Pedagogika porównawcza Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N2PE19.2022

Nazwa modułu: Pedagogika porównawcza
Kod modułu: W6-PE-N2-2PP
Kod programu: W6-N2PE19.2022
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Celem modułu jest zaznajomienie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zagadnieniami dotyczącymi funkcjonowania systemów edukacyjnych oraz ich współczesnymi przeobrażeniami, ściślej z wiedzą o założeniach i przemianach systemów i instytucji działalności pedagogicznej (oświatowo-wychowawczej), zwłaszcza o współczesnej sytuacji szkolnictwa w różnych krajach. Ukazanie roli komparatystycznych badań pedagogicznych dla projektowania działalności pedagogicznej i prowadzenia polityki oświatowej oraz porównywanie i ocena różnych systemów i instytucji działalności pedagogicznej oraz założeń i realizacji polityki edukacyjnej.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga; kształtuje postawę „pedagoga jutra” otwartego na zmiany, ustawicznie dążącego do uzupełniania i aktualizowania wiedzy oraz nabywania nowych kompetencji; student potrafi jednoznacznie ocenić własną znajomość współczesnych trendów w kulturze polskiej i europejskiej [2PP_K_1]
K_K03 [4/5] KN3_K06 [4/5]
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych oraz sprawnie i skutecznie komunikuje się z członkami swego zespołu; zgodnie współpracuje z członkami grupy, wyznacza cele działań optymalne dla grupy [2PP_U_1]
K_U02 [3/5] K_U04 [3/5] KN3_U01 [3/5] KN3_U14 [3/5]
ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki, jej nurtach i systemach pedagogicznych, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania; zna genezę koncepcje i głównych przedstawicieli pedagogiki komparatystycznej [2PP_W_1]
K_W03 [3/5] KN3_W05 [3/5]
prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych [2PP_W_2]
K_W12 [3/5] KN3_W02 [3/5]
prezentuje uporządkowaną wiedzę na temat organizacji i funkcjonowania oraz celów i zadań instytucji wchodzących w skład systemów oświaty w Polsce oraz w wybranych krajach świata [2PP_W_3]
K_W08 [2/5] K_W14 [2/5] KN3_W09 [2/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
zaliczenie pisemne- test wiedzy (lub esej) [2PP_w_1]
sprawdzające przyswojenie i zrozumienie treści programowych wykładów i ćwiczeń
2PP_U_1 2PP_W_1 2PP_W_2 2PP_W_3
zaliczenie pisemne - esej (lub test wiedzy) [2PP_w_2]
opracowanie zespołowe propozycji innowacji pedagogicznej dotyczącej modyfikacji organizacji i funkcjonowania wybranej sfery działalności edukacyjnej w naszym kraju, czerpiąc wzorce z obcych systemów edukacyjnych
2PP_K_1 2PP_U_1 2PP_W_2 2PP_W_3
działalność praktyczna [2PP_w_3]
studenci będą przygotowywać prezentacje multimedialne dot. wybranych systemów edukacyjnych krajów świata (prace kontrolne dotyczące wybranych przez studenta problemów z zakresu komparatystyki pedagogicznej; zawierające analizę porównawczą wybranych pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych)
2PP_U_1 2PP_W_2 2PP_W_3
wypowiedź ustna [2PP_w_4]
wartościowanie argumentacji merytorycznej przy wykonywaniu zadań ćwiczeniowych (dyskusja, gra symulacyjna)
2PP_K_1 2PP_U_1 2PP_W_1 2PP_W_2 2PP_W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [2PP_fns_1]
metoda podająca z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej; wykład problemowy, konwersatoryjny
10
analiza literatury przedmiotu, która przywoływana jest w wykładzie
35 zaliczenie pisemne- test wiedzy (lub esej) [2PP_w_1] zaliczenie pisemne - esej (lub test wiedzy) [2PP_w_2]
ćwiczenia [2PP_fns_2]
dyskusja wiedzotwórcza na podstawie przygotowanych i omawianych przez studentów prac pisemnych oraz prezentacji multimedialnych
10
analiza literatury dotyczącej porównawczego ujęcia pojęć, koncepcji i systemów pedagogicznych, przygotowanie prezentacji, aktywny merytoryczny udział w zajęciach
35 działalność praktyczna [2PP_w_3] wypowiedź ustna [2PP_w_4]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)