Etyka pracy pedagoga Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S2PE19.2022

Nazwa modułu: Etyka pracy pedagoga
Kod modułu: W6-PE-WZ-S2-EP
Kod programu: W6-S2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Zajęcia mają uświadomić etyczne problemy i konsekwencje działalności pedagoga, nauczyciela-wychowawcy. Celem modułu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć etycznych, koncepcji teoretycznych i specyficznych problemów etycznych pojawiających się w pracy pedagoga, nauczyciela, pedagoga specjalnego. Udział w zajęciach powinien pozwolić na lepsze zrozumienie zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych w pracy własnej jaki krytyczną recepcję cudzych działań.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
kieruje się w pracy nauczyciela profesjonalizmem, zasadami etyki zawodowej, tzw. „dobrymi praktykami”, a także potrafi podejmować dyskusje i rozstrzygać spory kierując się jedynie, zasadnością i poprawnością stosowanej argumentacji z uszanowaniem poglądów innych; dostrzega potrzebę samokontroli i samooceny w związku z podjętym przez siebie zadaniem, potrafi dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudzą pracą, a także jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych [EP_K_1]
K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] K_K06 [3/5] KN1_K01 [3/5] KN1_K02 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie edukacji aksjologicznej i etycznej, a także wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością w realizacji podjętych przez siebie na tej płaszczyźnie działań, potrafi bronić swoich moralnych wyborów oraz ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności, dąży do ciągłego dokształcania się; jest przekonany o potrzebie profesjonalnego i etycznego postępowania w kontaktach z innymi [EP_K_2]
K_K01 [3/5] K_K06 [3/5]
potrafi ocenić własną i cudzą pracę pod kontem oceny etycznej, a także umie dokonać analizy własnych działań pod kontem przyjętych zasad i norm etycznych; potrafi odnieść zdobytą wiedzę do konkretnych sytuacji aksjologicznych, potrafi zająć własne stanowisko i je uzasadnić w odniesieniu do sytuacji moralnie wątpliwej, niejednoznacznej [EP_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [2/5] KN1_U13 [2/5] KN1_U16 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu aksjologii i etyki w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych w kontekście wartości oraz potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat , nie boi się zadawać pytań dotyczących wartości i wartościowania [EP_U_2]
K_U08 [2/5]
zna miejsce etyki w procesie nauczania i wychowania; wie jak ważne są etyczne kompetencje pedagoga/nauczyciela-wychowawcy w nauczaniu i wychowaniu (m.in. zna zasady stawiania pytań i przeprowadzania ćwiczeń i zabaw w kontekście wartości), potrafi wyjaśnić problem konfliktu wartości w kontekście pracy nauczyciela, potrafi rozróżnić właściwy konflikt wartości od braku wiedzy i kompetencji, wie jak ważny w wychowaniu jest autorytet [EP_W_1]
K_W02 [3/5] KN1_W01 [3/5] KN1_W03 [3/5]
zna specyfikę kodeksu etycznego nauczyciela, a także zasady etyczne egzaminatora; zna i rozumie wpływ stanowisk etycznych na funkcjonowanie pracy nauczyciela, relacji międzyludzkich i podstawowych instytucji (przede wszystkim rodziny, szkoły); posiada wiedzę na temat fachowej pracy nauczyciela i pomocy w kontekście m.in. niepełnosprawności, traumy związanej nieuleczalną chorobą [EP_W_2]
K_W07 [2/5] K_W10 [2/5] KN1_W04 [2/5] KN1_W10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
analiza wybranych tekstów i dokumentów - ich interpretacja powiązana z dyskusją [EP_w_1]
lektura wybranych tekstów z zakresu etyki i analiza kodeksów etycznych
EP_U_1 EP_W_1 EP_W_2
prezentacja [EP_w_2]
sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji, prezentacja własnego stanowiska nt. sytuacji etycznie wątpliwej dostosowanych do specyfiki pracy pedagoga/ nauczyciela-wychowawcy w szkole podstawowej i ponadpodstawowej
EP_K_1 EP_K_2 EP_U_1 EP_U_2
kolokwium [EP_w_3]
sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy
EP_W_1 EP_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EP_fs_1]
wykład z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; praca z tekstem – kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki) analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym
15
lektura uzupełniająca (dokumenty, literatura przedmiotu), rozwijanie własnych umiejętności jasnego i precyzyjnego wypowiadania się; przygotowanie lektury do dyskusji; przygotowanie i analiza konkretnych przypadków, w których student spotkał się z problemem konfliktu wartości
15 analiza wybranych tekstów i dokumentów - ich interpretacja powiązana z dyskusją [EP_w_1] prezentacja [EP_w_2] kolokwium [EP_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)