Diagnostyka w pedagogice specjalnej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-DPS
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Opis:
Moduł umożliwia studentowi nabycie rozszerzonej wiedzy z zakresu diagnozy psychopedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Treści w ramach tego przedmiotu koncentrują się na omówieniu i pracy na temat poniższych kategorii: -Podstawowe terminy w diagnozie psychopedagogicznej. -Podstawowe techniki diagnostyczne w psychologii i pedagogice: rozmowa i wywiad, ankieta, obserwacja, analiza dokumentów i wytworów, pomiar w naukach społecznych, kwestionariusz. -Teoretyczne i praktyczne podstawy konstruowania narzędzi diagnostycznych -Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi badawczych w diagnozie pedagogicznej. -Diagnoza psychopedagogiczna dziecka pełnosprawnego oraz dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych -Diagnoza środowiska rodzinnego
Wymagania wstępne:
Brak
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego [DPS_K_1]
K_K06 [3/5] KN3_K01 [3/5]
jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności; dzielenia się wiedzą z nauczycielami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem lub uczniem i jego rodzicami lub opiekunami na rzecz zapewniania mu optymalnych warunków rozwoju w środowisku włączającym [DPS_K_2]
K_K07 [3/5] KN3_K07 [5/5]
student potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania; interpretować wyniki diagnozy pedagogiczne [DPS_U_1]
KN3_U04 [5/5]
potrafi konstruować proste narzędzia do diagnozy pedagogicznej; planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [DPS_U_2]
KN3_U04 [3/5] KN3_U06 [3/5]
student zna i rozumie podstawy, cele, założenia, obszary i cechy diagnozy; procedury badań diagnostycznych i eksperymentalnych w pedagogice specjalnej – analizy jakościowe i ilościowe [DPS_W_1]
K_W01 [3/5] KN3_W02 [3/5]
rozumie przydatność metod diagnostycznych w ocenie specyfiki zaburzeń w rozwoju [DPS_W_2]
K_W02 [1/5] KN3_W02 [2/5] KN3_W03 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin [DPS_w_1]
forma (ustna/pisemna) do wyboru; znajomość treści programowych modułu, krytycznego i refleksyjnego podejścia do problematyki przedmiotu
DPS_U_1 DPS_W_1 DPS_W_2
projekt [DPS_w_2]
projekt indywidualny zakładający diagnozę osoby z niepełnosprawnością
DPS_K_1 DPS_K_2 DPS_U_1 DPS_U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DPS_fns_1]
metody podające (wykład informacyjny, konwencjonalny, konwersatoryjny)
10
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
65 egzamin [DPS_w_1]
ćwiczenia [DPS_fs_2]
problemowe (wykład problemowy, dyskusja); metody eksponujące (prezentacja multimedialna, film), metody aktywizujące (eksperyment, drama)
10
studiowanie/czytanie literatury uzupełniającej do egzaminu; przygotowanie do zaliczenia treści programowych modułu
65 projekt [DPS_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)