Edukacja włączająca i integracyjna – międzynarodowe i krajowe aspekty prawne, organizacyjne Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Edukacja włączająca i integracyjna – międzynarodowe i krajowe aspekty prawne, organizacyjne
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-EWI
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr letni 2024/2025
  • semestr letni 2023/2024
  • semestr letni 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Opis:
Moduł ugruntowujący wiedzę z podstaw prawa oświatowego oraz rozszerzający szczegółową wiedzę na temat kształcenia osób z niepełnosprawnością (w zakresie wszystkich typów niepełnosprawności, zróżnicowanych pod względem organizacji pracy w placówkach).Ważnym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawnymi podstawami kształcenia włączającego i integracyjnego, udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Polsce i innych krajach, instytucjami prowadzącymi edukację, wewnętrznymi zasadami I organizacją pracy w jednostkach edukacyjnych. Zajęcia służą także poznaniu sytuacji trudnych w edukacji, współpracy zespołu interdyscyplinarnego, współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Ważne by w trakcie zajęć studenci nabywali prawidłowych postaw wobec własnego doskonalenia i aktualnych przepisów prawa oświatowego. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta.
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami w kontekście poprawy jakości edukacji integracyjnej/włączającej aby rozwijać edukacje wysokiej jakości dla wszystkich uczniów [EWI_K_1]
KN3_K07 [5/5]
potrafi zaprojektować badania efektywności modelu edukacji włączającej [EWI_U_1]
K_U05 [4/5] KN3_U03 [4/5]
potrafi analizować prawne aspekty funkcjonowania ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, postępowania wspierającego wobec tego ucznia w szkole i poradni psychologiczno-pedagogicznej; analizować i interpretować prawne aspekty diagnozy specyficznych trudności w uczeniu się; analizować prawne aspekty organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (E. 1K. U4) [EWI_U_2]
KN3_U01 [2/5]
student zna i rozumie pojęcia edukacji włączającej, integracyjnej i ogólnodostępnej; specjalne potrzeby edukacyjne [EWI_W_1]
KN3_W04 [5/5] KN3_W08 [5/5]
zna i rozumie teoretyczne podstawy edukacji włączającej; genezę edukacji włączającej w Polsce i na świecie; rozwój edukacji włączającej w międzynarodowym ujęciu porównawczym; społeczny, psychologiczny i prawny wymiar edukacji włączającej [EWI_W_2]
KN3_W08 [5/5]
zna i rozumie koncepcję wspólnych i swoistych potrzeb dzieci i uczniów i jej konsekwencje dla procesu edukacji; zasady orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego w Polsce; zasady kształcenia kadr w zakresie edukacji włączającej; obszary kompetencji nauczycieli w edukacji włączającej; system wsparcia i doskonalenia zawodowego nauczycieli [EWI_W_3]
KN3_W08 [5/5] KN3_W10 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [EWI_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości wiedzy przekazywanej na wykładach, ćwiczeniach oraz zaczerpniętej z literatury przedmiotu
EWI_W_1 EWI_W_2 EWI_W_3
projekt [EWI_w_2]
zaprojektowanie i przeprowadzenie badania efektywności edukacji włączającej . Projekt będzie miał charakter grupowy
EWI_K_1 EWI_U_1 EWI_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [EWI_fns_1]
wykład podstawowych teoretycznych zagadnień z wykorzystaniem metod audiowizualnych
5
kwerenda literatury przedmiotu
25 egzamin [EWI_w_1]
ćwiczenia [EWI_fns_2]
dyskusja grupowa, praca z tekstem, metoda projektu
10
przygotowanie do dyskusji grupowych przygotowanie projektu i przeprowadzenie badań
20 projekt [EWI_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)