Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-PUSPE
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Celem modułu jest przygotowanie studentów do pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Tematyka zajęć skupiona jest wokół określania specjalnych potrzeb edukacyjnych, organizowania sytuacji edukacyjno-terapeutycznych z wykorzystaniem odpowiednio dobranych metod pracy. Istotnym elementem składowym przedmiotu jest projektowanie i prowadzenie zajęć przez studentów z wykorzystaniem jednej z poznanych metod pracy dla grupy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień.
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami w celu pogłębiania swojej wiedzy i podnoszenie kompetencji, a także jakości edukacji wszystkich uczniów [PUSPE_K_1]
K_K06 [3/5] K_K07 [3/5] KN3_K01 [2/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K05 [3/5] KN3_K07 [3/5]
potrafi pracować pracować w grupie zróżnicowanej, indywidualizować zadania, dostosowywać metody i treści do potrzeb i możliwości uczniów, w tym uczniów z SPE, oraz wykorzystywać zasady projektowania uniwersalnego [PUSPE_U_1]
K_U09 [3/5] K_U10 [3/5] KN3_U07 [5/5]
potrafi planować i realizować działania profilaktyczne zapobiegające trudnościom w uczeniu się; wykorzystywać warsztat terapeuty pedagogicznego; konstruować i ewaluować indywidualne i grupowe plany korekcyjno-kompensacyjne (E.2K.U3), pracować w zespole na rzecz podnoszenia jakości edukacji uczniów z spe [PUSPE_U_2]
K_U10 [2/5] KN3_U09 [3/5] KN3_U11 [4/5]
zna i rozumie pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz współczesne podejście do problemów uczniów z SPE i formy edukacji tych uczniów; zna formy organizacyjne pracy na lekcji (pracę zbiorową, grupową, indywidualną, tutoring uczniowski w klasach włączających); modele nauczania w małych grupach w klasach włączających (D.3.W6) [PUSPE_w_1]
K_W01 [3/5] KN3_W08 [3/5]
zna i rozumie organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć [PUSPE_w_2]
K_W10 [3/5] KN3_W08 [5/5] KN3_W10 [4/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
kolokwium [PUSPE_w_1]
sprawdzające wiedzę z zakresu podejmowanych w trakcie zajęć tematów oraz wskazanej literatury obowiązkowej
PUSPE_w_1 PUSPE_w_2
praca pisemno-praktyczna [PUSPE_w_2]
opracowanie projektu zajęć z wykorzystaniem wybranej metody pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
PUSPE_K_1 PUSPE_U_1 PUSPE_U_2 PUSPE_w_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [PUSPE_fns_1]
metody asymilacji wiedzy (dyskusja), metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (mikronauczanie, gry symulacyjne), metody praktyczne (metody ćwiczebne, metody zadań wytwórczych)
20
zapoznanie się z zalecaną literaturą. Indywidualne opracowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem metody opowieści wychowawczej. Przygotowanie się do grupowych konsultacji dotyczących mikronauczania, opracowanie projektu zajęć i scenariusza zajęć z wykorzystaniem wybranej poznanej metody, podział zadań, autorefleksja
40 kolokwium [PUSPE_w_1] praca pisemno-praktyczna [PUSPE_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)