Warsztat kreatywnego opiekuna-wychowawcy Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Warsztat kreatywnego opiekuna-wychowawcy
Kod modułu: W6-PE-WZ-N2-WKOW
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Opis:
Zajęcia mają na celu przybliżyć studentom aspekty teoretyczne i praktyczne wiążące się z podejmowaniem przez pedagoga, nauczyciela-wychowawcę działań na rzecz kształtowania kreatywności uczniów, stymulowania ich do otwartości na doświadczenia, angażowania się w nietypowe działania i podejmowania wyzwań. Ponadto mają pomóc uzmysłowić studentom, że jako pedagodzy i nauczyciele-wychowawcy będą stale dostosowywać własne działania do nowych warunków, okoliczności i potrzeb użytkowników, dysponując przy tym różnymi, często ograniczonymi zasobami. Zatem też w pracy zawodowej nastawieni powinni być na inicjowanie i wdrażanie zmian, poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych (dydaktyczno-wychowawczych) zarówno w odniesieniu do uczniów, wychowanków oraz podczas współpracy z ich rodzicami/opiekunami prawnymi, a także w trakcie wspólnych działań podejmowanych w gronie pedagogicznym.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest pozytywnie nastawiony do formowania kreatywności, twórczej postawy uczniów oraz własnej, przejawiającej się w gotowości do tworzenia nowych pomysłów, wynajdywaniu oryginalnych rozwiązań w trakcie pracy indywidualnej i działań zespołowych; dokonuje samooceny własnej kreatywności i działań z nią związanych oraz wyznacza kierunki własnego rozwoju w tym zakresie [WKOW_K_1]
K_K01 [3/5] K_K06 [3/5] KN1_K02 [3/5]
potrafi rozwijać kompetencje kluczowe uczniów, wychowanków, podopiecznych, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów, uwzględniając zróżnicowaną przestrzeń do eksperymentowania oraz formy organizacji zajęć (lekcję wychowawczą, lekcje przedmiotową, zajęcia świetlicowe, zajęcia wolnoczasowe itp.), tworząc niestandardowe zadania i proponując aktywności stymulujące do poszukiwań, refleksji; ma praktyczne umiejętności kreatywnego tworzenia rozwiązań do nowo zaistniałej sytuacji w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi [WKOW_U_1]
K_U08 [3/5] K_U09 [3/5] K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] KN1_U06 [3/5] KN1_U08 [3/5] KN1_U09 [3/5]
zna i rozumie pojęcia z zakresu pedagogiki twórczości; rozróżnia kreatywność osoby/kreatywność dzieła tej osoby; zna i rozumie rolę pedagoga, nauczyciela-wychowawcy w modelowaniu twórczej postawy i zachowania dzieci, młodzieży, osób dorosłych; zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego i różnorodnego zastosowania strategii, metod, technik, środków w rozwijaniu kreatywności i aktywności twórczej człowieka; określa bariery ograniczające potencjał twórczy [WKOW_W_1]
K_W05 [3/5] K_W15 [3/5] KN1_W03 [3/5] KN1_W14 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [WKOW_w_1]
sprawdzenie czy student potrafi zaprojektować i zaprezentować różnorodne i ciekawe działania warsztatowe w zakresie rozwijania kreatywności i aktywności twórczej człowieka w okresie średniego i późnego dzieciństwa, adolescencji i dorosłości oraz zaproponować oryginalne rozwiązania w ramach współpracy z rodzicami/prawnymi opiekunami ucznia, wychowanka, podopiecznego, czy w trakcie działań zespołowych podejmowanych w gronie pedagogicznym
WKOW_U_1 WKOW_W_1
aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [WKOW_w_2]
uwzględnianie zaangażowania uczestników zajęć w opracowywanie i organizowanie adekwatnych ćwiczeń oraz ich udziału w proponowanych ćwiczeniach
WKOW_K_1 WKOW_U_1
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [WKOW_fns 1]
metoda warsztatowa, metoda projektów; przedstawienie za pomocą metod aktywnych i środków audiowizualnych wybranych zagadnień teoretycznych; zajęcia warsztatowe - udział studentów w ćwiczeniach
15
wykonanie w parach lub indywidualnie projektu; praca z tekstem w celu przygotowania adekwatnych ćwiczeń
105 projekt [WKOW_w_1] aktywność na zajęciach - weryfikacja ciągła [WKOW_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)