Tendencje rozwojowe literatur i kultur słowiańskich Kierunek studiów: Filologia słowiańska
Kod programu: W1-S2FS19.2022

Nazwa modułu: Tendencje rozwojowe literatur i kultur słowiańskich
Kod modułu: W1-FS2-TRLK-21-01
Kod programu: W1-S2FS19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Konwersatorium jest poświęcone przeglądowi głównych kierunków rozwoju literatur i kultur słowiańskich w perspektywie historycznej i współczesnej. Zajęcia prezentują różnorodność kodów kulturowych obecnych w literaturach słowiańskich w oparciu o materiał historyczny i współczesny; obejmują takie zagadnienia, jak m.in. miejsca i teksty pamięci narodowej, wspólnoty terytorialno-cywilizacyjne i centryzmy w ich ramach, mity wspólnotowe, kodyfikacja kanonu literatur i kultur, odrębności „małych literatur” i problemy recepcji, powiązania świadomości artystycznej z narodową, związki z instytucjami kultury i ideami państwotwórczymi, antynomia „kosmopolityzm-rodzimość”.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student zna i rozumie powiązania i wzajemne oddziaływania literatur i kultur narodowych w obrębie Słowiańszczyzny południowej i zachodniej, co pozwala na integrowanie różnych perspektyw badawczych w procesie kompleksowego ujmowania wybranych zagadnień. [W1-FS2-TRLK-21_1]
K_W04 [5/5]
Student potrafi formułować, syntetyzować, analizować i rozwiązywać zespoły zagadnień dotyczących literatur i kultur Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, wykorzystując adekwatne metody i narzędzia oraz różne źródła (w tym obcojęzyczne). [W1-FS2-TRLK-21_2]
K_U01 [3/5]
Student potrafi rozpoznawać i wskazywać, analizować i interpretować różnego rodzaju zjawiska literackie i kulturowe w kontekście historyczno-kulturowym, społecznym i komunikacyjnym, odnoszące się do obszaru Słowiańszczyzny zachodniej/południowej. [W1-FS2-TRLK-21_3]
K_U04 [3/5]
Student potrafi merytorycznie wypowiadać się (ustnie lub pisemnie) na tematy dotyczące zagadnień z zakresu szeroko rozumianej humanistyki i literaturoznawstwa, wykorzystując wiedzę o wytworach kultury i o wybranym obszarze południowo- /zachodniosłowiańskim. [W1-FS2-TRLK-21_4]
K_U07 [3/5]
Kierując się świadomością wartości dziedzictwa kulturowego Słowiańszczyzny zachodniej/południowej, Student jest gotów do podejmowania aktywności na rzecz środowiska społecznego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego i uczestniczenia w życiu społecznym i kulturalnym oraz do zaangażowania w jego współtworzenie. [W1-FS2-TRLK-21_5]
K_K03 [2/5]
zna i rozumie procesy historyczne kształtujące obszar Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [W1-FS2-TRLK-21_6]
K_W10 [1/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat wybranych zagadnień z zakresu kultury (zwłaszcza literatury) i realiów obszaru Słowiańszczyzny południowej lub zachodniej [W1-FS2-TRLK-21_7]
K_W11 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena pracy na zajęciach [W1-FS2-TRLK-21_w_1]
Ewaluacja bieżąca stopnia przyswojenia wiedzy i jej zastosowania w praktyce poprzez ocenę aktywności studenta na zajęciach oraz przygotowania do zajęć.
W1-FS2-TRLK-21_1 W1-FS2-TRLK-21_2 W1-FS2-TRLK-21_3 W1-FS2-TRLK-21_4 W1-FS2-TRLK-21_5 W1-FS2-TRLK-21_6 W1-FS2-TRLK-21_7
Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TRLK-21_w_2]
Praca realizowana przez studenta samodzielnie lub przez grupę studentów na temat ustalony z wykładowcą, weryfikująca stopień opanowania wiedzy i jej zastosowania z zakresu realizowanych na zajęciach i zawartych w treściach programowych zagadnień oraz umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu.
W1-FS2-TRLK-21_1 W1-FS2-TRLK-21_2 W1-FS2-TRLK-21_3 W1-FS2-TRLK-21_4 W1-FS2-TRLK-21_5 W1-FS2-TRLK-21_6 W1-FS2-TRLK-21_7
Sprawdzian podsumowujący [W1-FS2-TRLK-21_w_3]
Sprawdzian wiedzy w formie ustnej lub pisemnej weryfikujący stopień przyswojenia przez studenta wymaganej wiedzy i umiejętności wskazanych w efektach uczenia się modułu.
W1-FS2-TRLK-21_1 W1-FS2-TRLK-21_2 W1-FS2-TRLK-21_3 W1-FS2-TRLK-21_4 W1-FS2-TRLK-21_6 W1-FS2-TRLK-21_7
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [02-FS2-17- TRLK_fs_1]
Ćwiczenia skupiają się na poznawaniu i utrwalaniu wiedzy z zakresu tendencji rozwojowych literatur i kultur obszaru Słowiańszczyzny zachodniej i południowej. Metody dydaktyczne: 1. podające: objaśnienie, wyjaśnienie, opis, opowiadanie, prezentacja, 2. praktyczne: dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia praktyczne w zakresie analizy i interpretacji utworów literackich i tekstów kultury, lektura tekstów teoretycznych 3. aktywizujące: burza mózgów, uczenie się we współpracy, praca indywidualna ze studentem.
30
Bieżące przygotowywanie się do zajęć. Lektura tekstów teoretycznych. Przygotowanie referatu lub prezentacji multimedialnej. Przygotowanie do sprawdzianu podsumowującego. Udział w konsultacjach.
50 Ocena pracy na zajęciach [W1-FS2-TRLK-21_w_1] Referat lub prezentacja multimedialna [W1-FS2-TRLK-21_w_2] Sprawdzian podsumowujący [W1-FS2-TRLK-21_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)