Metodyka pracy pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Metodyka pracy pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-MPPS
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Moduł metodyka pracy pedagoga szkolnego i pedagoga specjalnego ma na celu przygotowanie studentów do metodycznej pracy w zawodzie pedagoga szkolnego w tym szkolnego pedagoga specjalnego. Ma zapoznać studentów z podstawową wiedzą dotyczącą formalnoprawnych ram pracy pedagoga/pedagogia specjalnego szkolnego. Studenci w ramach przedmiotu nabędą wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania ucznia, zadań pedagoga i sposobów ich realizacji. Zaznajomią się z podstawowymi metodami i narzędziami pracy w określonych obszarach działań pedagoga/pedagoga specjalnego. Studenci nabędą umiejętności z zakresu projektowania działań profilaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i ewaluacyjnych, tworzenia planu pracy i etapów postępowania metodycznego. Nabędą umiejętności w zakresie organizacji wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współpracy z instytucjami pomocowymi i diagnostycznymi (Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne), podejmowania akcji świadomościowych, budowania kultury szkoły włączającej prowadzącej edukację wysokiej jakości dla wszystkich uczniów. Zajęcia mają rozbudzić w studentach potrzebę samorozwoju, budowania wizji samego siebie jako pedagoga szkolnego, zrozumienia istoty edukacji włączającej.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej.
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania psychologiczno-pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie. Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych [MPPS_K_1]
K_K01 [3/5] K_K06 [3/5] KN3_K01 [3/5] KN3_K02 [3/5]
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy; charakteryzuje się twórczą postawą w rozwiązywaniu problemów opiekuńczo-wychowawczych, a także wrażliwością i kulturą pedagogiczną. Ma świadomość etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów. Okazuje empatię dzieciom i młodzieży potrzebującym wsparcia i pomocy. Jest gotów profesjonalnie rozwiązywać konflikty w klasie szkolnej i grupie wychowawczej (E.2K.K1/E.2K.K2) [MPPS_K_2]
K_K03 [3/5] KN3_K01 [3/5]
ma świadomość konieczności organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tworzenia programów profilaktycznych oraz diagnozowania potrzeb i problemów uczniów a także współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (E.2K.K4) [MPPS_K_3]
KN3_K02 [3/5]
ma umiejętność tworzenia własnego warsztatu metodycznego, diagnozuje potrzeby i możliwości ucznia oraz grupy, projektuje w odniesieniu do nich profesjonalne działania pedagogiczne, interpretuje i analizuje różne sytuacje wychowawcze, posługując się wiedzą teoretyczną z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki; analizować pedagogiczne postępowanie diagnostyczne wobec dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; analizować i tworzyć dokumentację diagnostyczną dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się i ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się [MPPS_U_1]
K_U05 [3/5] K_U08 [3/5] KN3_U08 [3/5]
ma umiejętności z zakresu organizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, dydaktyczno-wychowawczych, reedukacyjnych lub socjoterapeutycznych dla dzieci wymagających takiej pomocy. Potrafi udzielać pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom realizującym indywidualny tok nauki, uczniom wybitnie uzdolnionym oraz uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (E.2K.U2) [MPPS_U_2]
K_U01 [3/5] K_U09 [3/5] KN3_U01 [3/5]
ma teoretyczną wiedzę w zakresie pracy pedagoga szkolnego oraz podstaw prawnych pracy pedagoga szkolnego. Posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biopsychospołecznym w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych. Posiada wiedzę dotyczącą specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów szczególnie uzdolnionych. ma rozszerzoną wiedzę z zakresu metodyki pracy pedagoga szkolnego oraz procedur stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej, zna metody i techniki pracy z uczniami, zasady diagnozowania i terapii uczniów niezbędne do udzielania skutecznej pomocy uczniowi i jego rodzinie [MPPS_W_1]
K_W03 [3/5] K_W05 [3/5] K_W10 [3/5] K_W16 [3/5] KN3_W05 [3/5]
ma pogłębioną wiedzę o funkcjach szkoły, zna specyfikę pracy pedagoga szkolnego w różnych środowiskach wychowawczych, ma wiedzę dotyczącą współpracy pedagoga z instytucjami opiekuńczo-wychowawczymi, w tym z poradnią psychologicznopedagogiczną; wie jak projektować i prowadzić badania, przygotowywać narzędzia ewaluacji i analizowania potrzeb uczniów, opracowywać raporty [MPPS_W_2]
K_W04 [3/5] K_W08 [3/5] KN3_W09 [3/5]
metodyczne aspekty współpracy z rodzicami, opiekunami, nauczycielami i specjalistami; metody terapii w nauce czytania, pisania oraz edukacji matematycznej; wybrane narzędzia diagnostyczne do diagnozy pedagogicznej przeprowadzanej w przedszkolu, szkole lub poradni psychologicznopedagogicznej [MPPS_W_3]
KN3_W08 [4/5] KN3_W09 [3/5] KN3_W12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [MPPS_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści ćwiczeń, terminologii związanej z pracą pedagoga szkolnego, znajomości tendencji, zasad i metod pracy z klientami uczniami, zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
MPPS_W_1 MPPS_W_2 MPPS_W_3
opis i analiza przypadku [MPPS_w_2]
na podstawie przypadku konkretnego ucznia studenci w małych grupach tworzą diagnozę dziecka, analizę jego potrzeb oraz opis metodycznego działania z uwzględnieniem zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
MPPS_K_1 MPPS_K_2 MPPS_K_3 MPPS_U_1 MPPS_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [MPPS_fns_1]
analiza tekstów źródłowych, dyskusja, metody podające i poszukujące Opis i analiza indywidualnego przypadku, prezentacja stworzonego planu pracy z uczniem. Zajęcia warsztatowe, praca w grupach, analiza przypadków, burza mózgów, drama
8
praca z tekstem, samodzielne poszukiwanie informacji poprzez analizę literatury przedmiotu. Przygotowanie opisu i analizy sytuacji konkretnego ucznia, przygotowanie planu pracy z uczniem i dobór odpowiednich metod pracy
22 kolokwium [MPPS_w_1] opis i analiza przypadku [MPPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)