoretycznym zagadnieniom wiedzy o literaturze. Ma na celu prezentację najważniejszych szkół, teorii i metodologii badań nad literaturą. Dotyczy sposobów istnienia i poznania (także opisu), wartościowania i ewolucji dzieła literackiego jako formy kulturowej z punktu widzenia jego specyfiki artystycznej. Treści nauczania obejmują różne metodologie i teorie literackie stanowiące propozycje poznania dzieła literackiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu słowiańskiego, a także wiedzę na temat wyznaczników literatury i granic jej autonomii, form relacji między dziełem literackim (sztuką) a rzeczywistością w świetle rozwoju gatunków literackich oraz sposobów reprezentacji literackich (mimesis, realizm, fikcja). Studenci poznają terminologię specjalistyczną, uczą się skutecznego wykorzystywania wiedzy teoretycznej do poznania działa literackiego i do badań prowadzonych w ramach seminarium magisterskiego.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student ma usystematyzowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą metodologie oraz kluczowe i wybrane zagadnienia z zakresu teorii literaturoznawczych. [W1-FS2-TL-21_1]
K_W03 [3/5]
Student zna i rozumie historyczne i współczesne kierunki oraz metody badawcze w obrębie teorii literaturoznawczych. [W1-FS2-TL-21_2]
K_W03 [3/5]
Student potrafi zanalizować krytycznie, twórczo zinterpretować, ocenić i opracować wybrane zagadnienia badawcze dotyczące literaturoznawstwa, dokonać ich prezentacji w formie ustnej lub pisemnej, w języku polskim lub obcym, dokonując syntezy posiadanej wiedzy zgodnie z metodologią nauki o literaturze. [W1-FS2-TL-21_3]
K_U02 [2/5]
Student potrafi prowadzić dyskusję na tematy dotyczące zagadnień związanych z kierunkiem filologia słowiańska z zakresu teorii literaturoznawczych. [W1-FS2-TL-21_4]
K_U09 [2/5]
Student jest gotów do krytycznej oceny wiedzy własnej i odbieranych informacji z zakresu teorii literaturoznawczych. [W1-FS2-TL-21_5]
K_K01 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-TL-21_w_1]
Ewaluacja stopnia przyswojenia wiedzy na podstawie dyskusji i stopnia przygotowania do zajęć, aktywności na zajęciach, znajomości lektur.
W1-FS2-TL-21_1 W1-FS2-TL-21_2 W1-FS2-TL-21_3 W1-FS2-TL-21_4 W1-FS2-TL-21_5
Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TL-21_w_2]
Praca przygotowana przez studenta samodzielnie na temat wybranego zagadnienia, weryfikująca sposób jego przedstawienia, trafność doboru materiału egzemplifikacyjnego w języku kierunkowym, umiejętność łączenia i porządkowania wiedzy wyniesionej z zajęć z wiedzą zdobywaną podczas samodzielnej lektury. W ramach pracy projektowej studenci przygotowują, w nawiązaniu do omawianych na zajęciach teorii literaturoznawczych oraz wybranych pozycji z literatury przedmiotu, bazę metodologiczną dla własnych badań prowadzonych w ramach seminarium magisterskiego.
W1-FS2-TL-21_1 W1-FS2-TL-21_2 W1-FS2-TL-21_3 W1-FS2-TL-21_5
Egzamin [W1-FS2-TL-21_w_3]
Egzamin pisemny lub ustny weryfikujący stopień opanowania wiedzy z zakresu treści programowych modułu oraz umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce.
W1-FS2-TL-21_1 W1-FS2-TL-21_2 W1-FS2-TL-21_3 W1-FS2-TL-21_4 W1-FS2-TL-21_5
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
konwersatorium [W1-FS2-TL-21_fs_1]
Metody: - podające (wykład informacyjny, objaśnienie, wyjaśnianie, opis, prezentacja). - problemowe (konwersatorium, dyskusja dydaktyczna, lektura tekstów źródłowych).
30
Bieżące przygotowanie do zajęć. Lektura tekstów źródłowych. Przygotowanie referatu lub prezentacji multimedialnej. Przygotowanie do egzaminu i udział w nim.
50 Aktywność w dyskusji dydaktycznej [W1-FS2-TL-21_w_1] Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TL-21_w_2] Egzamin [W1-FS2-TL-21_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)