Etyka pracy pedagoga Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Etyka pracy pedagoga
Kod modułu: W6-PE-KO-N2-E
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
  • semestr zimowy 2022/2023
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Zajęcia mają uświadomić etyczne problemy i konsekwencje działalności pedagoga, nauczyciela. Celem modułu jest dostarczenie studentom wiedzy na temat podstawowych pojęć etycznych, koncepcji teoretycznych i specyficznych problemów etycznych pojawiających się w pracy pedagoga, nauczyciela, pedagoga specjalnego. Udział w zajęciach powinien pozwolić na lepsze zrozumienie zagrożeń wynikających z naruszania zasad etycznych w pracy własnej jaki krytyczną recepcję cudzych działań.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
kieruje się w pracy nauczyciela profesjonalizmem, zasadami etyki zawodowej, tzw. „dobrymi praktykami”, a także potrafi podejmować dyskusje i rozstrzygać spory kierując się jedynie, zasadnością i poprawnością stosowanej argumentacji z uszanowaniem poglądów innych [E_K_1]
K_K04 [3/5] KN3_K01 [5/5]
potrafi dokonywać samokontroli i samooceny w związku z podjętym przez siebie zadaniem, potrafi dostrzegać i formułować problemy moralne i dylematy etyczne związane z własna i cudzą pracą, a także jest świadomy etycznego wymiaru w badaniach naukowych [E_K_2]
K_K02 [3/5] K_K04 [3/5] K_K05 [3/5] KN3_K01 [3/5]
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie edukacji aksjologicznej i etycznej już na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także wykazuje aktywność i oznacza się wytrwałością w realizacji podjętych przez siebie na tej płaszczyźnie działań, potrafi bronić swoich moralnych wyborów [E_K_3]
K_K03 [3/5] K_K05 [3/5] K_K08 [3/5] KN3_K01 [5/5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i swoich umiejętności, dąży do ciągłego dokształcania się; jest przekonany o potrzebie profesjonalnego i etycznego postępowania w kontaktach z innymi [E_K_4]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5] K_K06 [3/5]
potrafi ocenić własną i cudzą pracę pod kontem oceny etycznej, a także umie dokonać analizy własnych działań pod kontem przyjętych zasad i norm etycznych [E_U_1]
K_U02 [3/5] K_U12 [3/5] KN3_U10 [2/5]
potrafi odnieść zdobytą wiedzę do konkretnych sytuacji aksjologicznych, potrafi zająć własne stanowisko i je uzasadnić w odniesieniu do sytuacji moralnie wątpliwej, niejednoznacznej [E_U_2]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] K_U06 [3/5] KN3_U01 [3/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu aksjologii i etyki w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych w kontekście wartości oraz potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się na ten temat, nie boi się zadawać pytań dotyczących wartości i wartościowania [E_U_3]
K_U02 [3/5] K_U03 [3/5] K_U08 [3/5] KN3_U05 [3/5]
zna miejsce etyki w procesie nauczania i wychowania; wie jak ważne są etyczne kompetencje nauczyciela w nauczaniu i wychowaniu na poziomie przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej (m.in. zna zasady stawiania pytań i przeprowadzania ćwiczeń i zabaw w kontekście wartości), potrafi wyjaśnić problem konfliktu wartości w kontekście pracy nauczyciela, potrafi rozróżnić właściwy konflikt wartości od braku wiedzy i kompetencji, wie jak ważny w wychowaniu jest autorytet [E_W_1]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] KN3_W01 [3/5]
posiada wiedzę na temat fachowej pracy nauczyciela i pomocy w kontekście m.in. niepełnosprawności, traumy związanej ze śmiercią, nieuleczalną chorobą, zna także stanowiska dotyczące moralnych aspektów żywej przyrody – wie jak rozmawiać z dzieckiem na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym na w/w tematy [E_W_2]
K_W14 [3/5] K_W16 [3/5] KN3_W05 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę na temat etyk zawodowych, a przede wszystkim zna specyfikę kodeksu etycznego nauczyciela, pedagoga specjalnego, także zasady etyczne egzaminatora; zna i rozumie wpływ stanowisk etycznych na funkcjonowanie pracy nauczyciela, relacji międzyludzkich i podstawowych instytucji (przede wszystkim rodziny, przedszkola i szkoły na poziomie wczesnoszkolnym) [E_W_3]
K_W01 [3/5] K_W07 [3/5] K_W10 [3/5] KN3_W07 [5/5]
wie jak brak wiedzy i kompetencji z zakresu teorii i metodyki pracy terapeutycznej z dzieckiem niepełnosprawnym i (lub) ze specyficznymi problemami w nauce może wpłynąć na dalszą jego edukację [E_W_4]
K_W01 [3/5] KN3_W05 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja własnego stanowiska [E_w_1]
sprawdzenie umiejętności samodzielnej, krytycznej analizy i umiejętności argumentacji
E_K_1 E_K_2 E_K_3 E_K_4 E_U_3
analiza wybranych tekstów i dokumentów ich interpretacja powiązana z dyskusją [E_w_2]
lektura wybranych tekstów z zakresu etyki i analiza kodeksów etycznych
E_U_1 E_W_1 E_W_2 E_W_3 E_W_4
Kolokwium [E_w_3]
sprawdzenie stopnia opanowania znajomości omawianych w ramach ćwiczeń tekstów i wiedzy z wykładów
E_U_2 E_W_1 E_W_2 E_W_3 E_W_4
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [E_fns_1]
wykład z zakresu treści programowych przedmiotu z zastosowaniem prezentacji multimedialnej; praca z tekstem –kształcenie umiejętności stawiania pytań (metoda problemowa, analiza tekstów z zastosowaniem pogadanki, zastosowanie mini wykładu uzupełniającego czy podsumowującego tematykę tekstu; analiza przypadków – samodzielna i grupowa praca studenta nad konkretnymi przypadkami, w których mamy do czynienia z problemem etycznym oraz ćwiczeniami jakie można wykonywań na w/w poziomie kształcenia
8
(brak informacji)
17 prezentacja własnego stanowiska [E_w_1] analiza wybranych tekstów i dokumentów ich interpretacja powiązana z dyskusją [E_w_2] Kolokwium [E_w_3]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)