Dydaktyka przedmiotu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie (1) Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N2PE19.2022

Module name: Dydaktyka przedmiotu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie (1)
Module code: W6-PE-WZ-N2-DP1
Programme code: W6-N2PE19.2022
Semester:
  • summer semester 2024/2025
  • summer semester 2023/2024
  • summer semester 2022/2023
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Description:
Uczestnicząc w zajęciach, student poszerza wiedzę teoretyczną związaną z metodyką nauczania przedmiotu: wychowanie do życia w rodzinie. Nabywa wiedzę na temat podstaw prawnych realizacji przedmiotu w szkole ponadpodstawowej, stosowania różnorodnych metod i form nauczania w opracowywaniu projektu i prowadzeniu zajęć. Zdobywa umiejętności planowania zajęć w nawiązaniu do treści nauczania z podstawy programowej przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie dla szkoły ponadpodstawowej, stosowanie odpowiednich metod nauczania-uczenia się, posługiwania się środkami dydaktycznymi, konstruowania programów i planów pracy, organizowania przestrzeni kształcenia oraz aranżowania sytuacji edukacyjnych optymalnych w pracy z młodzieżą.
Prerequisites:
Pozytywnie zaliczony moduł z zakresu metodyki przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie na studiach pierwszego stopnia.
Key reading:
(no information given)
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
jest gotów do doskonalenia umiejętności pedagogicznych oraz podejmowania wyzwań zawodowych, a także jest przekonany o potrzebie podejmowania komunikacji, współpracy i działań pedagogicznych w środowisku społecznym - popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1/E.1.K2) i kształtowania umiejętności współpracy uczniów ze szkół średnich, w tym grupowego rozwiązywania pojawiających się problemów (D.1/E.1.K5), a także wdrażania uczniów do odpowiedzialności za własny rozwój i samowychowanie (A1.cel kształcenia wyrażony w wymaganiach ogólnych podstawy programowej nauczanego przedmiotu) [DP1_K_1]
K_K02 [2/5] K_K07 [2/5] KN1_K02 [2/5] KN1_K03 [2/5] KN1_K07 [2/5]
odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy zawodowej oraz czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać - jest gotów do rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia (D.1/E.1.K7),zachęcania uczniów do podejmowania prób badawczych oraz systematycznej aktywności fizycznej (D.1/E.1.K3); dostrzega dylematy etyczne związane z własną/cudzą pracą i potrzebę budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (D.1/E.1.K6) [DP1_K_2]
K_K05 [2/5] K_K06 [2/5] KN1_K01 [2/5]
potrafi wybrać i zastosować do zajęć z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie sposoby postępowania oraz przygotować i dostosować realizację programu nauczania do potrzeb i możliwości młodzieży ze szkół ponadpodstawowych, a także przewidywać skutki planowanych działań w tym obszarze - czyli potrafi przeanalizować rozkład materiału (D.1/E.1.U2), wymagania ogólne podstawy programowej (D.1/E.1.U1) oraz identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3); potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy - kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5). [DP1_U_1]
K_U10 [3/5] K_U11 [3/5] KN1_U04 [3/5] KN1_U06 [3/5] KN1_U07 [3/5] KN1_U08 [3/5]
potrafi pracować w zespole i określać wspólne cele działania, podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1/E.1.U6) oraz zastosować umiejętności komunikacyjne i organizacyjne zróżnicowanej działalności pedagogicznej - potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego młodych ludzi (D.1/E.1.U4), dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne (D.1/E.1.U7) [DP1_U_2]
K_U04 [3/5] K_U05 [3/5] K_U12 [3/5] KN1_U02 [4/5] KN1_U05 [3/5] KN1_U09 [3/5] KN1_U13 [3/5] KN1_U15 [3/5]
zna miejsce przedmiotu w ramowych planach nauczania na etapie szkoły średniej (D.1./E.1.W1) i podstawę programową, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu (D.1/E.1.W2) oraz ich integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową (D.1/E.1.W3); zna realizację poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla przedmiotu błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym D.1/E.1.W6); zna metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu, a także poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.W9) [DP1_W_1]
KN1_W09 [2/5] KN1_W13 [2/5]
zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela (D.1/E.1.W4), w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych ukierunkowanych na rozwój ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia się danego przedmiotu i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy (D.1/E.1.W.15); zna i rozumie znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1/E.1.W4) [DP1_W_2]
KN1_W03 [3/5] KN1_W06 [3/5] KN1_W12 [3/5]
zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej, z uwzględnieniem zasad projektowania uniwersalnego: środki dydaktyczne, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie nauczanego przedmiotu (D.1/E.1.W8); wie jak zorganizować pracę w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu (D.1/E.1.W7) wraz z zastosowaniem metod aktywizujących, procesu uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia i z uwzględnieniem zasad doboru metod nauczania typowych dla przedmiotu (D.1/E.1.W5) [DP1_W_3]
KN1_W04 [3/5] KN1_W05 [3/5] KN1_W11 [3/5] KN1_W14 [3/5]
Type Description Codes of the learning outcomes of the module to which assessment is related
kolokwium [DP1_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości prezentowanych treści podczas ćwiczeń
DP1_W_1 DP1_W_2 DP1_W_3
praca zaliczeniowa [DP1_w_2]
praca uwzględniająca obszary metodyczne z zakresu przedmiotu nauczania, realizowanego w szkole ponadpodstawowej (m. in. dobór i analiza treści nauczania; dobór i charakter metod kształcenia; organizacja pracy w grupie klasowej oraz formy specyficzne dla przedmiotu nauczania; sposoby organizacji warunków zewnętrznych, przestrzeni klasy szkolnej - pomoce dydaktyczne, środki dydaktyczne; interakcja uczniów i nauczyciela w trakcie lekcji; współpraca nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym)
DP1_K_1 DP1_K_2 DP1_U_1 DP1_U_2
Form of teaching Student's own work Assessment of the learning outcomes
Type Description (including teaching methods) Number of hours Description Number of hours
practical classes [DP1_fns_2]
praca warsztatowa podczas zajęć wraz z mini wykładem
30
zebranie, opracowanie materiału w celu przygotowania pracy zaliczeniowej; przygotowanie się do kolokwium
70 kolokwium [DP1_w_1] praca zaliczeniowa [DP1_w_2]
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)