Logopedia Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Logopedia
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-L
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł logopedia obejmuje treści zawierające wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne nauczycielowi do realizacji zadań z zakresu diagnostyki, profilaktyki i elementów terapii logopedycznej dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Celem modułu jest zatem uzyskanie takiego poziomu wiedzy merytorycznej i umiejętności z zakresu logopedii, które umożliwią skuteczną realizację zadań z zakresu diagnozy mowy, percepcji słuchowej, profilaktyki zaburzeń mowy, współpracy z rodzicami i innymi specjalistami, głównie z logopedą, psychologiem. Student zapoznaje się z problematyką metodyki postępowania logopedycznego w przypadku opóźnionego rozwoju mowy, dyslalii i innych zaburzeń, w którym uwzględniane są zasady praktyki logopedycznej opartej na dowodach/wynikach badań naukowych (evidence-based practice). Efekty kształcenia pedagogicznego i nauczycielskiego będą realizowane w ramach wykładów i ćwiczeń, z wykorzystaniem pracy własnej studentów.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, dokonywać autorefleksji nad rozwojem zawodowym (E.1L.K2) [L_K_1]
K_K06 [3/5] K_K07 [3/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K04 [3/5]
analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; wykorzystywać podstawy neuropsychologii; analizować i oceniać rozwój i kształtowanie mowy dziecka oraz psycholingwistykę rozwojową; charakteryzować i oceniać psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka; określać rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka; stosować profilaktykę logopedyczną (E.1L.U3) [L_U_1]
KN3_U01 [4/5] KN3_U10 [4/5]
student zna i rozumie psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii i działań profilaktyczno-wspomagających; podstawy neuropsychologii; rozwój i kształtowanie mowy dziecka; psycholingwistykę rozwojową; psychologiczne uwarunkowania rozwoju języka i myślenia dziecka; rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka; zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka; profilaktykę logopedyczną; [L_W_1]
KN3_W02 [4/5] KN3_W11 [3/5]
zna metody pedagogiczne w terapii logopedycznej i zasady organizacji pomocy logopedycznej; rolę warsztatu pracy logopedy (E.1L.W3) ; logopedyczne aspekty specyficznych trudności w uczeniu się (E1K.W4) [L_W_2]
K_W01 [1/5] KN3_W03 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
projekt [L_w_1]
praca diagnostyczna dotycząca analizy mowy i percepcji słuchowej dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
L_U_1 L_W_1 L_W_2
dyskusja [L_w_2]
aktywny udział studentów w zajęciach, krytyczna analiza literatury, umiejętność rozwiązywania problemów logopedycznych, zastosowanie odpowiednich metod terapeutycznych do danego zaburzenia, poszukiwanie właściwych rozwiązań diagnostycznych i terapeutycznych do zastosowania w przedszkolu i szkole
L_K_1 L_U_1 L_W_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [L_fns_1]
dyskusja, krytyczna analiza literatury, metoda projektu, metoda działań praktycznych
8
aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w dyskusji, opracowanie projektu diagnostycznego, zapoznanie się z literaturą przedmiotu
82 projekt [L_w_1] dyskusja [L_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)