Metody pracy w grupach zróżnicowanych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Metody pracy w grupach zróżnicowanych
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-MPGZ
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
W trakcie zajęć student poznaje różne aspekty pracy w grupach zróżnicowanych. Moduł zawiera istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej; metodykę wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego; rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów; metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania; formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających; modele współpracy nauczycieli i specjalistów oraz ich konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych; sposoby i zasady kontroli postępów i oceniania w klasach włączających; znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających; ocenianie wspierające uczenie się. Student osiąga efekty uczenia się w trakcie zajęć kontaktowych oraz poprzez studiowanie literatury.
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z dydaktyki
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do porozumiewania się z osobami o zróżnicowanych potrzebach emocjonalnych, społecznych, rozwojowych, tworzenia bezpiecznego środowiska szkoły i tworzenia wysokiej jakości edukacji dla wszystkich uczniów [MPGZ_K_1]
K_K02 [2/5] KN3_K04 [5/5]
projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów; dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [MPGZ_U_1]
K_U10 [3/5] KN3_U07 [5/5]
potrafi motywować dziecko i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się; stosować ocenianie wspierające uczenie się [MPGZ_U_2]
K_U11 [3/5] KN3_U04 [4/5] KN3_U07 [4/5]
student zna zasady pracy w grupach zróżnicowanych, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej; metodykę wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego; modele współpracy pomiędzy różnymi podmiotami procesu edukacji; zna zasady i normy etyczne w pracy w grupie zróżnicowanej [MPGZ_W_1]
K_W12 [3/5] K_W13 [2/5] KN3_W08 [5/5] KN3_W10 [5/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne [MPGZ_w_1]
kolokwium pisemne o charakterze testowo-opisowym, obejmujące znaczną część treści/ działań zmierzających do osiągnięcia efektów uczenia się modułu
MPGZ_W_1
praca pisemno-praktyczna [MPGZ_w_2]
opracowanie scenariusza zajęć na dany etap edukacyjny z wykorzystaniem uniwersalnego projektowania i prezentacja podczas zajęć
MPGZ_K_1 MPGZ_U_1 MPGZ_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [MPGZ_fns_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny); problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna)
10
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do zaliczenia pisemnego; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
20 zaliczenie pisemne [MPGZ_w_1]
ćwiczenia [MPGZ_fns_2]
Metody asymilacji wiedzy (dyskusja, praca z aktem prawnym), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda przypadków – casusów, mikronauczanie).
15
student zapoznaje się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą, przygotowuje się do zaliczenia pisemnego kolokwium opracowując scenariusz zajęć z wykorzystaniem projektowania uniwersalnego
45 praca pisemno-praktyczna [MPGZ_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)