Praktyka z tutoringiem 2 - edukacja włączająca 1 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Praktyka z tutoringiem 2 - edukacja włączająca 1
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-T.2
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Program modułu jest oparty na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowania i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób – tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń, zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Student realizuje praktykę w trakcie 2 semestrów, spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizacji praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module. W drugim semestrze student będzie pracował z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w placówce edukacyjnej.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu edukacji włączającej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych [T.2_K_1]
K_K07 [2/5] KN3_K05 [2/5]
potrafi zaobserwować funkcjonowanie dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nauczyciela w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty [T.2_U_1]
KN3_U02 [4/5]
potrafi dokonać analizy i interpretacji zaobserwowanych lub doświadczonych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych i wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3K.U3.) [T.2_U_2]
KN3_U10 [3/5]
zna specyfikę edukacji włączającej dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi(D6.W2) [T.2_W_1]
K_W10 [4/5] KN3_W09 [4/5]
student zna specyfikę przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty, w której jest realizowana praktyka, w szczególności działania edukacyjne, terapeutyczne i opiekuńczo-wychowawcze, organizację pracy, zakresy zadań pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz rodzaj prowadzonej dokumentacji [T.2_W_2]
K_W10 [2/5] KN3_W10 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
portfolio [T.2_w_1]
zawierające podstawową wiedzę z zakresu opanowania aparatury pojęciowej dotyczącej edukacji uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w danej instytucji edukacyjnej -dokumentujące przebieg praktyki w danym semestrze
T.2_U_1 T.2_U_2 T.2_W_1 T.2_W_2
projekt [T.2_w_2]
kontynuacja współpracy ustalonej podczas zajęć z tutoringu z praktyką w poprzednim semestrze w oparciu o wypracowane zasady w kontrakcie, przygotowanie 5 obserwacji u wybranego dziecka lub ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych podczas praktyki w instytucji
T.2_K_1 T.2_U_1 T.2_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
laboratorium [T.2_fs_1]
forma laboratorium prowadzona metodą obserwacji, metodą praktycznego działania
15
kontynuacja współpracy z przedmiotu „Praktyka z tutoringiem 1 - w zakresie B3” ustalonej w poprzednim semestrze w oparciu o wypracowane zasady w kontrakcie, przygotowanie 5 obserwacji u wybranego dziecka lub ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych
60 portfolio [T.2_w_1] projekt [T.2_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)